In this study, it was aimed to determine the technological pedagogical content knowledge competences of science teachers and to reveal to what extent they reflect these competences to classroom practices. Mixed method was used, and 104 science teachers were included in the study. According to the results a significant difference was found between the TPACK self-efficacy of the participants, especially in TP, TPK and TPACK sub-dimensions, and the years of service of the teachers and these knowledge types in favor of those with less years of service. In the qualitative data of the study, it was concluded that the teachers considered themselves sufficient at the level of content knowledge and pedagogical knowledge, while they considered themselves partially sufficient in the knowledge types including technology. The findings of the study provide concrete evidence for the development of science teachers' technological pedagogical content knowledge competences.
Etik Kurul Belgesi Etik Kurul Komisyon Adı: Hacettepe Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırmalar Etik Kurulu Etik Kurul Belge Tarihi ve Sayı No: 09.02.2024- E-66777842-300-00003369247
Bu araştırmada, fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterliklerinin belirlenmesi ve bu yeterliklerini sınıf içi uygulamalara ne derece yansıttıklarının ortaya koyulması amaçlanmıştır. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmaya 104 fen bilimleri öğretmeni dahil edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre katılımcıların TPAB öz yeterlilikleri özellikle TP, TPB ve TPAB alt boyutlarında öğretmenlerin hizmet yılları ile bu bilgi türleri arasında hizmet yılı az olanlar lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Araştırmanın nitel verilerinde ise öğretmenlerin kendilerini alan bilgisi ve pedagojik bilgi düzeyinde yeterli görürken teknolojinin dahil olduğu bilgi türlerinde kendilerini kısmen yeterli gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın bulguları fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterliklerinin geliştirilmesine yönelik somut kanıtlar sunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Instructional Technologies, Science Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | February 27, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | November 24, 2024 |
Acceptance Date | February 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 25 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...