Research Article
BibTex RIS Cite

The Sentimental Education of the Young Ottoman Man: Âşıkane

Year 2024, , 441 - 462, 28.08.2024
https://doi.org/10.26650/TUDED2024-1448920

Abstract

Mehmet Rauf’s 1909 work Âşıkane is a gateway to the sentimental education of that period’s young, educated Ottoman man. It comprises three stories: “A Dance Competition at Summer Palas” (Summer Palas’ta Bir Müsamere-i Raksiye), “Serap” (Mirage), and “Youth Love” (Garam-ı Şebab). Similar to Mehmet Rauf’s previous works, these stories revolve around love and passion. By giving the title Âşıkane, Mehmet Rauf has invented the Ottoman equivalent of the concept of sentimental education. The three stories of Âşıkane present the position of men in relation to women and the ways in which their position transforms them into “lovers.” They are not just in love but are bodies embodying emotions that speak, think, dream, and write about love. These lovers use a language that prioritizes their actions to describe passion and desire. This language exists through desire and is expressed through an implied relationship between desire and youth. Consequently, these lovers demonstrate the relation of sentimental education to that which is spiritual/poetic and bodily while conveying the ways for the youth’s sentimental education.

References

  • Aktaş, Ş. (2013). Yenileşme Devri Türk Şiiri ve Antolojisi 1. Ankara: Kurgan. google scholar
  • Buck-Morss, S. (1999). The Dialectics of Seeing: Walter Benjamin and the Arcades Project (Studies in Contemporary German Social Thought) Cambridge: MIT. google scholar
  • Budak, A. (2013). Batılışma ve Türk Edebiyatı. İstanbul: Bilge Kültür Sanat. google scholar
  • Deleuze, G. and Guattari, F. (2019). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. (Brian Massumi, Trans.) London: Bloomsbury. google scholar
  • Deleuze, G. (1994). Difference and Repetition. (Paul Patton, trans.) New York: Colombia University Press. google scholar
  • Zürcher, E. J. (2003). Turkey: A Modern History. London: I.B. Tauris. google scholar
  • Ertürk, N. (2011) Grammatology and Literary Modernity in Turkey. Oxford: Oxford University Press. google scholar
  • Findley, C. (1980). Burocratic Reform in the Ottoman Empire: The Sublime Porte, 1789-1922. Princeton University Press. google scholar
  • Freud, S. (1957). On the History of the Psycho-Analytic Movement Papers on Metapsychology and Other Works. (James Strachey, trans.) London: The Hogart Press. google scholar
  • Karahan-Richardson B. (2011). Male Narcissism in Early Turkish Novels. Indiana University. google scholar
  • Koçak, O. (1995). Kaptırılmış İdeal: Mai ve Siyah Üzerine Psikanalitik Bir Deneme,”. Toplum ve Bilim. (70) 94-115. google scholar
  • Kristeva, J. (1983). Tales of Love. New York: Colombia University Press. google scholar
  • Kuru, S. S. (2008). Yaşanan, Söylenen ve Yazılan: Erkekler Arasında Tutkusal İlişkiler. Cogito. (65-66), 263-277. google scholar
  • Mehmet Rauf. (2008). Edebî Hatıralar (Mehmet Törenek, haz.). İstanbul: Kitabevi. google scholar
  • Mehmet Rauf. (2020). Âşıkane. (Seval Şahin, haz.). İstanbul: Can. google scholar
  • Mehmet Rauf. (2022). Son Emel. (Seval Şahin, haz.). Can Yayınları, İstanbul, google scholar
  • Mera, B. Introduction Au Lys Dans La Vallee, http://www.lysdanslavallee.fr/fr/article/introduction-au-lys-dans-la-vallee. google scholar
  • Orhan, O. (2019). Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı. İstanbul: Dergâh. google scholar
  • Özkaya, E. (2011) Frederic Moreau de Flaubert et Julien Sorel de Stendhal Sont-Ils Arrivistes? CÜ Sosyal Bilimler Dergisi (35), 1-23. google scholar
  • Sarıtaş, E. (2020). Cinsel Normalliğin Kuruluşu. İstanbul: Metis. google scholar
  • Sayers, D.S. Tıfli Hikâyeleri. İstanbul: Bilgi Univesity Publishing, 2013. google scholar
  • Yuva, G. M. (2017). Modern Türk Edebiyatının Fransız Kaynakları. İstanbul: İletişim. google scholar

Genç Osmanlı Erkeğinin Duygusal Eğitimi: Âşıkane

Year 2024, , 441 - 462, 28.08.2024
https://doi.org/10.26650/TUDED2024-1448920

Abstract

Mehmet Rauf'un 1909 tarihli eseri Âşıkane, 19. yüzyıl sonu genç ve eğitimli Osmanlı erkeğinin duygusal eğitimine açılan bir kapıdır. Eserde, “Summer Palas'ta Bir Müsamere-i Raksiye”, “Serap” ve “Garam-ı Şebab” adlı üç hikâye vardır. Bu hikâyeler, Mehmet Rauf'un pek çok eserinde olduğu gibi aşk ve tutku etrafında döner. Mehmet Rauf eserine Âşıkane adını vererek, sadece aşk ve tutku etrafında dönen hikâyeler yazmaz, aynı zamanda duygusal eğitim kavramının Osmanlı Türkçesindeki karşılığını icat eder. Âşıkane’yi oluşturan üç kısa hikâye, erkeklerin kadınlar karşısındaki konumlarını ve bu konumlarının onları nasıl “âşık” haline getirdiğini anlatır. Bu şekilde genç erkekler aşk ile kurdukları ilişkide sürekli olarak aktif bir şekilde konumlanır. Aşk onlar için zihinlerinde ve bedenlerinde bir performansa dönüşür. Bu performans hali devamlı bir akışkanlığı ve neredeyse bir dans halini çağrıştırır. Âşıkane’deki genç erkekler sadece âşık değil, aşk hakkında konuşan, düşünen, hayal eden ve yazan, duygularını yazı ile somutlaştırmaya çalışan bedenler ve zihinlerdir. Bu âşıklar tutkuyu ve arzuyu tanımlamak için eylemlerini önceleyen bir dil kullanırlar ve bu dil de arzu aracılığıyla var olur. Sonuç olarak, bu âşıklar duygusal eğitimin ruhsal, şiirsel ve bedensel olanla ilişkisini gösterirken, gençlerin duygusal eğitiminin yollarını da aktarırlar.

References

  • Aktaş, Ş. (2013). Yenileşme Devri Türk Şiiri ve Antolojisi 1. Ankara: Kurgan. google scholar
  • Buck-Morss, S. (1999). The Dialectics of Seeing: Walter Benjamin and the Arcades Project (Studies in Contemporary German Social Thought) Cambridge: MIT. google scholar
  • Budak, A. (2013). Batılışma ve Türk Edebiyatı. İstanbul: Bilge Kültür Sanat. google scholar
  • Deleuze, G. and Guattari, F. (2019). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. (Brian Massumi, Trans.) London: Bloomsbury. google scholar
  • Deleuze, G. (1994). Difference and Repetition. (Paul Patton, trans.) New York: Colombia University Press. google scholar
  • Zürcher, E. J. (2003). Turkey: A Modern History. London: I.B. Tauris. google scholar
  • Ertürk, N. (2011) Grammatology and Literary Modernity in Turkey. Oxford: Oxford University Press. google scholar
  • Findley, C. (1980). Burocratic Reform in the Ottoman Empire: The Sublime Porte, 1789-1922. Princeton University Press. google scholar
  • Freud, S. (1957). On the History of the Psycho-Analytic Movement Papers on Metapsychology and Other Works. (James Strachey, trans.) London: The Hogart Press. google scholar
  • Karahan-Richardson B. (2011). Male Narcissism in Early Turkish Novels. Indiana University. google scholar
  • Koçak, O. (1995). Kaptırılmış İdeal: Mai ve Siyah Üzerine Psikanalitik Bir Deneme,”. Toplum ve Bilim. (70) 94-115. google scholar
  • Kristeva, J. (1983). Tales of Love. New York: Colombia University Press. google scholar
  • Kuru, S. S. (2008). Yaşanan, Söylenen ve Yazılan: Erkekler Arasında Tutkusal İlişkiler. Cogito. (65-66), 263-277. google scholar
  • Mehmet Rauf. (2008). Edebî Hatıralar (Mehmet Törenek, haz.). İstanbul: Kitabevi. google scholar
  • Mehmet Rauf. (2020). Âşıkane. (Seval Şahin, haz.). İstanbul: Can. google scholar
  • Mehmet Rauf. (2022). Son Emel. (Seval Şahin, haz.). Can Yayınları, İstanbul, google scholar
  • Mera, B. Introduction Au Lys Dans La Vallee, http://www.lysdanslavallee.fr/fr/article/introduction-au-lys-dans-la-vallee. google scholar
  • Orhan, O. (2019). Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı. İstanbul: Dergâh. google scholar
  • Özkaya, E. (2011) Frederic Moreau de Flaubert et Julien Sorel de Stendhal Sont-Ils Arrivistes? CÜ Sosyal Bilimler Dergisi (35), 1-23. google scholar
  • Sarıtaş, E. (2020). Cinsel Normalliğin Kuruluşu. İstanbul: Metis. google scholar
  • Sayers, D.S. Tıfli Hikâyeleri. İstanbul: Bilgi Univesity Publishing, 2013. google scholar
  • Yuva, G. M. (2017). Modern Türk Edebiyatının Fransız Kaynakları. İstanbul: İletişim. google scholar
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Turkish Language and Literature (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Seval Şahin 0000-0003-1548-6763

Publication Date August 28, 2024
Submission Date March 8, 2024
Acceptance Date August 22, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Şahin, S. (2024). The Sentimental Education of the Young Ottoman Man: Âşıkane. Journal of Turkish Language and Literature, 64(2), 441-462. https://doi.org/10.26650/TUDED2024-1448920
AMA Şahin S. The Sentimental Education of the Young Ottoman Man: Âşıkane. Journal of Turkish Language and Literature. August 2024;64(2):441-462. doi:10.26650/TUDED2024-1448920
Chicago Şahin, Seval. “The Sentimental Education of the Young Ottoman Man: Âşıkane”. Journal of Turkish Language and Literature 64, no. 2 (August 2024): 441-62. https://doi.org/10.26650/TUDED2024-1448920.
EndNote Şahin S (August 1, 2024) The Sentimental Education of the Young Ottoman Man: Âşıkane. Journal of Turkish Language and Literature 64 2 441–462.
IEEE S. Şahin, “The Sentimental Education of the Young Ottoman Man: Âşıkane”, Journal of Turkish Language and Literature, vol. 64, no. 2, pp. 441–462, 2024, doi: 10.26650/TUDED2024-1448920.
ISNAD Şahin, Seval. “The Sentimental Education of the Young Ottoman Man: Âşıkane”. Journal of Turkish Language and Literature 64/2 (August 2024), 441-462. https://doi.org/10.26650/TUDED2024-1448920.
JAMA Şahin S. The Sentimental Education of the Young Ottoman Man: Âşıkane. Journal of Turkish Language and Literature. 2024;64:441–462.
MLA Şahin, Seval. “The Sentimental Education of the Young Ottoman Man: Âşıkane”. Journal of Turkish Language and Literature, vol. 64, no. 2, 2024, pp. 441-62, doi:10.26650/TUDED2024-1448920.
Vancouver Şahin S. The Sentimental Education of the Young Ottoman Man: Âşıkane. Journal of Turkish Language and Literature. 2024;64(2):441-62.