Türkçenin dil bilgisini ve söz varlığını, köken bilgisi özelliklerini aydınlatan, Türk dili ve edebiyatının yazılı olarak gelişme sürecine tanık olan birinci ve asıl kaynaklar Türk yazı dilinin ilk dönemi olan “Eski Türkçe” döneminde yazılmış Eski Türk metinleridir. Bu metinler, Türkçenin bir edebiyat dili olarak yükseldiği 7.-8. yüzyıllardan 13. yüzyıla kadar süren yaklaşık 600 yıllık bir dönemin mahsulüdür. “Eski Türkçe”, farklı kültüre sahip ve birbirinden değişik medeniyet dairelerine mensup Türklerin ortak yazı dili olmuştur. Bu dil, ilkin Şamanizm inancı çerçevesinde, sonrasında çeşitlenerek Budizm, Brahmanizm ve Maniheizm gibi felsefelerin, Musevîlik ve Hristiyanlık gibi inançların ve nihayetinde büyük nispette İslam etkisine giren Türklerin ve tabii olarak ilk Müslüman Türk devleti Karahanlıların edebiyat dilidir. Farklı felsefe, inanç ve medeniyet alanlarına ait Eski Türkçe metinler bulunmuş olsa da “Eski Türkçe”yi incelemek, Eski Türk kültürünü tüm yönleriyle anlamak, en eski kaynaklardan bugüne, Türk dili, edebiyatı ve kültüründeki değişmeyi tespit edebilmek ve ayrıca değişmeden devam eden kültürel izleri belirlemek için oldukça önemlidir. İşte bu noktada, Türk dili tarihi içinde “Eski Türk Dili” ya da “Eski Türkçe” olarak anılan Türk yazı dili içinde Köktürkçeden sonraki dönem olan Eski Uygur Türkçesi devrinde yazılmış Türk Hristiyan metinleri, bu çalışmanın temel zemini olarak belirlenmiştir. Çalışmada ilkin Hristiyanlığın Nesturîlik mezhebine bağlanan Türklerin dinî metinlerinin kültürel alt yapısına temas edilmiş, daha sonra Eski Türk Hristiyan metinlerinden seçilmiş örnek bir metin üzerinde dil bilgisi, söz varlığı ve köken bilgisi açısından çeşitli filolojik tespitlere, incelemelere yer verilmiştir. Sonuç olarak, Eski Türkçenin az bilinen bir yönüne filolojik bir metodoloji ile dikkat çekilmiştir.
The
Old Turkic texts which were written in “Old Turkic”, the first period of
Turkish literary language, are the first and the main sources for illuminating
grammar, vocabulary and etymological specialities of Turkish via its witnessing
to the literary development of Turkish language and literature. These texts are
the literary works of Turkish from the centuries 7th-8th to the 13rd century,
in the time of advance period for Turkish as a literary language. Thus, “Old
Turkic” became a common literary language for the Turks from utterly different
cultures and varied civilisations. This language was the common literary
language of Turks who were at first under the effects of Shamanism and after
that affected by the way of various philosophies such as Buddhism, Brahmanism
and Manichaeism and in addition religions such as Judaism and Christianity.
This language was also the language of the first Muslim Turkish government
Karakhanids naturally and other Turks from many lands finally and substantially
came under the influence of Islam. Although Old Turkic texts were belonging to the
different philosophies, religions and civilisations, “Old Turkic” studies are
very important in order to understand Old Turkish culture in detail and to
determine the variances in Turkish language, literature and culture and also to
specify the unchanging and progressing cultural traces today. Herein, Turkish
Christian texts written in Old Uigur period after the Kokturkic period in the
era called “Old Turkish Language” or “Old Turkic” in the Turkish Language
History, were selected as the main subject of this work. In the first place,
cultural background of the religious texts written by Turks who were belonging
to Nestorian church of Christianity is metioned and afterwards various philological
determinations and examinations are presented from the perspective of grammar,
vocabulary and etymology on a selected exemplary Old Turkic Christian text.
Consequently, this lesser known aspect of the Old Turkic is pointed out on a
philological methodology.
Journal Section | ARTICLES |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 22, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 27 Issue: 2 |