Halifelik etrafındaki söylem, İslam entelektüel geleneği içinde güç, otorite ve meşruiyetin kavramsal temellerini incelemek için eleştirel bir mercek sunar. Bu tartışma, kutsal metinlerin yorumlanması, toplumsal uzlaşının mekanizmaları ve siyasi meşruiyetin altında yatan ilkeler hakkında farklı hermeneutik ve teolojik yaklaşımlar doğurmuştur. Bu çalışma, halifeliğin teolojik ve fıkhî boyutlarını aydınlatmak amacıyla, Sünni ve Şiî bilimsel literatüründe yer alan dört Kur'an ayetinin tefsirsel yaklaşımlarını karşılaştırmalı olarak analiz etmektedir. Niteliksel metodoloji kullanan araştırma, metodolojik titizliği sağlamak için amaçlı örnekleme yoluyla seçilen birincil kaynaklarla belge tabanlı bir analitik çerçeve benimser. Bulgular, hem Sünni hem de Şiî bilimsel geleneklerin, her ne kadar temelden farklı teolojik varsayımlarla olsa da veraset meselesini ilahi atama (nass) merceğinden ele aldığını göstermektedir. Sünni müfessirler, pozisyonlarını desteklemek için ağırlıklı olarak İrtidat ayetini (Mâide Suresi 51. Âyet) ve Sıddık ayetini (Nisa Suresi 69. Âyet) metinsel kanıt olarak ileri sürerken, Şiî âlimler argümanlarını Velayet ayeti (Mâide Suresi 55. Âyet) ve Tebliğ ayetine (Mâide Suresi 67. Âyet) dayandırmaktadır. Bu tefsir geleneklerinin yakından okunması, her bir ekolün bu ayetleri farklı hermeneutik çerçeveler aracılığıyla yorumladığını ortaya koymakta ve bu da halifelik konusunda farklı sonuçlara yol açmaktadır: Sünni âlimler Ebu Bekir'in meşruiyetini önceliklendirirken, Şiî âlimler Ali'nin münhasır hakkını savunmaktadır. Bu analiz, erken İslam tarihsel gelişmelerini bağlamsallaştırma gerekliliğinin altını çizerek, biçimlenme döneminin sosyo-politik koşullarının halifelik tartışmasının incelikli bir şekilde anlaşılması için vazgeçilmez olduğunu öne sürmektedir.
The discourse surrounding the caliphate provides a critical lens through which to examine the conceptual foundations of power, authority, and legitimacy within Islamic intellectual tradition. This debate has engendered divergent hermeneutical and theological approaches concerning the interpretation of scriptural texts, the mechanisms of communal consensus, and the principles underpinning political legitimacy. This study undertakes a comparative analysis of the exegetical treatments of four Qur’anic verses within Sunni and Shi‘i scholarly literature to elucidate the theological and jurisprudential dimensions of the caliphate. Employing qualitative methodology, the research adopts a document-based analytical framework, with primary sources selected through purposive sampling to ensure methodological rigor. The findings demonstrate that both Sunni and Shi‘i scholarly traditions engage with the question of succession through the lens of divine designation (naṣṣ), albeit with fundamentally differing theological presuppositions. Sunni exegetes predominantly invoke the Irtidād verse (Q 5:51) and the Ṣiddīq verse (Q 4:69) as textual evidence in support of their positions, whereas Shi‘i scholars anchor their arguments in the Wilāyah verse (Q 5:55) and the Tablīgh verse (Q 5:67). A close reading of these exegetical traditions reveals that each school interprets these verses through distinct hermeneutical frameworks, resulting in divergent conclusions regarding rightful succession: Sunni scholarship prioritizes the legitimacy of Abū Bakr, while Shi‘i scholarship asserts the exclusive right of ‘Alī. This analysis underscores the necessity of contextualizing early Islamic historical developments, suggesting that the socio-political contingencies of the formative period remain indispensable to a nuanced understanding of the caliphate debate.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Islamic Sects, Islamic Studies (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Submission Date | January 7, 2025 |
| Acceptance Date | September 30, 2025 |
| Early Pub Date | December 12, 2025 |
| Publication Date | December 15, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |
· JAD accepts the Open Access Journal Policy for expanding and flourishing of knowledge.
· Adress: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversity, Faculty of Islamic Sciences, Esenboga Campus, Cubuk/Ankara