Bu çalışmada, henüz hakkında herhangi bir çalışma yapılmamış olan Kadızâde el-Kerehrûdî (ö. 988/1580) ve onun Hâşiye ‘alâ İsbâti’l-vâcib adlı eseri üzerine bir inceleme yapılması amaçlanmıştır. 16. yüzyılda yaşamış olan Kadızâde el-Kerehrûdî, döneminde muhakkik derecesinde edebî, kelâmî, hikemî ve riyâzî ilimlerde mahir bir bilgin olarak bilinmektedir. İslam düşüncesinin önemli klasik metinlerine yazdığı hâşiyeleri ile meşhur olan Kadızâde, Celâleddin Devvânî’nin (ö. 908/1502) Risâle fî İsbâti’l-vâcibi’l-kadîme’si üzerine Muhyiddin el-Karabâğî’nin (ö. 942/1535) yazdığı şerh de dikkate alarak Hâşiye ‘alâ İsbâti’l-vâcib başlıklı bu hâşiyeyi yazmıştır. Çalışmada eserin yöntemi, kaynakları ve muhtevasındaki meselelerin analizi suretiyle incelemesinin yapılması hedeflenmiştir. Kadızâde’nin hâşiyede genel olarak Devvânî ve Karabâğî’nin metinlerinde tartışılan meseleleri herhangi bir başlık koymaksızın tenkitçi ve açıklayıcı bir üslupla tahlil ettiği görülmektedir. Müellif hâşiyede genel olarak imkân delilinin farklı yöntemlerini ve tatbîk burhanını inceler. O, imkân delilini mümkün varlığın kendi kendine yeterli olmadığı ve illete muhtaç olduğu, bu illetin zâtı gereği Zorunlu (Vâcib) Varlık olması gerektiği ilkesinden hareketle ele almaktadır. Kadızâde’nin hâşiyede zorunlu ve mümkün terimleriyle ilişkili illet-ma’lûl, tam illet, fâil illet, varlık (vücûd), mahiyet, devr ve teselsül gibi kavramlara ilişkin mukayeseli yorumlar yaptığı görülmektedir. Dolayısıyla yorum ve katkılarıyla Kadızâde’nin hâşiyesi isbât-ı vâcib literatüründe oldukça kıymetlidir.
TÜBİTAK
Bu makale, TÜBİTAK 1001 Araştırma Projesi kapsamında tamamlanan 218K264 numaralı (2019-2022) projenin desteği ile üretilmiştir.
Bu makale, TÜBİTAK 1001 Araştırma Projesi kapsamında tamamlanan 218K264 numaralı (2019-2022) projenin desteği ile üretilmiştir. Verdiği destek için TÜBİTAK'a teşekkür ederim.
In this study, it is aimed to make an analysis on Qadizāda al-Kerehrūdī (d. 988/1580) and his work titled Hāshiya 'alā Isbāt al-wājib, which has not been studied yet. Qadīzāda al-Kerehrūdī, who lived in the 16th century, is known as a scholar who was skilful in literary, theological, wisdom and rational sciences at the level of muhaqqqīq in his period. Qadīzāda, who is famous for his commentaries on important classical texts of Islamic thought, wrote this commentary titled Hāshiya 'alā Isbāt al-wājib to the commentary written by Muhyid al-Dīn al-Qarabāghī (d. 942/1535) on Jalāl al-Dawwānī's (d. 908/1502) Risāla fī Isbāti al-wājib al-qadīma. In this study, it is aimed to analyse the method, sources and controversial issues in the content of the work. In the commentary, Qadīzāda generally analyses the issues discussed in al-Dawwānī and Qarabāghī's texts in a critical and explanatory style without any title. In the commentary, the author generally analyses the different methods of the proof of possibility and the demonstration of tatbīq. He analyses the proof of possibility based on the principle that the contingent being is not self-sufficient and in need of a cause, and that this cause must be the Necessary (Wajib) Being by virtue of its essence. In the commentary, Qāḍīzāda makes comparative comments on the concepts related to the terms necessary (wājib) and contingent such as cause-ma'lūl, complete cause, efficient cause, existence (wujūd), quiddity, vicious cycle and tasalsul. Therefore, with his comments and contributions, Qadīzāda's commentary is quite valuable in the isbāt al-wājib literature.
Bu makale, TÜBİTAK 1001 Araştırma Projesi kapsamında tamamlanan 218K264 numaralı (2019-2022) projenin desteği ile üretilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Philosophy |
Journal Section | Peer-reviewed Research Articles |
Authors | |
Project Number | Bu makale, TÜBİTAK 1001 Araştırma Projesi kapsamında tamamlanan 218K264 numaralı (2019-2022) projenin desteği ile üretilmiştir. |
Early Pub Date | June 13, 2024 |
Publication Date | June 15, 2024 |
Submission Date | March 2, 2024 |
Acceptance Date | April 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |
· JAD accepts the Open Access Journal Policy for expanding and flourishing of knowledge.
· Adress: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversity, Faculty of Islamic Sciences, Esenboga Campus, Cubuk/Ankara