Ebû Müslim Horasanî (ö. 137/755), Emevî iktidarına tepki olarak Horasan’da başlatılan isyanın önderlerindendir. Dönem kaynaklarında tarihî kimliğine dâir tafsilatlı malumat bulunsa dahi efsanevî/menkıbevî kimliği Ebû Müslim Destanı vesile; siyle yayılmış ve bununla halk muhayyilesinde yer edinmiştir. Destanda Ebû Müslim, Ehl;i beyt’in intikamını alan bir figür şeklinde karakterize edilir. Destanın bazı varyantlarında, Emevîlere ve bilhassa Mervânî hanedanına yönelik sert ifadelere yer verilir ve genel anlatısında da bu durum mümin;kâfir, Sünnî;Haricî ikilikler şeklinde karşımıza çıkar. Bu bağlamda Emevî hanedanı Ehl;i beyt düşmanı, sapkın, zâlim, mel‘ûn ve kâfir ifadeleriyle tanımlanırken isyana katılan zümreler mümin, mazlûm, şehit ve İslâmiyet’i eski saflığına kavuşturanlar olarak tasvir edilir.
Osmanlı evreninde Ehl;i beyt sevgisini pekiştiren Ebû Müslim Destanı, yeniçeri kışlalarını, kahvehaneleri, ahî ve Bektaşî zümrelerini de içine alan önemli bir okur kitlesi edinmiştir. Ancak destanın bilhassa Hafız Ferdî’ye ait XVIII. asra tarihlenen manzum varyantında Oniki İmam üzerinden Şiî geleneğine ait unsurların da etkili olduğu bilinmektedir. Nitekim II. Mahmud devrinde Yeniçeri Ocağı’nın kaldırılması sonrasında (1826), Bektaşiliğe karşı bir devlet politikası ve tahkikatı oluşmuş, destanın içerisinde barındırdığı ifadeler bu politika çerçevesinde değerlendirilerek dînen ve siyâseten uygun olmadığı gerekçesiyle dolaşımı yasaklanmıştır. Abdülaziz (1861;1876) devrinde yaşanan hoşgörü ortamında nüshaları yeniden dolaşıma giren destanın II. Abdülhamid (1876;1909) devri matbuat politikası çerçevesinde basımı dinen ve siyaseten yeniden men edilmiştir.
Bu çalışma, Abdülhamid devrinde edebî metinler özelinde Osmanlı Ehl;i beytçiliği ile Şiîlik arasındaki ayrımın yahut Osmanlı Sünnîleşmesinin keskin çizgilerle ortaya konulduğu iddiasını taşımaktadır. Bu bağlamda muzır/zararlı yayınlar arasında yer alan Ebû Müslim Destanı’nın dolaşımının yasaklanması ve ilgili yasağın gerekçeleri arşiv kayıtları üzerinden incelenmiştir. Ayrıca destanın tespitine yönelik denetim birimleri, denetim süreci, denetim yerleri, yasaklanma gerekçesi, toplatılma ve imha sürecine ilişkin veriler değerlendirilmiştir.
Abū Muslim Khorasanī (d. 137/755) was one of the leaders of the revolt in Khorasan against the Umayyad rule. Even though detailed information about his historical identity in contemporary sources is available, he has gained a place in the popular imagination with his legendary/mythical identity through Epic of Abū Muslim, compiled long after his death. The epic characterizes Abū Muslim as an avenger of the Ahl al;Bayt. Some variants of the epic condemn the Umayyads and the Marwanid dynasty in particular and the narrative of the epic constructs dichotomies between Ahl;i Bayt and the opposing camp as believer;infidel, Sunnite;Harijite respectively. In this context, the epic refers to the Umayyad dynasty as enemies of the Ahl al;Bayt, heretics, oppressors, unbelievers and infidels. It portrays the rebels as believers, the oppressed, the martyrs and those who restored Islam to its former purity.
Reinforcing the love of Ahl al;Bayt in the Ottoman universe, the epic of Abū Muslim gained an wide audience including janissary barracks, coffee houses, Ahī and Bektashī communities. However, especially in the versified variant of the epic by Hafız Ferdī, dated to the 18th;century, it is known that elements of the Shiite tradition through the Twelve Imams are also effective. In fact, after the aboliting the Janissary Corps (1826) by Mahmud II (1808;1839), Ottoman state began to implement wide;scale policies to suppress Bektashism and prohibited the circulation of the epic on the grounds that it contained religiously and politically inappropriate expressions. The printing policy of Abdulhamid II (r. 1861;1876) declared the epic, of which copies were recirculated in the atmosphere of tolerance during the reigns of Abdulaziz (1861;1876), as religiously and politically forbidden.
This study claims that the distinction between Ottoman Ahl al;Baytism and Shi’ism or Ottoman Sunnification became sharper in literary texts during the reign of Abdul Hamid II. In this context, this study examines the ban on the circulation of the Abū Muslim Epic, which was among the harmful publications, and the reasons for the ban through archival records. In addition, it evaluates the inspection units for the detection, process and locations, the reason for the ban, the process of confiscation and destruction of the epic.
Abbasid revolution Abū Muslim Khorasanī The Epic of Abū Muslim Abdulhamid II publication bans
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Ottoman Culture and Art, Late Modern Press History |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 27, 2025 |
| Submission Date | March 5, 2025 |
| Acceptance Date | September 3, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 87 |