Research Article
BibTex RIS Cite

POETIC CLOSENESS BETWEEN ŞEYH GÂLİB AND AHMET HÂŞİM

Year 2016, Volume: 26 Issue: 2, 167 - 186, 28.12.2016

Abstract

 One
of the sources that feed modern Turkish poets is classical Turkish poetry
within this tradition, Şeyh Gâlib is one of the poets with the greatest influence
on modern poets. Influence of Şeyh Gâlib also observable on modern Turkish
poets like Cenâp Şahabettin, Abdülhâk Hâmid and particularly Fecr-i Âti is more
apparent on Ahmet Hâşim's works. Images and fantasies employed by Hâşim and
symbolism are indications of Şeyh Gâlib's effect on Hâşim's poets. Considering
the poems that can be accepted as Şeyh Gâlib's poetics and Ahmet Hâşim's
writing and poems with Gâlib in terms of his poetic views besides his images,
imagination world and understanding of symbolism. In this study where poetic
views of these two poets are compared as regards the similarities have been
examined under the titles of symbolism, view of nature meaning and clearity,
reader, source of poems and poets. These smilarities show that the closeness of
approaches of two poets and also Ahmet Hâşim's images and dreams which are
similar to Şeyh Gâlib have a meaning beyond a chance. Furthermore it
strengthens the view that one of the sources of Hâşim's poetry is Şeyh Gâlib.

References

  • AKAY, Hasan, Poetik Metinler Işığında Yeni Edebiyat I-Yayınlanmamış Doktora Ders Notları, Sakarya, 2009-2010.
  • AKKUŞ, Metin, “Şeyh Gâlib’in Şiir ve Şair Yorumları: ‘Hüsn ü Aşk’ta Poetika/ Eser-i Aşk’ ”, Dergâh Yayınları, İstanbul, 2016.
  • AYVAZOĞLU, Beşir, Kuğunun Son Şarkısı, Ötüken Yayınları, İstanbul, 1999.
  • Ömrüm Benim Bir Ateşti Ahmet Hâşim’in Hayatı Sanatı Estetiği Dramı, Ötüken Yayınları, İstanbul, 2000.
  • Osmanlı Estetik Dünyasına Bir Bakış, Osmanlı: Kültür ve Sanat. C.10, İstanbul, 1999.
  • BABACAN, İsrafil, Klasik Türk Şiirinin Son Baharı Sebk-i Hindî (Hint Üslûbu), Akçağ Yayınları, Ankara, 2010.
  • BİLGEGİL, M. Kaya, Hüsn ü Aşk, (Haz. O. Okay-H. Ayan), Dergâh Yayınları, İstanbul, 1992.
  • COŞKUN, Menderes, “Klasik Türk Şairinin Poetikası Üzerine”, Bilig, 56, Kış 2011, s. 57-80
  • ÇETİN, Nihad M., “Ahmet Haşim’in Kaynakları Hakkında Bir Deneme”, Türkiyat Mecmuası, C. 11, 1954, s. 183-212.

ŞEYH GÂLİB VE AHMET HÂŞİM’İN POETİK YAKINLIKLARI

Year 2016, Volume: 26 Issue: 2, 167 - 186, 28.12.2016

Abstract

Modern Türk şairlerini besleyen kaynaklardan biri de klasik Türk
şiiridir. Gelenek içerisinden modern şairler üzerinde en etkili olan isimlerden
biri Şeyh Gâlib’dir. Modern Türk şairlerinden Cenâp Şahabettin, Abdülhâk Hâmid
ve özellikle Fecr-i Âti şairleri üzerinde görülen Şeyh Gâlib etkisi Ahmet
Hâşim’de daha da belirginleşmektedir. Hâşim’in kullandığı imaj ve hayaller ile
sembolizm anlayışı onun şiirlerindeki Şeyh Gâlib etkisinin göstergeleridir.
Şeyh Gâlib’in poetikası olarak kabul edilebilecek şiirleri ile Ahmet Hâşim’in
poetik nitelikli yazı ve şiirleri dikkate alındığında Hâşim’in Gâlib’le
imajları, hayal dünyası ve sembolizm anlayışı dışında poetik görüşleri
açısından da birtakım benzerlikler gösterdiği anlaşılmaktadır. Söz konusu
benzerlikler; iki şairin poetik görüşlerinin karşılaştırıldığı bu çalışmada
sembolizm, tabiata bakış, mânâ ve vuzuh, okur, şiirin kaynağı ve şair
başlıkları altında incelenmiştir. Tespit edilen
bu benzerlikler iki şairin şiir anlayışlarının yakınlığını, Ahmet Haşim'in
şiirlerindeki Şeyh Gâlib'le benzerlik arz eden imaj ve hayallerin tesadüften
öte bir anlam taşıdığını göstermekte ve Haşim'in şiirinin kaynaklarından
birinin Şeyh Gâlib olduğu görüşünü kuvvetlendirmektedir.

References

  • AKAY, Hasan, Poetik Metinler Işığında Yeni Edebiyat I-Yayınlanmamış Doktora Ders Notları, Sakarya, 2009-2010.
  • AKKUŞ, Metin, “Şeyh Gâlib’in Şiir ve Şair Yorumları: ‘Hüsn ü Aşk’ta Poetika/ Eser-i Aşk’ ”, Dergâh Yayınları, İstanbul, 2016.
  • AYVAZOĞLU, Beşir, Kuğunun Son Şarkısı, Ötüken Yayınları, İstanbul, 1999.
  • Ömrüm Benim Bir Ateşti Ahmet Hâşim’in Hayatı Sanatı Estetiği Dramı, Ötüken Yayınları, İstanbul, 2000.
  • Osmanlı Estetik Dünyasına Bir Bakış, Osmanlı: Kültür ve Sanat. C.10, İstanbul, 1999.
  • BABACAN, İsrafil, Klasik Türk Şiirinin Son Baharı Sebk-i Hindî (Hint Üslûbu), Akçağ Yayınları, Ankara, 2010.
  • BİLGEGİL, M. Kaya, Hüsn ü Aşk, (Haz. O. Okay-H. Ayan), Dergâh Yayınları, İstanbul, 1992.
  • COŞKUN, Menderes, “Klasik Türk Şairinin Poetikası Üzerine”, Bilig, 56, Kış 2011, s. 57-80
  • ÇETİN, Nihad M., “Ahmet Haşim’in Kaynakları Hakkında Bir Deneme”, Türkiyat Mecmuası, C. 11, 1954, s. 183-212.
There are 9 citations in total.

Details

Journal Section ARTICLES
Authors

Özlem DÜZLÜ, Hürdünya Şahan

Publication Date December 28, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 26 Issue: 2

Cite

APA Hürdünya Şahan, Ö. D. (2016). POETIC CLOSENESS BETWEEN ŞEYH GÂLİB AND AHMET HÂŞİM. Journal of Turkology, 26(2), 167-186. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.282700
AMA Hürdünya Şahan ÖD. POETIC CLOSENESS BETWEEN ŞEYH GÂLİB AND AHMET HÂŞİM. Journal of Turkology. December 2016;26(2):167-186. doi:10.18345/iuturkiyat.282700
Chicago Hürdünya Şahan, Özlem DÜZLÜ,. “POETIC CLOSENESS BETWEEN ŞEYH GÂLİB AND AHMET HÂŞİM”. Journal of Turkology 26, no. 2 (December 2016): 167-86. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.282700.
EndNote Hürdünya Şahan ÖD (December 1, 2016) POETIC CLOSENESS BETWEEN ŞEYH GÂLİB AND AHMET HÂŞİM. Journal of Turkology 26 2 167–186.
IEEE Ö. D. Hürdünya Şahan, “POETIC CLOSENESS BETWEEN ŞEYH GÂLİB AND AHMET HÂŞİM”, Journal of Turkology, vol. 26, no. 2, pp. 167–186, 2016, doi: 10.18345/iuturkiyat.282700.
ISNAD Hürdünya Şahan, Özlem DÜZLÜ,. “POETIC CLOSENESS BETWEEN ŞEYH GÂLİB AND AHMET HÂŞİM”. Journal of Turkology 26/2 (December 2016), 167-186. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.282700.
JAMA Hürdünya Şahan ÖD. POETIC CLOSENESS BETWEEN ŞEYH GÂLİB AND AHMET HÂŞİM. Journal of Turkology. 2016;26:167–186.
MLA Hürdünya Şahan, Özlem DÜZLÜ,. “POETIC CLOSENESS BETWEEN ŞEYH GÂLİB AND AHMET HÂŞİM”. Journal of Turkology, vol. 26, no. 2, 2016, pp. 167-86, doi:10.18345/iuturkiyat.282700.
Vancouver Hürdünya Şahan ÖD. POETIC CLOSENESS BETWEEN ŞEYH GÂLİB AND AHMET HÂŞİM. Journal of Turkology. 2016;26(2):167-86.