Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin öz güven düzeylerinin
cinsiyet, spor yapıp yapmama, öğrenci pansiyonlarında kalıp kalmama
değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktadır.
Bu araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim
öğretim yılında Bolu Fen Lisesi ve TOBB Zübeyde Hanım Kız Meslek ve Teknik
Lisesi’nde bulunan toplam 2504; örneklemini her iki okulda bulunan 438 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmada veriler Akın’ın (2007) geliştirdiği, geçerliliği
ve güvenirliği kanıtlanmış Öz Güven Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin tamamından
alınabilecek puanlar 33-165 arasında değişmektedir. Araştırmada ölçek yoluyla
toplanan verilerin analizi ve yorumu bilgisayar ortamında yapılmıştır.
Öğrencilerin öz güven düzeylerine ilişkin puanlar aritmetik ortalamalar()
ve standart sapmalar (ss) kullanılarak betimlenmiştir. Verilerin normal dağılım
gösterdiğinde iki grubun karşılaştırılmasında Independent Samples Test,
göstermediğinde Mann Whitney U testleri grupların karşılaştırılmasında kullanılmıştır.
Anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edilmiştir.
Araştırmaya katılan lise öğrencilerinin kaldıkları yere göre öz güven
düzeylerinin karşılaştırılmasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır(p>0,05).
Lise öğrencilerinin cinsiyetlerine göre öz güven düzeylerinin
karşılaştırıldığında istatistiksel bir farka rastlanmamıştır(p>0,05). Evde
kalan lise öğrencilerinin cinsiyetlerine göre öz güven düzeylerinin
karşılaştırılmasında istatistiksel bir fark görülmemektedir(p>0,05). Okul
pansiyonunda kalan lise öğrencilerinin cinsiyetlerine göre öz güven
düzeylerinin karşılaştırılması sonucunda istatistiksel bir farka
rastlanmamıştır(p>0,05). Lise öğrencilerinin öz güven düzeyleri spor yapıp yapmamalarına
göre karşılaştırıldığında istatistiksel anlamlı bir farka
rastlanmıştır(p<0,05). Spor yapanların cinsiyetlere göre özgüvenlerinin
karşılaştırılması sonucunda istatistiksel olarak bir fark
bulunmamıştır(p>0,05). Spor yapmayanların cinsiyetlere göre öz güven
puanlarının karşılaştırılması sonucunda istatistiksel bir fark
görülmemektedir(p>0,05).
Anahtar Kelimeler: Öz güven, Lise,
Spor
Aim of this study is determine whether
the levels of high school students vary according to their gender,
participation/nonparticipation in sports activities, and staying/not staying in
students hostels or not.
The universe of this study consisted of
a total of 2504 students that attended Bolu Science High School and TOBB
Zübeyde Hanım Girls Vocational and Technical High School in 2017-1028 academic
year, whereas the sample of this study was made up of 438 students from both
schools. In the study, self-confidence
scale developed by Akın (2007), and the reliability and validity of which was
proven, was used. The scores that can be obtained from the scale range between
33 and 165. The analysis and the interpretation of the data gathered
through
the scale were carried out in computer environment. The scores about the
students’levels of self-confidence were described by using arithmetic means () and the standard deviations (sd). When
the data showed normal distribution, Independent Sample Test was used in
comparing two groups, and Mann Whitney U Tests were used to compare the groups
when the data did not show normal distribution. The significance level was
accepted as (p<0,05).
In comparing the levels of
self-confidence of high school students in terms of where they stay, no
statistically significant difference was found (p>0,05). Similarly, no
statistical difference was found when the students’ levels of self-confidence
were compared according to their gender (p>0,05). No statistical difference
was found in their levels of self-confidence according to the gender of the
students who stay at their homes (p>0,05). No statistical difference was
found in their levels of self-confidence according to the gender of the
students who stay in dormitories (p>0,05). However, there was a
statistically meaningful difference between their levels of self-confidence in
terms of whether they participate in sports activities or not (p<0,05). In
comparing the levels of self-confidence of those who are engaged in sports, no
statistical difference was found according to their gender (p>0,05). In
comparing the levels of self-confidence of those who are not engaged in sports,
no statistical difference was found according to their gender (p>0,05).
Key Words:
Self-confidence, High School, Sport
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2018 |
Acceptance Date | June 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 1 |