Research Article
BibTex RIS Cite

Hata Temelli Aktivitelerin 7. Sınıf Öğrencilerinin Bazı İstatistik Kavramlarındaki Başarısı Üzerindeki Etkisi

Year 2021, , 997 - 1021, 21.12.2021
https://doi.org/10.18009/jcer.976155

Abstract

Bu araştırmanın amacı, hata temelli aktivitelerin 7. Sınıf veri analizi alt öğrenme alanına ait çizgi grafiği, ortalama, medyan ve mod kavramlarını öğrenmeye etkisini belirlemektir. Araştırma hatalı örneklerle istatistik kavramlarının öğretilmesine dayalı yarı deneysel bir çalışma modelidir. Çalışmanın katılımcıları 2018-2019 öğretim yılında 7. sınıfta öğrenim gören rastgele seçilmiş 70 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrenim sürecinde hatalı çözülmüş örnekler içeren sekiz çalışma kağıdı kullanılmış, başarı testi hazırlanarak ön- test ve son- test olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Etkinliklerin etkisini incelemek amacıyla t-testi sonuçlarına yer verilmiştir. Analiz sonuçları, hata temelli aktivitelerin çizgi grafiği, ortalama, medyan ve mod kavramlarının öğrenilmesine olumlu etki yaptığını göstermiştir.

References

  • Akkuşci, Y. E. (2019). Matematik öğretiminde hata temelli aktivite uygulamalarının sınıf içi kullanımının etkililiğinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Balak, Z. (2021). Kareköklü ifadeler konusunun öğretiminde hatalı çözüm metodunun kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Adıyaman Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Adıyaman.
  • Ben-Zvi, D., Gravemeijer, K., & Ainley, J. (2018). Design of statistics learning environments. In International handbook of research in statistics education (pp. 473-502). Springer, Cham.
  • Borasi, R. (1988). Towards a reconceptualization of the role of errors in education: the need for new metaphors. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA. April, 1988.
  • Curry, L. A. (2004). The effects of self-explanations of correct and in correct solutions on algebra problem-solving performance. In Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society (Vol. 26, No. 26).
  • Durkin, K. (2012). The effectiveness of incorrect examples and comparison when learning about decimal magnitude (Doctoral dissertation, Vanderbilt University).
  • Durkin, K., & Rittle-Johnson, B. (2012). The effectiveness of using incorrect examples to support learning about decimal magnitude. Learning and Instruction, 22(3), 206-214.
  • Durkin, K., Star, J. R., & Rittle-Johnson, B. (2017). Using comparison of multiple strategies in the mathematics classroom: lessons learned and next steps. ZDM, 49(4), 585-597.
  • Enisoğlu, D. (2014). Seventh grade students' possible solution strategies, errors and misinterpretations regarding the concepts of mean, median and mode given in bar graph representations. Unpublished masters’ thesis, Middle East Technical University, Graduate School of Social Sciences, Ankara.
  • Erenkuş, M. A., & Savaşkan, D. E. (2018). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu 7. sınıf matematik ders kitabı. Ankara: Koza.
  • Ersoy, E. (2013). Gerçekçi matematik eğitimi destekli öğretim yönteminin 7. sınıf olasılık ve istatistik kazanımlarının öğretiminde öğrenci başarısına etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Franklin, C., Kader, G., Mewborn, D., & Moreno, J. P. R., Perry, M. & Scheaffer, R. (2007). Guidelines for assessment and instruction in statistics education: A pre-k–12 curriculum framework.
  • Gaise, American Statistical Association. (2016). Guidelinesfor assessmentand ınstruction in statistics education.(gaıse): collegereport 2016. alexandria, va: author. Retrieved from http://www.amstat.org/asa/files/pdfs/GAISE/GaiseCollege_Full.pdf
  • Garfield, J. & Gal, I. (1999). Assessment and statistics education: Current challenges and directions. International Statistical Review, 67(1), 1-12.
  • Gedik, S. (2014). Matematik alan bilgisi geliştirme sürecine hata temelli aktivitelerin etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Gentner, D., Loewenstein, J., & Thompson, L. (2003). Learning and transfer: A general role for analogical encoding. Journal of Educational Psychology, 95(2), 393.
  • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: a simple guide and reference 17. Update (10 ed.). Boston: Pearson.
  • Große, C. S.,& Renkl, A. (2007). Finding and fixing errors in worked examples: Can this foster learning outcomes? Learning and Instruction, 17(6), 612-634.
  • Gürbüz, R. (2007). The effects of computer aided instruction on students’ conceptual development: A case of probability subject. Eurasion Journal of Educational Research, 28, 75-87.
  • Gürbüz, R.,& Birgin, O. (2012). The effect of computer-assisted teaching on remedying misconceptions: The case of the subject “probability”. Computers & Education, 58(3), 931-941.
  • Hall, S.,& Vance, E. A. (2010). Improving self-efficacy in statistics: Role of self-explanation & feedback. Journal of Statistics Education, 18(3).
  • Heinze, A. (2005). Mistake-handling activities in german mathematics classroom. ın h.l. chick & j. l. vincent (eds.), Proceedings of the 29th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, 105- 112). Melbourne (Australien): Melbourne University.
  • Heinze,A. & Reiss,K. (2007). Mistake-handling activities in the mathematics classroom: effects of an in-service teacher training on students’ performance in geometry. Proceeding of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME), 3, 9-16.
  • Karaatlı, M., Helvacıoğlu, Ö. C., Ömürbek, N., & Tokgöz, G. (2012). Yapay sinir ağları yöntemi ile otomobil satış tahmini. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 8(17), 87-100.
  • Konyalıoğlu, A. C., Özkaya, M, Gedik, S. D. (2019). Matematik öğretiminde hata temelli aktiviteler (Genişletilmiş Baskı). Erzurum: Ertual Akademi Yayıncılık.
  • Koparan, T., Güven, B. & Karataş, İ. (2012). Lise öğrencilerinin veri analizinde bağlam bilgileri ile matematiksek/istatistiksel bilgilerini kullanım şekilleri. Journal of Computer and Education Research, 2 (4), 1-22.
  • Lynch, K., & Star, J. R. (2014). Teachers’ views about multiple strategies in middle and high school mathematics. Mathematical Thinking and Learning, 16(2), 85-108.
  • Memnun, D. S. (2008). Olasılık kavramlarının öğrenilmesinde karşılaşılan zorluklar, bu kavramların öğrenilememe nedenleri ve çözüm önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 89-101.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. (2018). Matematik dersi öğretim programı. Ankara: MEB.
  • Örnek, T. & Soylu, Y. (2021). Problem kurma becerisini geliştirmek için tasarlanan problem kurma öğrenme modeli’nin değerlendirilmesi. Journal of Computer and Education Research, 9(18), 929-960. DOI: 10.18009/jcer.949572
  • Özdemir, S. (2014). İstatistik dersinde işbirlikli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarılarına, tutumlarına etkisi ve istatistiksel düşünme seviyelerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Özkaya, M. (2015). Hata temelli aktivitelerin matematik öğretmenlerinin mesleki gelişimlerine etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Özmen, Z. M. (2015). Examination of the statistical literacy levels of students from different undergraduate programs (Unpublished doctoral dissertation). Karadeniz Technical University, Graduate School of Nature Sciences, Trabzon, Turkey.
  • Rittle-Johnson, B., Star, J., & Durkin, K. (2010). Developing procedural£ flexibility: When should multiple solution methods be introduced. In Annual meeting of the American Educational Research Association, Denver, CO.
  • Sevimli, N. E. (2010). Matematik öğretmen adaylarının istatistik dersi konularındaki kavram yanılgıları; istatistik dersine yönelik öz yeterlilik inançları ve tutumlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sezer, N. (2013). İstatistiğin temel kavramlarının probleme dayalı öğrenme yaklaşımıyla öğretimi. (Yayımlanmış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Siegler, R. S. (2002). Microgenetic studies of self-explanation. Microdevelopment: Transition processes in development and learning, 31-58.
  • Stark, R., Kopp, V., & Fischer, M. R. (2011). Case-based learning with worked examples in complex domains: Two experimental studies in undergraduate medical education. Learning and instruction, 21(1), 22-33.
  • Şan, İ. (2014). 7. Sınıf matematik dersi olasılık ve istatistik öğrenme alanının öğretiminde “sınav yoluyla öğrenme yöntemi” nin öğrencilerin akademik başarı, tutum ve sınav kaygısına etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Türkdoğan, A. & Baki, A. (2021). The relation between mistakes and feedbacks encountered in mathematics course in the 7th grade. Journal of Computer and Education Research, 9 (17), 480-496. DOI: 10.18009/jcer.856700
  • Ünlü, V. (2015). 7. sınıf matematik dersi “olasılık ve istatistik” öğrenme alanında yazma etkinliklerinin öğrencilerin başarısı, tutum ve üst bilişlerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Van Den Broek, P.,& Kendeou, P. (2008). Cognitive processes in comprehension of science texts: The role of co‐activation in confronting misconceptions. Applied Cognitive Psychology: the Official Journal of the Society for Applied Research in Memory and Cognition, 22(3), 335-351.
  • VanLehn, K. (1999). Rule-learning events in the acquisition of a complex skill: An evaluation of CASCADE. The Journal of the Learning Sciences, 8(1), 71-125.
  • Yenilmez, İ. (2016). İstatistiksel kavramların teknoloji ile öğretiminin matematik didaktiği perspektifinden incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.

The Effect of Using Erroneous Example on the Achievement of Some Statistical Concepts of 7th Grade Students

Year 2021, , 997 - 1021, 21.12.2021
https://doi.org/10.18009/jcer.976155

Abstract

This research aims to determine the effectiveness of the erroneous solution method on learning the line graph, mean, median, and mode at 7th grade. This is a semi-experimental study model based on teaching the concepts of statistics with erroneous examples. The participants of the study were randomly selected 70 students studying in the 7th grade in the 2018-2019 academic year. Eight activities that involve erroneous examples were used during the data collection process and an achievement test was conducted as pre-test and post-test before and after classroom implementation. The obtained data were analyzed using the SPSS package program. In order to examine the effect of activities, a t-test was performed. The results of the analysis revealed that the erroneous solution method had a positive effect on learning the concepts of line graph, mean, median, and mode.

References

  • Akkuşci, Y. E. (2019). Matematik öğretiminde hata temelli aktivite uygulamalarının sınıf içi kullanımının etkililiğinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Balak, Z. (2021). Kareköklü ifadeler konusunun öğretiminde hatalı çözüm metodunun kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Adıyaman Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Adıyaman.
  • Ben-Zvi, D., Gravemeijer, K., & Ainley, J. (2018). Design of statistics learning environments. In International handbook of research in statistics education (pp. 473-502). Springer, Cham.
  • Borasi, R. (1988). Towards a reconceptualization of the role of errors in education: the need for new metaphors. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA. April, 1988.
  • Curry, L. A. (2004). The effects of self-explanations of correct and in correct solutions on algebra problem-solving performance. In Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society (Vol. 26, No. 26).
  • Durkin, K. (2012). The effectiveness of incorrect examples and comparison when learning about decimal magnitude (Doctoral dissertation, Vanderbilt University).
  • Durkin, K., & Rittle-Johnson, B. (2012). The effectiveness of using incorrect examples to support learning about decimal magnitude. Learning and Instruction, 22(3), 206-214.
  • Durkin, K., Star, J. R., & Rittle-Johnson, B. (2017). Using comparison of multiple strategies in the mathematics classroom: lessons learned and next steps. ZDM, 49(4), 585-597.
  • Enisoğlu, D. (2014). Seventh grade students' possible solution strategies, errors and misinterpretations regarding the concepts of mean, median and mode given in bar graph representations. Unpublished masters’ thesis, Middle East Technical University, Graduate School of Social Sciences, Ankara.
  • Erenkuş, M. A., & Savaşkan, D. E. (2018). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu 7. sınıf matematik ders kitabı. Ankara: Koza.
  • Ersoy, E. (2013). Gerçekçi matematik eğitimi destekli öğretim yönteminin 7. sınıf olasılık ve istatistik kazanımlarının öğretiminde öğrenci başarısına etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Franklin, C., Kader, G., Mewborn, D., & Moreno, J. P. R., Perry, M. & Scheaffer, R. (2007). Guidelines for assessment and instruction in statistics education: A pre-k–12 curriculum framework.
  • Gaise, American Statistical Association. (2016). Guidelinesfor assessmentand ınstruction in statistics education.(gaıse): collegereport 2016. alexandria, va: author. Retrieved from http://www.amstat.org/asa/files/pdfs/GAISE/GaiseCollege_Full.pdf
  • Garfield, J. & Gal, I. (1999). Assessment and statistics education: Current challenges and directions. International Statistical Review, 67(1), 1-12.
  • Gedik, S. (2014). Matematik alan bilgisi geliştirme sürecine hata temelli aktivitelerin etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Gentner, D., Loewenstein, J., & Thompson, L. (2003). Learning and transfer: A general role for analogical encoding. Journal of Educational Psychology, 95(2), 393.
  • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: a simple guide and reference 17. Update (10 ed.). Boston: Pearson.
  • Große, C. S.,& Renkl, A. (2007). Finding and fixing errors in worked examples: Can this foster learning outcomes? Learning and Instruction, 17(6), 612-634.
  • Gürbüz, R. (2007). The effects of computer aided instruction on students’ conceptual development: A case of probability subject. Eurasion Journal of Educational Research, 28, 75-87.
  • Gürbüz, R.,& Birgin, O. (2012). The effect of computer-assisted teaching on remedying misconceptions: The case of the subject “probability”. Computers & Education, 58(3), 931-941.
  • Hall, S.,& Vance, E. A. (2010). Improving self-efficacy in statistics: Role of self-explanation & feedback. Journal of Statistics Education, 18(3).
  • Heinze, A. (2005). Mistake-handling activities in german mathematics classroom. ın h.l. chick & j. l. vincent (eds.), Proceedings of the 29th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, 105- 112). Melbourne (Australien): Melbourne University.
  • Heinze,A. & Reiss,K. (2007). Mistake-handling activities in the mathematics classroom: effects of an in-service teacher training on students’ performance in geometry. Proceeding of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME), 3, 9-16.
  • Karaatlı, M., Helvacıoğlu, Ö. C., Ömürbek, N., & Tokgöz, G. (2012). Yapay sinir ağları yöntemi ile otomobil satış tahmini. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 8(17), 87-100.
  • Konyalıoğlu, A. C., Özkaya, M, Gedik, S. D. (2019). Matematik öğretiminde hata temelli aktiviteler (Genişletilmiş Baskı). Erzurum: Ertual Akademi Yayıncılık.
  • Koparan, T., Güven, B. & Karataş, İ. (2012). Lise öğrencilerinin veri analizinde bağlam bilgileri ile matematiksek/istatistiksel bilgilerini kullanım şekilleri. Journal of Computer and Education Research, 2 (4), 1-22.
  • Lynch, K., & Star, J. R. (2014). Teachers’ views about multiple strategies in middle and high school mathematics. Mathematical Thinking and Learning, 16(2), 85-108.
  • Memnun, D. S. (2008). Olasılık kavramlarının öğrenilmesinde karşılaşılan zorluklar, bu kavramların öğrenilememe nedenleri ve çözüm önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 89-101.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. (2018). Matematik dersi öğretim programı. Ankara: MEB.
  • Örnek, T. & Soylu, Y. (2021). Problem kurma becerisini geliştirmek için tasarlanan problem kurma öğrenme modeli’nin değerlendirilmesi. Journal of Computer and Education Research, 9(18), 929-960. DOI: 10.18009/jcer.949572
  • Özdemir, S. (2014). İstatistik dersinde işbirlikli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarılarına, tutumlarına etkisi ve istatistiksel düşünme seviyelerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Özkaya, M. (2015). Hata temelli aktivitelerin matematik öğretmenlerinin mesleki gelişimlerine etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Özmen, Z. M. (2015). Examination of the statistical literacy levels of students from different undergraduate programs (Unpublished doctoral dissertation). Karadeniz Technical University, Graduate School of Nature Sciences, Trabzon, Turkey.
  • Rittle-Johnson, B., Star, J., & Durkin, K. (2010). Developing procedural£ flexibility: When should multiple solution methods be introduced. In Annual meeting of the American Educational Research Association, Denver, CO.
  • Sevimli, N. E. (2010). Matematik öğretmen adaylarının istatistik dersi konularındaki kavram yanılgıları; istatistik dersine yönelik öz yeterlilik inançları ve tutumlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sezer, N. (2013). İstatistiğin temel kavramlarının probleme dayalı öğrenme yaklaşımıyla öğretimi. (Yayımlanmış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Siegler, R. S. (2002). Microgenetic studies of self-explanation. Microdevelopment: Transition processes in development and learning, 31-58.
  • Stark, R., Kopp, V., & Fischer, M. R. (2011). Case-based learning with worked examples in complex domains: Two experimental studies in undergraduate medical education. Learning and instruction, 21(1), 22-33.
  • Şan, İ. (2014). 7. Sınıf matematik dersi olasılık ve istatistik öğrenme alanının öğretiminde “sınav yoluyla öğrenme yöntemi” nin öğrencilerin akademik başarı, tutum ve sınav kaygısına etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Türkdoğan, A. & Baki, A. (2021). The relation between mistakes and feedbacks encountered in mathematics course in the 7th grade. Journal of Computer and Education Research, 9 (17), 480-496. DOI: 10.18009/jcer.856700
  • Ünlü, V. (2015). 7. sınıf matematik dersi “olasılık ve istatistik” öğrenme alanında yazma etkinliklerinin öğrencilerin başarısı, tutum ve üst bilişlerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Van Den Broek, P.,& Kendeou, P. (2008). Cognitive processes in comprehension of science texts: The role of co‐activation in confronting misconceptions. Applied Cognitive Psychology: the Official Journal of the Society for Applied Research in Memory and Cognition, 22(3), 335-351.
  • VanLehn, K. (1999). Rule-learning events in the acquisition of a complex skill: An evaluation of CASCADE. The Journal of the Learning Sciences, 8(1), 71-125.
  • Yenilmez, İ. (2016). İstatistiksel kavramların teknoloji ile öğretiminin matematik didaktiği perspektifinden incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Ramazan Gürbüz 0000-0002-2412-5882

İshak Yıldırım 0000-0002-5873-167X

Muhammed Fatih Doğan 0000-0002-5301-9034

Publication Date December 21, 2021
Submission Date July 29, 2021
Acceptance Date November 9, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Gürbüz, R., Yıldırım, İ., & Doğan, M. F. (2021). Hata Temelli Aktivitelerin 7. Sınıf Öğrencilerinin Bazı İstatistik Kavramlarındaki Başarısı Üzerindeki Etkisi. Journal of Computer and Education Research, 9(18), 997-1021. https://doi.org/10.18009/jcer.976155

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "