Bu çalışma ile ilkokul kademesinde matematik öğretim sürecinde kullanılan dijital teknoloji araçlarının matematik başarısına etkisini konu alan deneysel araştırmaları incelemek ve bu araştırmaların içerdiği çeşitli bilgileri sistemli biçimde bir araya getirmek amaçlanmıştır. Sistematik derleme çalışması olarak yapılandırılan çalışmada dahil etme kriterlerini sağlayan 24 ulusal ve uluslararası araştırma çalışmaya dahil edilmiştir. İncelenen araştırmaların daha çok makale türünde olduğu, çoğunlukla 2019 yılında yapıldığı, uygulama yapılan sınıf düzeyinin en çok 4.sınıf olduğu, uygulamalarda en çok Kesirler konusunun ele alındığı diğer yandan geometri, ölçme ve veri toplama öğrenme alanlarında 1.ve 2. sınıflara yönelik konuların olmadığı görülmüştür. Kullanılan dijital araç türü olarak en çok dijital oyunların kullanıldığı gibi çeşitli sonuçlara ulaşılmıştır. Aynı zamanda yapılan araştırmalardaki ortak sonucun dijital teknoloji araçlarının kullanımının matematik başarısını arttırdığı yönündedir.
Bu çalışmada insan veya hayvan deneklerinden veri toplanmamıştır. Bu nedenle çalışma, etik kurul onayı gerektiren çalışmalar kapsamında yer almadığından etik kurul onayı alınmamıştır.
This study aims to examine the experimental studies on the effect of digital technology tools used in the mathematics teaching process on mathematics achievement at the primary school level and to systematically bring together the various information contained in these studies. In this systematic review study, 24 national and international studies that met the inclusion criteria were included in the study. According to the findings visualized in tables and graphs, it was seen that the studies examined were mostly in the article type, mostly conducted in 2019, the grade level of the application was mostly 4th grade, the most common topic in the applications was fractions, on the other hand, there were no topics for 1st and 2nd grades in the learning areas of geometry, measurement and data collection. Various results were reached such as digital games were mostly used as the type of digital tools used. At the same time, the common conclusion in the studies is that the use of digital technology tools increases mathematics achievement.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Education, Educational Technology and Computing |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Early Pub Date | March 13, 2024 |
Publication Date | March 21, 2024 |
Submission Date | November 23, 2023 |
Acceptance Date | March 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 23 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...