The purpose of the study is to identify teachers who work for in the field of Hospitality in special education vocational schools in Turkey faced difficulties about adjustment process in students with mental disabilities (MD), institutions, and to the teaching process and to offer suggestions asking theirs’ opinions. Almost all of the educational sciences curriculum content of the existing undergraduate programs of universities is aimed at educating normal individuals. In Turkey, in the vocational high schools that it has been established for giving vocational education to individuals with MD has been given vocational education in 18 different departments. In the 2017-2018 academic year in Turkey, students with mild MD accommodation services in the field of vocational education has been identified as 48 schools. The 48 accommodation services teachers working in these schools constitute the universe of the research. 27 teachers participated in the study. The qualitative research method was preferred in the research and observation and in-depth interview techniques were used. In the data analysis, a descriptive analysis method was used a manual, and a fully structured interview form consisting of 10 open-ended questions was prepared for the accommodation teachers. Although the participants are experienced, it has been determined that they have difficulties in communication with disabled individuals, classroom management and strategies to deal with problematic behaviors, and teaching techniques in special education. In the literature, no study was found to determine the difficulties experienced by vocational teachers in special education vocational schools. For this reason, this article is thought that this study will contribute to both literature and practice as Accommodation and Travel Services.
Students with Mental Disabilities Accommodation Services Errorless Teaching Methods Inclusive Students
Çalışmanın amacı Türkiye genelinde özel eğitim meslek okullarında zihinsel engellilere konaklama hizmetleri alanında mesleki eğitim veren öğretmenlerin bu bireylere, kurumlara ve öğretim sürecine uyumu ile ilgili yaşadıkları güçlükleri belirlemek ve görüşlerine başvurarak öneriler sunmaktır. Üniversitelerin mevcut lisans programlarının eğitim bilimleri müfredat içeriğinin neredeyse tamamı normal bireyleri eğitmeye yöneliktir. Türkiye’de engelli bireylere meslek kazandırmak amacı ile MEB bünyesinde kurulmuş meslek liselerinde 18 farklı alanda eğitim verilmektedir. Türkiye genelinde 2017-2018 eğitim öğretim döneminde hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilere konaklama hizmetleri alanında mesleki eğitim veren 48 okul olduğu tespit edilmiştir. Bu okullarda görev yapan 48 konaklama hizmetleri öğretmeni araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırmaya 27 öğretmen katılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi tercih edilmiş olup gözlem ve derinlemesine görüşme teknikleri kullanılmıştır. Veri analizinde ise manuel olarak betimsel analiz yönteminden faydalanılmış, konaklama öğretmenleri için 10 açık uçlu sorudan oluşan tam yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Katılımcıların her ne kadar deneyimli olsalar da engelli bireylerle iletişim, sınıf yönetimi ve problemli davranışlarla başa çıkma stratejileri, özel eğitimde öğretim teknikleri gibi alanlarda zorluklar yaşadıkları tespit edilmiştir. Ulusal alanyazında özel eğitim meslek liselerinde meslek öğretmenlerinin yaşadıkları zorlukları belirleyen bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu sebeple çalışmanın konaklama ve seyahat hizmetleri alanı olarak hem literatüre hem de pratiğe katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Zihinsel Engelliler Konaklama Hizmetleri Yanlışsız Öğretim Teknikleri Kaynaştırma Öğrencileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2020 |
Submission Date | December 30, 2019 |
Acceptance Date | May 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 1 |
Journal of Continuous Vocational Education and Training