Amaç: Spor yoluyla farkındalık gelişimi amacı ile düzenlenen etkinliklere
katılımın, üniversite öğrencilerinin özel gereksinimli bireylere yönelik
tutumlarına etkisini belirlemektir.
Materyal ve Yöntem: Araştırma 2014–2015
eğitim-öğretim yılında, İstanbul Gedik
Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Antrenörlük Eğitimi ve Spor Yöneticiliği
Bölümünde öğrenim gören öğrencilerin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada
Yuker ve Block (1986) tarafından geliştirilen, Özyürek (2006) tarafından
Türkçeye uyarlanan “Yetersizlikten Etkilenmiş Kişilere Yönelik Tutum Ölçeğinden
(YEKYTÖ) yararlanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya yaş ortalamaları 21,84 (AO±SS; 21,84±2,3) olan 69
erkek, 21 kadın katılmıştır. Katılımcıların % 52’ si Antrenörlük Eğitimi
bölümünde, % 38’ i ise Spor Yöneticiliği bölümünde öğrenim görmektedir.
Katılımcıların % 35,6’sı İstanbul Gedik Üniversitesi tarafından geleneksel
olarak düzenlenen özel gereksinimli bireylere yönelik olumlu tutum geliştirmeyi
amaçlayan spor yoluyla farkındalık gelişimi etkinliklerine katılmadığını, %
64,4’ü ise katıldığını bildirmiştir. Yapılan istatistiki analize göre,
farkındalık uygulamalarına katılanlar ile katılmayanlar arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir fark olmasa da (p=0,77), farkındalık uygulamalarına katılanların
tutum puanlarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir
Sonuçlar: Araştırma sonucunda katılımcıların özel gereksinimli bireylere
yönelik tutumlarının literatürdeki bilgilere benzer olarak (Ünal 2016, ÖZİDA
2008) orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın konusuna benzer olan
ancak farklı türde bilgilendirme yolu ile farkındalık oluşturma etkinliklerine
katılımın özel gereksinimli bireylere yönelik tutuma etkisinin incelendiği
araştırmaların sonuçları farkındalık etkinliklerine katılanların tutumlarının
katılmayanlara gore anlamlı düzeyde yüksek olduğunu bildirmektedir (Özyürek
2010, Sezer 2012, Şahin 2016, Akbuğa 2006, Gürsel 2007). Bu araştımanın
sonucunda farkındalık uygulamalarına katılanların tutum puanlarının daha yüksek
olduğu ancak gruplar arasında istatistiksel olarak farklılık olmadığı
belirlenmiştir. İleride yapılacak çalışmalarda, tutum sahibi ve objesi
arasındaki etkileşimin sıklığı, yoğunluğu ve süresi gibi değişkenlerin
tutumlara yön veren önemli değişkenler olduğundan yola çıkılarak, daha çok
sayıda katılımcı ile uzun sureli, uygulamalı, kapsayıcı ve tutumu
etkileyebilecek değişkenlerin (eğitim ortamı, eğitimi sunan öğretim elemanının
deneyimi, eğitimin niteliği, öğrencinin geçmiş deneyimi vb.) ayrıntılı inceleneceği çalışmaların yapılması
önerilmektedir.
Aim: Participation in sporting
activities that provide awareness-raising for children with special needs
should determine the effect on the attitudes of university students
Methods: The universe of the research
is made up of the students studying in 2014 – 2015 of the coaching education
and sport management department of Istanbul Gedik University. The study employed
data collection tool the “Attitudes Toward Disabled Persons Scale” .
Results:
69 males and 21 females with average age of 21,84 participated in the
research. % 52 of participants are
trained in coaching education and % 38 are trained in sport management. 35.6%
of the participants stated that they did not participate in awareness-raising
sportive activities for special needs individuals traditionally organized by
Istanbul Gedik University and 64.4% participated in it. According to the
statistical analysis of the statistics, it was determined that the attitude
scores of the participants who apply to awareness applications are higher,
although there is not a statistically significant difference (p=0,77) between
those who participate in the awareness applications and those who do not.
Conclusion:
As a result of the research, it was determined that the attitudes of the
participants towards the special needs individuals are similar to the
information in the literatüre. The results of the surveys, which are similar to
those of the research, but on the holding effect of the participation to the
awareness-raising activities by different kinds of informing activities, are
shown to be significantly higher than those who do not participate in the
awareness activities. As a result of this research, it was determined that
attitude scores of participants in awareness applications were higher but there
was no statistical difference between the groups.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 4, 2018 |
Acceptance Date | June 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 1 |