The objective of
this study is to examine the student’s process of using mathematical sembols
with the emergent modelling perspective. A preliminary study was carried out,
then a third grade student was chosen as a participant pursposively. The study
is a fenomologic case study. Model eliciting and model adaptation activity
conducted two times consequetivey within four months. Data collection tools
were audio recordings and student’s study notes during modelling process, student’s
and parent’s interview records and researcher’s observation notes. The question
“what is the individual`s experiment?” aimed for seeking an answer considering a
student`s performance in modelling process. Findings were interpreted in the
circle of “model of” and “ model for” process with the emergent modelling
perspective. The results obtained showed that through the findings of the
student`s measurements with standarts and nonstandarts measures, the groups
were formed by the participant and this formation led using the sembol of
paranthesis. In this research using standart and nonstandart measures and the
related finding with other mathematics concepts were interpreted in
sociocultural perspective.
Bu çalışmada üçüncü
sınıf öğrencisinin ortaya çıkan modelleme yaklaşımı ile matematiksel sembolleri
kullanma süreci ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Ön uygulama yapılmış, adından
belirli amaca göre üçüncü sınıf öğrencisi katılımcı olarak seçilmiştir.
Araştırma fenemolojik durum çalışması niteliğindedir. Uygulanan etkinlikler bir
öğrenci ile dört ay aralıkla uygulanan model oluşturma ve model adaptasyon
etkinliklerinden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları modelleme
sürecinde alınan ses kayıtlarından ve dokümanlardan, araştırmacı gözlem
notlarından, öğrenci ve öğrenci velisiyle yapılan görüşmenin ses kaydından ve dokümanlardan
oluşmaktadır. Öğrencinin matematiksel modelleme sürecindeki performansı ele
alındığında bireyin deneyimi nedir? sorusuna cevap aranmıştır ve ortaya çıkan
modelleme perspektifinde ele alınan ‘model
of’ ve ‘model for’ döngüsü içinde
yorumlanmıştır. Yapılan analizler
sonucunda model oluşturma ve model adaptasyon etkinliklerinde öğrencinin
standart ve standart olmayan ölçüm birimleri ile yaptığı ölçümler sonunda
gruplamalar oluşturduğu ve bu gruplandırmaların öğrenciyi parantez kullanmaya
yönelttiğini göstermektedir. Çalışmada öğrencinin standart ve standart olmayan
ölçme birimlerini kullanması ve bunu diğer matematiksel kavramlarla
ilişkilendirilmesi sosyokültürel perspektifle açıklanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | December 20, 2018 |
Acceptance Date | March 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 13 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...