Bu çalışmada amaç Türkiye Türkçesinde temel tonlama
biçimlerini saptayarak söylemde anlam oluşumunu nasıl etkilediğini öğretimsel
ve dilbilimsel açıdan incelemektir. Bu araştırmayla Türkçenin öğretiminde
tonlama dizgesinin öğretimine katkı sağlamak ve temel tonlama tiplerini
işlevsel açıdan incelemektir. Bu bağlamda, tonlamanın söylemde üstlenebileceği
işlevler incelendikten sonra,
Türkçenin tonlama dizgesinin genel çizgileriyle ortaya konulabilmesi için altı
değişik tonlama tümcesi (düz, soru, emir, ünlem, içerme, sıralama tümceleri)
saptandı. Bu tümcelerde tonlama eğrisinin iniş çıkışlarının nasıl oluştuğu,
söylemde dilbilgisel ve sözcesel görevlerinin neler olabileceği, bir başka
deyişle sözcenin anlamına yan anlamlar katıp katmadığı, sözceleme eylemi
sırasında sözcüklerin yerini değiştirmeksizin, ne gibi anlamsal değişikliklere
yol açabileceği, genel olarak tonlama dizgesinin nasıl işlediği araştırıldı.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 2, 2017 |
Submission Date | October 2, 2017 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 26 Issue: 2 |