Bu çalışmanın amacı, 5. sınıf fen bilimleri dersi “Canlılar Dünyasını Gezelim ve Tanıyalım” ünitesine yönelik; öğrencilerin ünite ile ilgili başarı düzeyleri ve sahip oldukları kavram yanılgılarının tespit edilmesini sağlayacak geçerli ve güvenilir bir üç aşamalı kavram tanı testi geliştirmektir. Geliştirilen test, Samsun il merkezinde bulunan üç ortaokulda, beşinci sınıfta öğrenim gören 210 öğrenciye uygulanmıştır. Toplam 23 maddeden oluşan üç aşamalı kavram tanı testi için geçerlilik güvenirlik çalışması yapılmıştır. Kavram tanı testinin güvenirliği birinci aşama sorularının analizinden KR-20 formülü ile hesaplanmış ve 0,80 olarak bulunmuştur. Üç madde birlikte değerlendirildiğinde testin güçlük ve ayırt edicilik değerleri sırasıyla pj: 0.47 ve rjx: 0.52 olarak hesaplanmıştır. Bu veriler geliştirilen testin güvenilir, orta güçlükte ve çok iyi maddelerden oluşan bir yapıya sahip olduğunu göstermektedir.
üç aşamalı test, kavram yanılgısı, madde analizi, geçerlik, güvenirlik
The purpose of this study is to develop a valid
and reliable three-tier concept diagnostic test for the Let’s Travel and Learn
about the Living World unit of fifth grade Science lesson and which that
provide the students with the level of success and their misconceptions related
to the unit. The developed test was applied to 210 5th grade students attending
at three secondary schools in the center of Samsun. A validity and reliability
studies were conducted for a three-tier concept diagnostic test consisting of a
total of 23 items. The reliability of the concept diagnostic test was evaluated
as 0.80 with the help of KR-20 reliability estimation method for the first
stage questions. When the three items were evaluated together, the difficulty
and discrimination values of the test were calculated as pj: 0.47 and rjx:
0.52. These data show that the developed test has a structure with reliable,
medium difficulty and very good substances.
misconceptions, three tier test, item analysis, reliability, validity
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social |
Published Date | December |
Journal Section | Research Article |
Authors |
|
Supporting Institution | Ondokuz Mayıs Üniversitesi BAP |
Project Number | PYO.EGF.1904.14.006 |
Publication Date | October 29, 2019 |
Submission Date | August 28, 2019 |
Acceptance Date | October 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2019, Volume 7, Issue 14 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...