The Jadidism Movement, which emerged within the borders of the Russian Empire, reached a certain degree in Turkestan, Volga-Ural, the Caucasus, and Crimea, and turned into an intellectual and social movement. The Jadidism originated in Turkestan in the early 20th century, unlike other Muslim (the Volga-Ural, Caucasus and Crimea) regions of the Russian Empire. For this reason, Turkestani Jadids persecuted the national idea promoted by the Muslims of Inner Russia and tried to shape it in accordance with the social, political, religious and traditional characteristics of Turkestan. During the initial stages of the formation and development of a national idea, the Jadids encouraged the establishment of charitable societies and the creation of a system of charitable funds. In addition to the societies and funds, Jadids also gave importance to the press to explain, adopt, and spread the ideas they advocated among the people, published national newspapers that would fulfill an important task in the formation of political thought among Muslims, opened publishing houses, and organized libraries. From this perspective, the “newspaper” alone, as a tool, became a sign of progress, a source of ideas and information for the Muslims of Turkestan, and for Russian society, and had a significant impact on the social lives of Turkestanis. Therefore, the newspapers Tarakkiy, Shuhrat, Khurshid, Asya, and Tujjar, which were published only in 1906-1908, fulfilled an important task as a tool and a force that enabled Turkistani Jadids to assert their national and religious identities. The activities of the societies, publishing houses, libraries, and companies established to distribute print materials for Muslims in order to raise the consciousness of Turkestanis, to realize their self-awareness, and initially to initiate a social transformation in the intellectual sense, were either severely restricted or completely stopped by the local authorities representing the current administration in the regions that they went beyond the permitted framework or carried out anti-state activities. Although this situation negatively affected the work of the Turkestani Jadids, they did not give up their struggle and managed to keep the issues they brought to the attention of the public through literature and theater. In this article, the efforts of the Turkestani Jadids to promote and put forward national ideas to realize national projects, which were their main goals, and their activities to instill these ideas in the people of Turkestan are discussed based on first-hand sources.
Rus İmparatorluğu sınırları içerisinde ortaya çıkan Ceditçilik Hareketi; Türkistan, Volga-Ural, Kafkasya ve Kırım’da belirli bir mahiyete ulaşarak kendi mecrasında fikrî ve toplumsal bir harekete dönüşmüştür. Söz konusu hareket Türkistan’da, Rusya İmparatorluğu sınırları içerisinde Müslümanların yaşadığı Volga- Ural, Kafkasya ve Kırım bölgelerinden farklı olarak 20. yüzyılın başlarında ortaya çıkmıştır. Bu sebeple Türkistanlı Ceditçiler, İç Rusya Müslümanları tarafından desteklenen millî fikri idrak etmiş, bunu Türkistan’ın sosyal, siyasi, dinî ve geleneksel hususiyetlerine uygun olarak şekillendirmeye çalışmışlardır. Ceditçiler, ortaya koydukları millî fikrin şekillenip gelişmesinin ilk aşamasında, hayır cemiyetlerinin kurulmasını ve hayır fonları için bir sistem oluşturulmasını teşvik etmişlerdir. Onlar, kurdukları cemiyet ve fonların yanı sıra savundukları düşüncelerin halka anlatılması, benimsetilmesi ve halk arasında yaygınlaşması amacıyla matbuat işlerine de önem vererek Müslümanlar arasında siyasî düşüncenin oluşmasında önemli bir vazifeyi yerine getirecek millî gazeteler çıkarmış, yayınevleri açmış, kütüphaneler teşkil etmişlerdir. Bu noktadan bakıldığında yalnız başına “gazete” bile bir araç olarak Rus toplumunda olduğu gibi Türkistan Müslümanları için de bir ilerleme işareti, fikir ve bilgi kaynağı hâline gelmiş; Türkistanlıların sosyal hayatlarında önemli bir tesire sahip olmuştur. Öyle ki yalnızca 1906-1908 yıllarında yayınlanan Terakki, Şuhrat, Hurşit, Asya ve Tüccar gazeteleri, Türkistan Ceditçilerinin millî ve dinî kimliklerini ortaya koymalarını sağlayan bir araç ve güç olarak önemli bir görevi yerine getirmiştir. Türkistanlıların bilinçlenmesi, benliklerini idrak etmesi ve başlangıçta fikrî anlamda toplumsal dönüşümün gerçekleşebilmesi için Müslümanlara yönelik basılı yayınları dağıtmak amacıyla açılan cemiyetler, yayınevleri, kütüphaneler, kurulan şirketlerin faaliyetleri, mevcut yönetimin temsilcisi yerel makamlar tarafından, çalışmalarına izin verilen çerçevenin dışına çıktıkları yahut da devlet karşıtı faaliyetler yürüttükleri gibi suç isnatlarıyla ya ciddi şekilde kısıtlanmış ya da tamamen durdurulmuştur. Bu durum her ne kadar Türkistan Ceditçilerinin çalışmalarını olumsuz etkilese de onlar mücadelelerinden vazgeçmeyerek halkın dikkatine sundukları meseleleri, edebiyat ve tiyatro aracılığıyla gündemde tutmayı başarmışlardır. Bu makalede, Türkistan Ceditçilerinin ana hedefleri olan millî projeleri hayata geçirebilmek için millî fikirleri üretme ve ortaya koyma gayretleri ile bu fikirleri Türkistan halkına duyurmak, tanıtmak ve benimsetmek için yaptıkları faaliyetleri, birinci el kaynaklara dayanılarak ele alınmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Literary Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 13, 2025 |
Submission Date | July 8, 2024 |
Acceptance Date | September 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 34 Issue: 2 |