Bu çalışmanın amacı, 7.sınıf öğrencilerinin
tasarlanmış bir öğrenme ortamında en büyük ortak bölen ve en küçük ortak kat
(ebob-ekok) bilgisini oluşturma süreçlerinin RBC+C soyutlama modeli ile
incelenmesidir. Çalışma grubu, bir devlet ortaokulunda öğrenim gören altı 7.
Sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Bilgi oluşturma süreci, nitel araştırma
yöntemlerinden, yorumlayıcı yaklaşımı temel alan öğretim deneyi yöntemi ile
incelenmiştir. Öğrencilerin ebob-ekok bilgisine ulaşma süreçleri tanıma,
kullanma, oluşturma, pekiştirme bilişsel eylem adımlarına göre
değerlendirilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından her
bir eylem adımı kapsamında araştırma problemleri hazırlanmıştır. Araştırmanın
sonucunda, öğrencilerin ebob-ekok kavramlarını etkinlik sonunda yapılandırdıkları
gözlemlenmiştir.
The aim of this study is to examine the greatest common divisor (gcd), lowest common
multiple (lcm) knowledge construction process of 7th grade students in a designed
learning environment with the RBC+C abstraction model. The study group
consisted of six 7th grade students receiving education at a public secondary
school. The knowledge construction process was explored with teaching
experiment method, which is among qualitative research methods based on an
interpretative approach. The process of
students to attain the knowledge of the concepts of gcd and lcm was evaluated
according to cognitive action steps of recognizing, building with,
construction and consolidation. As a data collection tool, research problems
were prepared by the researchers within the scope of each action step. As a result of the study, it was observed
that the students were able to structure the concepts of gcd and lcm at the end
of the activity.
Greatest common divisor lowest common multiple RBC+C abstraction model abstraction constructivist approach
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 3, 2018 |
Submission Date | September 14, 2018 |
Acceptance Date | October 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 12 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...