“Denizel Çevre”, kapsamı içerisindeki değişkenlerin dinamik yapısı dolayısıyla, sorumlu makamlar tarafından süratli ve etkin kararlar alınması gerekli bir sahadır. Denizde meydana gelebilecek bir kaza sonrası, deniz durumu, akıntı ve rüzgâr, gemi trafiği, kirlilik yaratan yakıtın hareketleri vb. değişkenler nedeniyle doğru ve zamanında tedbirlerle müdahale gerekmekte, aksi durumda ortaya çıkacak can ve mal kayıplarının boyutu artmaktadır. Küresel çapta hacmi artan lojistik ve taşımacılık sektörü içerisinde deniz taşımacılığının artan payı, denizlerdeki gemi trafiğini de artırmıştır. Artan trafik, her ne kadar sayıca azalmış gibi görünse de kazaları da beraberinde getirmiş, kazaya sebep olan gemilerin büyüklüğü ise ortaya çıkan can ve mal kayıpları ile çevre kirliliğinin boyutlarını da artırmıştır. Denizel çevrenin yapısı ülkelerin büyük boyutta deniz kazalarına tek başlarına müdahale etmelerini imkânsız kılmış, bu kapsamda bilginin ve teknik imkân kabiliyetlerin ülkeler arası paylaşımı ile koordineli müdahalede plan ve organizasyon yapısına yönelik 2000’li yılların başından itibaren bir dizi uluslararası sözleşme yürürlüğe sokulmuştur. Denizde oluşan bu olaylara müdahalede kararların sürat ve etkinliği, değişkenlerin gerçek zamanlı üretimi ve paydaşlar arasında akışını sağlayacak kapsamlı bir mekanizmayı gerektirmektedir. Bu çalışma; Türkiye’nin denizel çevresinin yönetiminden sorumlu makamların gerçek zamanlı entegrasyon ve bilgi paylaşımı sağlayacak bir karar destek sistemi öngörmektedir. Bu maksatla, süreç içerindeki paydaşlar ve değişkenler ile bunların nasıl bir organizasyonda entegre edilebileceği ortaya konmuştur.
Due to the dynamic nature of the variables within its scope, “Marine Environment” is a field that requires quick and effective decisions by the responsible authorities. After an accident at sea, due to the variables such as, sea condition, current and wind, ship traffic, movements of polluting fuel, etc. it is necessary to intervene with correct and timely measures, otherwise the size of the loss of life and property increases.The increasing share of maritime transport among the modes of transport has also increased the ship traffic in the seas. The structure of the marine environment has made it impossible for countries to intervene in large-scale maritime accidents on their own, and in this context, a number of international conventions have been put into effect since the beginning of the 2000s on the plan and organizational structure of the coordinated response with the sharing of information and tecnical capabilities between countries. The speed and efficiency of decisions in responding to these events at sea requires a comprehensive mechanism that will ensure the real-time production of variables and their flow between stake-holders. This study; It envisages a decision support system that will enable real-time integration and information sharing of authorities responsible for the management of Turkey's marine environment. For this purpose, the stakeholders and variables in the process and how they can be integrated in an organization are revealed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 24, 2022 |
Publication Date | September 25, 2022 |
Submission Date | January 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 8 Issue: 3 |
As of 2024, JARNAS is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence (CC BY-NC).