This study aims to reveal the financial investment preferences of the Dokuz Eylül University students according to the socio-economic structures of their families. 318 students participated in the study using the survey technique. The obtained data were analyzed by ki-square test, correlation analysis, Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis, and Kendallabs tau-b methods. According to the results of the study, significant relationships were found between gender, class, family income level, and family lifestyle with the financial investment preferences of the students.
Socioeconomic Structure Students’ Financial Investment Preferences Socioeconomic Inequality Financial Literacy
1919B012322228
Bu çalışmanın amacı, Dokuz Eylül Üniversitesi İİBF öğrencilerinin ailelerinin sosyoekonomik yapılarına göre finansal yatırım tercihlerini ortaya çıkartmaktır. Anket tekniğinin kullanıldığı çalışmada ankete 318 öğrenci katılım göstermiştir. Elde edilen veriler ki-kare testi, korelasyon analizi, Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis ve Kendall’s tau-b yöntemleri ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucuna göre, öğrencilerin finansal yatırım tercihleri ile cinsiyet, sınıf, aile gelir düzeyi ve aile hayat tarzı arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur.
Sosyoekonomik Yapı Öğrencilerin Finansal Yatırım Tercihleri Sosyoekonomik Eşitsizlik Finansal Okuryazarlık
Tübitak
1919B012322228
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Policy and Administration (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Project Number | 1919B012322228 |
| Early Pub Date | July 31, 2025 |
| Publication Date | July 31, 2025 |
| Submission Date | July 1, 2025 |
| Acceptance Date | July 28, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 1 |
Before uploading your article to the system, make sure to use the templates and spelling rules. The referee process will not be started for the works that do not comply with the spelling rules.