Havacılık Sektöründe Kullanılan Karbon Fiber Takviyeli Polimer (CFRP) Kompozitlerin Tamiri
Year 2023,
, 57 - 68, 31.08.2023
Bengisu Akpınar
,
Arman Uluoğlu
,
Evren Sonat
Abstract
Havacılık sektöründe kullanılan kompozit malzemeler genel olarak karbon fiber takviyeli plastikler, cam fiber takviyeli plastikler ve aramidlerdir. Bu çalışmada avantajlarından dolayı sıklıkla kullanılan, karbon fiberle güçlendirilmiş plastik malzemelerin (CFRP) üretim, montaj veya servis ömrü boyunca çıkan uygunsuzlukları gidermek amaçlı kullanılan tamir yöntemleri ele alınmıştır. Havacılık sektöründe en yaygın kullanılmakta olan tamir yöntemlerinden 3 tanesi açılı açma (scarf), basamak şeklinde açma (step) ve üst üste bindirme (overlap) yöntemleridir. Yapılan çalışmada bu tamir yöntemlerinden ve kullanılan muayene yöntemlerinden genel olarak bahsedilmiştir. Ayrıca, hasarlı bir parça üzerinde basamak şeklinde açma ve açılı açma yöntemlerinin uygulanışı ayrıntılı bir şekilde gösterilmiştir.
Thanks
Destekleri ve katkıları için TUSAŞ'a teşekkürler.
References
- Barlas, Y. (2018). Boeingleri-yildirimdan-koruyan-kumas-turklerden-2254150-ekonomi.
Alındığı yer https://www.haberturk.com/boeingleri-yildirimdan-koruyan-kumas-turklerden-2254150-
ekonomi
- Boeing Company (1996), “Advanced Composite Repair for Engineers- Inspection”.
- Boeing Company (2012), B737-800 Nondestructive Testing Manuel.
- Edwards T. (2008) Composite materials revolutionise aerospace engineering. Ingenia, 36:24–
28. Alındığı yer https://www.ingenia.org.uk/ingenia/issue-36/composite-materials-revolutioniseaerospace-engineering
- H. Ercan, A. B. (2011). Uçak Sanayiinde Kullanılan Balpeteği Kompozitlerin Tahribatsız
Muayeneleri Ve Tamiri. 6th International Advanced Technologies Symposium (IATS’11), (pp. 521-
526). Elazığ.
- Hale J. (2006) Boeing 787 from the ground up. Aero Magazine Boeing, 24 (4):17–23. Alındığı
yer https://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/articles/qtr_4_06/article_04_1.html
- Mangalgiri P.D. (1999) Composite materials for aerospace applications. Bulletin of
Materials Science, 22(3):657–664. doi: 10.1007/BF02749982
- Soutis, C. (2005). Carbon fiber reinforced plastics in aircraft construction. Materials Science
and Engineering: A, 412(1–2), 171–176. doi:10.1016/j.msea.2005.08.064
Year 2023,
, 57 - 68, 31.08.2023
Bengisu Akpınar
,
Arman Uluoğlu
,
Evren Sonat
References
- Barlas, Y. (2018). Boeingleri-yildirimdan-koruyan-kumas-turklerden-2254150-ekonomi.
Alındığı yer https://www.haberturk.com/boeingleri-yildirimdan-koruyan-kumas-turklerden-2254150-
ekonomi
- Boeing Company (1996), “Advanced Composite Repair for Engineers- Inspection”.
- Boeing Company (2012), B737-800 Nondestructive Testing Manuel.
- Edwards T. (2008) Composite materials revolutionise aerospace engineering. Ingenia, 36:24–
28. Alındığı yer https://www.ingenia.org.uk/ingenia/issue-36/composite-materials-revolutioniseaerospace-engineering
- H. Ercan, A. B. (2011). Uçak Sanayiinde Kullanılan Balpeteği Kompozitlerin Tahribatsız
Muayeneleri Ve Tamiri. 6th International Advanced Technologies Symposium (IATS’11), (pp. 521-
526). Elazığ.
- Hale J. (2006) Boeing 787 from the ground up. Aero Magazine Boeing, 24 (4):17–23. Alındığı
yer https://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/articles/qtr_4_06/article_04_1.html
- Mangalgiri P.D. (1999) Composite materials for aerospace applications. Bulletin of
Materials Science, 22(3):657–664. doi: 10.1007/BF02749982
- Soutis, C. (2005). Carbon fiber reinforced plastics in aircraft construction. Materials Science
and Engineering: A, 412(1–2), 171–176. doi:10.1016/j.msea.2005.08.064