The built environment's design greatly influences children's growth, well-being, and daily experiences. As urbanization advances and the number of children worldwide grows, there is an increasing need to examine how urban and architectural spaces might be adapted to meet the special needs of children and encourage their holistic development. In recent decades, a large body of literature has evolved from various disciplines, including architecture, urban and regional planning, and interior design, that investigates children's perspectives on their personal experiences. This paper presents a summary of methodological and ethical factors that researchers should consider when designing research projects with children, as well as methodologies and procedures for extracting their ideas in architecture. The publication invites researchers to think critically about these methodological concerns and the processes they choose to apply in this article, as they are intended to have a scientific impact on data collection and analysis for methodology in children's research. A combination of techniques was employed in the research after doing a comprehensive literature review, scientific mapping, and content analysis. The study's findings indicate that concepts such as children, education, playground, and inclusive design are useful. Furthermore, extensive analyses of the methodology used in children research were offered.
Yapılı çevrenin tasarımı, çocukların gelişimini, refahını ve günlük deneyimlerini şekillendirmede önemli bir rol oynar. Kentleşme ilerledikçe ve dünya çapındaki çocuk sayısı artmaya devam ettikçe, kentsel ve mimari alanların çocukların benzersiz gereksinimlerini karşılamak ve bütünsel büyümelerini desteklemek için nasıl uyarlanabileceğini araştırmak için artan bir zorunluluk vardır. Son yıllarda, mimarlık, kentsel ve bölgesel planlama ve iç mekan tasarımı dahil olmak üzere çeşitli disiplinlerden, çocukların kendi deneyimlerine ilişkin bakış açılarını inceleyen önemli bir literatür gövdesi ortaya çıkmıştır. Bu makale, araştırmacıların çocukları içeren araştırma çalışmalarını planlarken dikkate almaları gereken metodolojik ve etik hususların yanı sıra mimarlıkta düşüncelerini ortaya çıkarmak için yöntem ve prosedürlere genel bir bakış sunmaktadır. Makale, araştırmacıları bu metodolojik endişeler ve bu makalede kullanmayı seçtikleri prosedürler hakkında eleştirel düşünmeye teşvik etmektedir, çünkü bunların toplanan veriler ve çocuk araştırmaları için metodoloji üzerindeki veri analizi üzerinde bilimsel bir etkiye sahip olması amaçlanmaktadır. Araştırma yönteminde, sistematik literatür incelemesi, bilimsel haritalama ve içerik analizi yapıldıktan sonra karma bir yöntem kullanılmıştır. Araştırma bulguları, çocuklar, eğitim, oyun alanı ve kapsayıcı tasarım kelimelerinin etkili olduğunu göstermektedir. Ayrıca, çocuklarla yürütülen araştırmanın metodolojisi hakkında ayrıntılı analizler sunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Interior Architecture , Architectural Design |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | February 28, 2025 |
Submission Date | January 27, 2025 |
Acceptance Date | February 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 1 Issue: 1 |