Bu araştırma, hemşirelik ile ilk ve acil yardım
bölümü öğrencilerinin sosyo-demografik ve ağrıya ilişkin özelliklerine göre ağrı inançlarının değerlendirilmesi amacıyla tanımlayıcı olarak
gerçekleştirildi. Veriler 2015-2016 eğitim öğretim döneminde Nisan-Mayıs 2016
tarihlerinde bir üniversitenin Hemşirelik Yüksekokulu’ndaki 267 ve Meslek Yüksekokulunun İlk ve Acil
Programındaki 121 paramedik öğrencisine Tanıtıcı
Bilgi Formu ve Ağrı İnançları Ölçeği uygulanarak toplandı. İstatistiksel
analizde; t-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi ve LSD kullanıldı.
Hemşirelik öğrencilerinin %70’inin kadın olduğu, %32,6’sının 3. Sınıf olduğu,
ilk ve acil yardım bölümü öğrencilerinin %60,3’ü’ünün erkek olduğu ve %58,7’sini ise 2. sınıf olduğu görüldü.
Hemşirelik bölümünde okuyanların %10,5’inde kronik ağrı, %40,1’inin baş ağrısı
yaşadığı, %48,5’inin ayda birkaç kere analjezik kullandığı saptandı. İlk ve
acil yardım bölümü öğrencilerinde ise, %3,3’ünde kronik ağrı olduğu, %67,8’inin
baş ağrısı yaşadığı ve %42,2’sinin yılda birkaç kere analjezik kullandığı
saptandı. Hemşirelik öğrencilerinin yaşı ile psikolojik inançlar alt boyutunda
pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu saptandı. 3. sınıfların organik ve
psikolojik alt boyutlarından diğer sınıflara göre daha yüksek puan aldığı
görülmüştür. Ağrı varlığında “tamamlayıcı yöntemlere başvuranların geçmesini
beklerim geçmezse ağrı kesici alırım” diyenlere göre daha yüksek puan aldığı
saptandı (p<0.05). İlk ve acil yardım bölümü 2. sınıfların 1. sınıflara
göre, kronik hastalığı olanların olmayanlara göre organik inançlar alt boyut
puanın yüksek olduğu saptanmıştır. Kronik ağrısı olmayanların olanlara göre,
hospitalizasyon öyküsü olanların olmayanlara göre psikolojik alt boyut puanının
yüksek olduğu bulundu (p<0.05). Yaş, sınıf, alınan eğitim, kronik ağrı ve
hastalık durumu, hospitalizasyon öyküsü gibi parametrelerin öğrencilerin ağrı
inancını etkilediği görüldü.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makale |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2019 |
Acceptance Date | July 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 2 |