Research Article
BibTex RIS Cite

İlkokul Matematik Öğretiminde Kullanılan Dijital Teknoloji Araçlarının Başarıya Etkisi - Derleme Çalışması

Year 2024, , 164 - 183, 21.03.2024
https://doi.org/10.18009/jcer.1394932

Abstract

Bu çalışma ile ilkokul kademesinde matematik öğretim sürecinde kullanılan dijital teknoloji araçlarının matematik başarısına etkisini konu alan deneysel araştırmaları incelemek ve bu araştırmaların içerdiği çeşitli bilgileri sistemli biçimde bir araya getirmek amaçlanmıştır. Sistematik derleme çalışması olarak yapılandırılan çalışmada dahil etme kriterlerini sağlayan 24 ulusal ve uluslararası araştırma çalışmaya dahil edilmiştir. İncelenen araştırmaların daha çok makale türünde olduğu, çoğunlukla 2019 yılında yapıldığı, uygulama yapılan sınıf düzeyinin en çok 4.sınıf olduğu, uygulamalarda en çok Kesirler konusunun ele alındığı diğer yandan geometri, ölçme ve veri toplama öğrenme alanlarında 1.ve 2. sınıflara yönelik konuların olmadığı görülmüştür. Kullanılan dijital araç türü olarak en çok dijital oyunların kullanıldığı gibi çeşitli sonuçlara ulaşılmıştır. Aynı zamanda yapılan araştırmalardaki ortak sonucun dijital teknoloji araçlarının kullanımının matematik başarısını arttırdığı yönündedir.

Ethical Statement

Bu çalışmada insan veya hayvan deneklerinden veri toplanmamıştır. Bu nedenle çalışma, etik kurul onayı gerektiren çalışmalar kapsamında yer almadığından etik kurul onayı alınmamıştır.

References

  • Akbaş, E. E. (2019). Eğitim bilişim ağı (EBA) destekli matematik öğretiminin 5. sınıf kesir konusunda öğrenci başarılarına etkisi. Journal of Computer and Education Research, 7(13), 120-145
  • Akman, E. (2019). İlkokul matematik dersi kesirler konusunda geliştirilen sanal gerçeklik uygulamasının farklı değişkenler açısından etkisinin incelenmesi (Tez No. 587141)[Doktora tezi, Amasya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Baki, A. (1996). Matematik öğretiminde bilgisayar herşey midir?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 135–143.
  • Battal, A. & Çalışkan, A. (2021). Bilgisayar destekli matematik eğitimi alanında 2015-2019 yılları arasında yapılan araştırmaların incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(40), 2258-2287. https://doi.org/10.26466/opus.837465
  • Baysal, N. (2003). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde öğretmen tutumlarının problem çözmeye dayalı öğrenmeye etkisi. [Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Bellibaş, M. Ş. & Gümüş, S. (2018). Eğitim yönetiminde sistematik derleme çalışmaları. Pegem A.
  • Bray, A., & Tangney, B. (2016). Enhancing student engagement through the affordances of mobile technology: A 21st century learning perspective on realistic mathematics education. Mathematics Education Research Journal, 28, 173-197.
  • Byun, J., & Joung, E. (2018). Digital game-based learning for K–12 mathematics education: A meta-analysis. School Science and Mathematics, 118(3-4), 113-126. https://doi.org/10.1111/ssm.12271
  • Cengiz, N. (2017). Teknoloji destekli matematik öğretiminin öğrencilerin başarısına ve matematik kaygısına etkisi. [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Çetin, Y. & Mirasyedioğlu, Ş. (2019). Teknoloji destekli probleme dayalı öğretim uygulamalarının matematik başarısına etkisi. Journal of Computer and Education Research, 7(13), 13-34. https://doi.org/10.18009/jcer.494907
  • Dinçer, B., & Yılmaz, S. (2020). Matematiksel kavramların öğretiminde dijital ortamdaki analoji kullanımının akademik başarıya etkisinin araştırılması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 326-345.
  • Fadda, D., Pellegrini, M., Vivanet, G. & Callegher, C. Z. (2022). Effects of digital games on student motivation in mathematics: A meta-analysis in K-12. Journal of Computer Assisted Learning, 38(1), 304-325.
  • Gafoor, K. A., & Kurukkan, A. (2015). Why high school students feel mathematics difficult? An exploration of affective beliefs. Online Submission.
  • Güler Selek, H. K. (2020). Matematik öğretimi. V. Toptaş, S. Olkun, S. Çekirdekçi, M. H. Sarı (Ed.). İlkokulda matematik öğretimi (s. 1-15) içinde. Vizetek Yayıncılık.
  • Gündüz, S. & Kutluca, T. (2019). Matematik ve fen bilimleri öğretiminde akıllı tahta kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi üzerine bir meta-analiz çalışması. Journal of Computer and Education Research, 7 (13), 183-204. https://doi.org/10.18009/jcer.533986
  • Hoyles, C. (2018). Öğrencilerin ve öğretmenlerin matematik uygulamalarını dijital teknoloji aracılığıyla dönüştürmek. Matematik Eğitiminde Araştırma, 20 (3), 209-228.
  • Kaya, D. & Aydoğdu, Ş. (2022). Teknoloji destekli matematik eğitimi: Türkiye’deki lisansüstü tezlerin incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12, 185-203. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1123491
  • Korkmaz, E. (2023). The effect of actionbound on academic success and attitude on 6th grade field measurement. International e-Journal of Educational Studies, 7 (15), 738-751. https://doi.org/10.31458/iejes.1345497
  • Kundu, A., & Ghose, A. (2016). The relationship between attitude and self-efficacy in mathematics among higher secondary students. Journal of Humanities and Social Science, 21(4), 25-31.
  • Kutluca, T., Hacıömeroğlu, G. & Gündüz, S. (2016). Türkiye’de bilgisayar destekli matematik öğretimini temel alan çalışmaların değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12, 1253-1272.
  • Kyriakides, AO, Meletiou-Mavrotheris, M. ve Prodromou, T. (2016). Öğrencilerin matematik öğrenmesine hizmet eden mobil teknolojiler: Kıbrıs'ta bir ilkokul bağlamında ALEX oyun uygulaması örneği. Matematik Eğitimi Araştırma Dergisi, 28, 53-78.
  • Meydan, A. & Akdağ, H. (2008). Sosyal bilgiler dersinde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Pegem A.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage
  • Mistretta, R. M. (2005). Integrating technology into the mathematics classroom: The role of teacher preparation programs. The Mathematics Educator, 15(1), 18-24.
  • Öztop, F. (2022). İlkokul matematik öğretiminde dijital ve dijital olmayan oyun kullanımının etkililiği: Bir meta-analiz çalışması. International Primary Education Research Journal, 6(1), 65-80.
  • Petticrew, M. & Roberts, H. (2006). Petticrew, M., & Roberts, H. (2008). Systematic reviews in the social sciences: A practical guide. John Wiley & Sons.
  • Schrum, N., & Levin, B.B. (2009). Leading 21st century schools: Harnessing technology for engagement and achievement. Corwin.
  • Sözbilir, M., Kutu, H., & Yaşar, M. D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of papers published. In J. Dillon & D. Jorde (Eds.), The world of science education: Handbook of research in Europe (pp. 341-374). Sense Publishers
  • Tercan Çiltaş, D. (2021). Türkiye’de matematik ve fen bilimleri eğitimi alanında yayınlanan tezlerde kullanılan öğretim teknolojilerinin incelenmesi: Bir içerik analizi çalışması. (Yüksek lisans tezi, Bayburt Üniversitesi). Ulusal Tez Merkezi.
  • Yenil, T. & Gökkurt-Özdemir, B. (2023). Can students’ misconceptions regarding decimal notation be eliminated with the 5E model enriched with digital concept cartoons. International e-Journal of Educational Studies, 7 (15), 859-883. https://doi.org/10.31458/iejes.1362080

The Effect of Digital Technology Tools Used in Elementary School Mathematics Teaching on Achievement - A Review Study

Year 2024, , 164 - 183, 21.03.2024
https://doi.org/10.18009/jcer.1394932

Abstract

This study aims to examine the experimental studies on the effect of digital technology tools used in the mathematics teaching process on mathematics achievement at the primary school level and to systematically bring together the various information contained in these studies. In this systematic review study, 24 national and international studies that met the inclusion criteria were included in the study. According to the findings visualized in tables and graphs, it was seen that the studies examined were mostly in the article type, mostly conducted in 2019, the grade level of the application was mostly 4th grade, the most common topic in the applications was fractions, on the other hand, there were no topics for 1st and 2nd grades in the learning areas of geometry, measurement and data collection. Various results were reached such as digital games were mostly used as the type of digital tools used. At the same time, the common conclusion in the studies is that the use of digital technology tools increases mathematics achievement.

References

  • Akbaş, E. E. (2019). Eğitim bilişim ağı (EBA) destekli matematik öğretiminin 5. sınıf kesir konusunda öğrenci başarılarına etkisi. Journal of Computer and Education Research, 7(13), 120-145
  • Akman, E. (2019). İlkokul matematik dersi kesirler konusunda geliştirilen sanal gerçeklik uygulamasının farklı değişkenler açısından etkisinin incelenmesi (Tez No. 587141)[Doktora tezi, Amasya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Baki, A. (1996). Matematik öğretiminde bilgisayar herşey midir?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 135–143.
  • Battal, A. & Çalışkan, A. (2021). Bilgisayar destekli matematik eğitimi alanında 2015-2019 yılları arasında yapılan araştırmaların incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(40), 2258-2287. https://doi.org/10.26466/opus.837465
  • Baysal, N. (2003). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde öğretmen tutumlarının problem çözmeye dayalı öğrenmeye etkisi. [Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Bellibaş, M. Ş. & Gümüş, S. (2018). Eğitim yönetiminde sistematik derleme çalışmaları. Pegem A.
  • Bray, A., & Tangney, B. (2016). Enhancing student engagement through the affordances of mobile technology: A 21st century learning perspective on realistic mathematics education. Mathematics Education Research Journal, 28, 173-197.
  • Byun, J., & Joung, E. (2018). Digital game-based learning for K–12 mathematics education: A meta-analysis. School Science and Mathematics, 118(3-4), 113-126. https://doi.org/10.1111/ssm.12271
  • Cengiz, N. (2017). Teknoloji destekli matematik öğretiminin öğrencilerin başarısına ve matematik kaygısına etkisi. [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Çetin, Y. & Mirasyedioğlu, Ş. (2019). Teknoloji destekli probleme dayalı öğretim uygulamalarının matematik başarısına etkisi. Journal of Computer and Education Research, 7(13), 13-34. https://doi.org/10.18009/jcer.494907
  • Dinçer, B., & Yılmaz, S. (2020). Matematiksel kavramların öğretiminde dijital ortamdaki analoji kullanımının akademik başarıya etkisinin araştırılması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 326-345.
  • Fadda, D., Pellegrini, M., Vivanet, G. & Callegher, C. Z. (2022). Effects of digital games on student motivation in mathematics: A meta-analysis in K-12. Journal of Computer Assisted Learning, 38(1), 304-325.
  • Gafoor, K. A., & Kurukkan, A. (2015). Why high school students feel mathematics difficult? An exploration of affective beliefs. Online Submission.
  • Güler Selek, H. K. (2020). Matematik öğretimi. V. Toptaş, S. Olkun, S. Çekirdekçi, M. H. Sarı (Ed.). İlkokulda matematik öğretimi (s. 1-15) içinde. Vizetek Yayıncılık.
  • Gündüz, S. & Kutluca, T. (2019). Matematik ve fen bilimleri öğretiminde akıllı tahta kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi üzerine bir meta-analiz çalışması. Journal of Computer and Education Research, 7 (13), 183-204. https://doi.org/10.18009/jcer.533986
  • Hoyles, C. (2018). Öğrencilerin ve öğretmenlerin matematik uygulamalarını dijital teknoloji aracılığıyla dönüştürmek. Matematik Eğitiminde Araştırma, 20 (3), 209-228.
  • Kaya, D. & Aydoğdu, Ş. (2022). Teknoloji destekli matematik eğitimi: Türkiye’deki lisansüstü tezlerin incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12, 185-203. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1123491
  • Korkmaz, E. (2023). The effect of actionbound on academic success and attitude on 6th grade field measurement. International e-Journal of Educational Studies, 7 (15), 738-751. https://doi.org/10.31458/iejes.1345497
  • Kundu, A., & Ghose, A. (2016). The relationship between attitude and self-efficacy in mathematics among higher secondary students. Journal of Humanities and Social Science, 21(4), 25-31.
  • Kutluca, T., Hacıömeroğlu, G. & Gündüz, S. (2016). Türkiye’de bilgisayar destekli matematik öğretimini temel alan çalışmaların değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12, 1253-1272.
  • Kyriakides, AO, Meletiou-Mavrotheris, M. ve Prodromou, T. (2016). Öğrencilerin matematik öğrenmesine hizmet eden mobil teknolojiler: Kıbrıs'ta bir ilkokul bağlamında ALEX oyun uygulaması örneği. Matematik Eğitimi Araştırma Dergisi, 28, 53-78.
  • Meydan, A. & Akdağ, H. (2008). Sosyal bilgiler dersinde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Pegem A.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage
  • Mistretta, R. M. (2005). Integrating technology into the mathematics classroom: The role of teacher preparation programs. The Mathematics Educator, 15(1), 18-24.
  • Öztop, F. (2022). İlkokul matematik öğretiminde dijital ve dijital olmayan oyun kullanımının etkililiği: Bir meta-analiz çalışması. International Primary Education Research Journal, 6(1), 65-80.
  • Petticrew, M. & Roberts, H. (2006). Petticrew, M., & Roberts, H. (2008). Systematic reviews in the social sciences: A practical guide. John Wiley & Sons.
  • Schrum, N., & Levin, B.B. (2009). Leading 21st century schools: Harnessing technology for engagement and achievement. Corwin.
  • Sözbilir, M., Kutu, H., & Yaşar, M. D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of papers published. In J. Dillon & D. Jorde (Eds.), The world of science education: Handbook of research in Europe (pp. 341-374). Sense Publishers
  • Tercan Çiltaş, D. (2021). Türkiye’de matematik ve fen bilimleri eğitimi alanında yayınlanan tezlerde kullanılan öğretim teknolojilerinin incelenmesi: Bir içerik analizi çalışması. (Yüksek lisans tezi, Bayburt Üniversitesi). Ulusal Tez Merkezi.
  • Yenil, T. & Gökkurt-Özdemir, B. (2023). Can students’ misconceptions regarding decimal notation be eliminated with the 5E model enriched with digital concept cartoons. International e-Journal of Educational Studies, 7 (15), 859-883. https://doi.org/10.31458/iejes.1362080
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Classroom Education, Educational Technology and Computing
Journal Section Review Article
Authors

Emine Begüm Akkuş 0000-0003-3491-214X

Bilge Gök 0000-0002-1548-164X

Early Pub Date March 13, 2024
Publication Date March 21, 2024
Submission Date November 23, 2023
Acceptance Date March 1, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Akkuş, E. B., & Gök, B. (2024). İlkokul Matematik Öğretiminde Kullanılan Dijital Teknoloji Araçlarının Başarıya Etkisi - Derleme Çalışması. Journal of Computer and Education Research, 12(23), 164-183. https://doi.org/10.18009/jcer.1394932

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "