Gradiva, Latin for "the woman who walks", is a Neo-Attica style bas-relief that
became renowned as a modern mythical figure in the early 20th century. This
bas-relief found during the excavations in Pompeii in the 19th century, is now
exhibited in the Chiaramonti Museum in the Vatican. The figure, named as
Gradiva because it depicts a walking Pompeian girl, became an icon of literature,
art, and psychoanalysis primarily through Sigmund Freud. The German writer
Wilhelm Jensen initiated the literary referencing of the Gradiva relief in his pioneering 1903 novella Gradiva, using the artwork as the novel's theme and introducing it to cultural history. The
literary text attracted the attention of Freud, who was so interested in archaeology that he created his model of
personality structure based on archaeological layers, and thus, Freud wrote a famous essay on the subject. In the
1930s, because of Freud's interpretation, Gradiva became the primary theme of surrealists whose interests were
dreams and the unconscious. This theme, which numerous artists have reinterpreted in distinctive ways, has also
drawn the attention of the filmmakers. Leos Carax's short film Gradiva (2014) is the most remarkable one. The cinema
of Carax who is one of the founders of the Cinéma du look movement following the tradition of the situationist
criticism, is about the psychological processes Gradiva signifies and it also examines the fundamental problems of
modern people, for instance, identity, personality, individuation, and the self. In so doing, Carax's unique art, which
successfully synthesizes the heritage of classical art, particularly rhythmic and plastic arts with the new image forms,
also relates to the concepts such as Richard Wagner's gesamtkuntswerk and Guy Debord's détournement. This study
discusses what Gradiva, an important figure in terms of self and identity relations, symbolizes for art history, what
meanings it takes, and how it mirrors the search for the self as a psychological image, particularly in the context of
Leos Carax cinema.
20. yüzyılın başında modern bir mitik figür olarak ün kazanan Gradiva, Latince
"yürüyen kadın" anlamında, Neo-Attika üslubunda bir rölyeftir. 19. yüzyılda
Pompei'deki arkeolojik kazılarda bulunan ve yürüyen Pompeili bir kızı tasvir
ettiği için Gradiva adını alan bu alçak kabartma, edebiyat, sanat ve Sigmund
Freud'un ele almasıyla bir psikanaliz ikonu hâline gelmiştir. Günümüzde Vatikan,
Chiaramonti Müzesi koleksiyonunda sergilenen Gradiva rölyefini, yazınsal bir izlek
olarak kullanıp literatüre ilk kazandıran, Alman yazar Wilhelm Jensen'dir. Jensen'in
1903'de kaleme aldığı Gradiva isimli kısa romanı, kişilik örgütlenmesi modelini
arkeolojik tabakalardan ilhamla oluşturacak kadar arkeolojiyle yakından ilgilenen
Freud'un dikkatini celbetmiştir ve böylece Freud, bu konudaki ünlü makalesini
kaleme almıştır. 1930'larda, Freud'un yorumu ile Gradiva, bilinçdışı ve rüyalarla
yakından ilgilenen sürrealistlerin başlıca teması ve ilham kaynağı olmuştur.
Birçok sanatçının kendi tarzında yeniden yorumladığı bu tema, sinemacıların
da ilgisini çekmiştir. Leos Carax'ın Gradiva adlı kısa filmi (2014), bunlardan en
dikkate şayan olanıdır. Sitüasyonist eleştiri geleneğini takip eden Cinéma du
look hareketinin kurucularından olan Carax'ın sineması zaten Gradiva'nın işaret
ettiği psikolojik süreçleri konu edinen; kimlik, kişilik, bireyleşme, kendilik gibi
modern insanın esaslı problemlerini irdeleyen bir sinemadır. Bunu yaparken,
ritmik ve plastik sanatlar başta olmak üzere klasik sanatın mirasını yeni imaj
formlarıyla başarıyla sentezleyen Carax'ın özgün sanatı, bu niteliğiyle Richard
Wagner'in gesamtkuntswerk ve Guy Debord'un détournement kavramlarıyla da
bağlantılıdır. Bu çalışmada, kendilik ve kimlik ilişkileri açısından önemli bir figür
olan Gradiva'nın sanat tarihinde ne ifade ettiği, hangi anlamlara büründüğü,
psikolojik bir imge olarak kendilik arayışına nasıl bir ayna tuttuğu, özellikle Leos
Carax sineması çerçevesinde ele alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |