Çiçek, meyve, av hayvanları gibi doğal öğeler ve insan yapımı nesnelerin
düzenlenip betimlendiği natürmortlar sanat tarihinde büyük yer tutmaktadır.
Balık temalı natürmortlar, resim sanatında farklı dönemlerde farklı amaçlarla
betimlenmiştir. Balık, bolluk, bereket ve zenginliğin ifadesidir. Büyük gözleri,
renkli yüzgeçleri gibi anatomik farklılıklarına ek olarak insana benzeyen yüzü
ve kırmızı rengiyle de sanatçıları çeken kırlangıç balığının betimleriyle, Avrupa
resminde olduğu gibi Japon ve Türk resminde de karşılaşılmaktadır. Türk resim
sana-tında erken dönemde, çiçekler ve meyveler betimlenmiş, balık teması resme
nispeten geç girmiştir. Halbuki İstanbul içinden Boğaz geçen bir kenttir ve Haliç
nedeniyle balık çok boldur. Türk resminde kırlangıç balığını, en çok Avrupa’da
eğitim gören 1914 Kuşağı’nın ve öğrencilerinin betimlediği görülmektedir.
1923-33 yılları arasında Avrupa’ya giden Türk sanatçıları dışavurumcu anlayışta
yapıtlar üretmeye başlamış sonrasında soyutlama eğilimleri artmış ve sanatta
doğalcılıktan uzaklaşılmıştır. Bu durum, Türk resim sanatında natürmortlarda
zaten az olan balık temalı örnekleri iyice azaltmıştır. Çalışma Türk resim sanatında
kırlangıç balığını betimlediği açıkça saptanan örneklerle sınırlandırılmıştır.
Saptanan örneklerde, Avrupa sanatı ve Türk sanatı ekseninde balığın ele alınışında
hem biçem anlayışları hem de bir canlı olarak balığa atfedilen özellikler tespit
edilip karşılaştırma yapılmaya çalışılmıştır. Balığın Türk kültüründeki yerinin
Avrupa kültürüne göre daha büyük olması, daha insani duygular yüklenerek
betimlenmesine sebep olmuştur.
YOK
YOK
In the history of art, still life-display arrangements of natural elements, such as
flowers, fruits, games, and artefacts are remarkable. The objectives of fish-themed
still lifes have differentiated over time in painting. The fish is an expression of
abundance, fertility, and wealth. Besides anatomical peculiarities, such as large
eyes and colorful fins, the gurnard’s humanlike face and red color attracted artists
and became a subject in Japanese, Turkish, and European painting. Because
early Turkish paintings gave precedence to flowers and fruits, the theme of fish
appeared relatively late, although fish abound in Istanbul’s Bosphorus strait, owing to the Golden Horn. In Turkish painting, the 1914 Generation artists and then their students, who mostly
studied in Europe, depicted the gurnard. Turkish artists who went to Europe between 1923 and 1933 began to work
from an expressionist perspective. Because of their increasing tendency toward abstraction, naturalistic imitation
lost significance except for infrequent examples. Thus, in Turkish painting, examples of fish-themed still lifes, which
were previously infrequent, became even scarcer. This study is limited to examples in Turkish painting that depict
the gurnard in a way that shows it’s peculiarities. In examples detected as gurnard depiction, both the style and
the characteristics attributed to the fish were ascertained and compared with European and Turkish examples. The
remarkable place the gurnard has in Turkish culture, more so than in European culture caused it to be depicted with
the feelings which peculiar to humankind.
YOK
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | YOK |
Publication Date | June 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |