Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2019, , 95 - 104, 25.01.2019
https://doi.org/10.30786/jef.475056

Abstract

References

  • Bryant, J. & Roberts, S. (1992). Bibliotherapy: an adjunct to audiologic counseling. JARA XXV, 51_67.
  • Bulut, S. (2010). Bibliyoterapi yönteminin okullarda psikolojik danışmanlar ve öğretmenler tarafından kullanılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(34),17-31.
  • Celkan, G. (2006).Çocuk edebiyatının dil eğitimi ve öğretimi açısından önemi. II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildiri Kitabı. S. 613-620. Ankara Üniversitesi.
  • Clark, B. (2015). Üstün zekalı olarak büyümek. evdeve okulda çocukların potansiyellerini geliştirmek. (Çeviri Editörleri: Fatih Kaya, Üzeyir Oğurlu). İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Ersoy, Ö. & Avcı, N. (2004). Özel eğitim, İstanbul: Ya-pa Yayıncılık.
  • Forgan, J, & DeHass, G. (2004). How to infuse social skills training into literacy instruction. Teaching Exceptional Children, 36(6), 24-37.
  • Halsted, J. W. (2002). Some of my best friends are books: Guilding gifted readers from preschool to high school. Scottsdale, AZ: Great Potential Press.
  • Heath, M. A., Sheen, D., Leavy, D., Young, E. & Money, K. (2005). Biliotherapy: Aresource to facilitate emotional healing and growth. School Psychology, 26(5),563-580.
  • Hebert, T. & Furner, J. (1997). Helping high ability students overcome maths anxietythrough bibliotherapy. Journal of Secondary Gifted Education, 8(4), Sayfa 164-179.
  • İlter. B. (2015). Bibliyoterapi tekniğinin üstün yetenekli çocukların mükemmeliyetçiliği düzeylerine etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, İstanbul.
  • Leana- Taşcılar, M. (2012 ). Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin de bulunduğu sınıflarda bibliyoterapi kullanımı: model önerisi, Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 2(2), 118-136.
  • McCulliss, D. (2012). Bibliotherapy: Historical and research perspectives. Journal of Poetry Therapy, 25 (1): 23-38.
  • Öner, U. (2007). Bibliyoterapi, Journal of Arts and Sciences, Sayı 7, Sayfa 133-150
  • Pardeck, J. T. (1993). Literature and adoptive children with disabilities. Early Child Development and Care, 91, 33–39.
  • Pardeck, J. T. (1995). Bibliotherapy: An innovative approach for helping children. Early Child Development and Care, 11 (1), 83-88.
  • Philpot, C. B. (1997). “Interactive story book software: effects on verbal development in kinder garten”. Early Childhood Development and Care, 132, 33-44.
  • Sak, U. ( 2013). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. Ankara: Pegem Akademi
  • Sezgin, E. (2011). Problem çözme becerisi ölçeğinin geliştirilmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Sümbüloğlu, K. & Sümbüloğlu, V. (2007). Biyoistatistik. Ankara: Hatiboğlu Basım ve Yayım
  • Uçan, H. ( 2006). Edebiyat eğitimi, estetik bir hazzın edinimi, okumanın alışkanlığa dönüştürülmesi ve yazınsal kuramlar. MEB Dergisi, 169, Sayfa 25-39.
  • Yalçın, A. & Aytaş, G. (2003). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Wolberg, L. R. (1967). “Hypnoanalysis.” The technique of psychotherapy içinde (ss. 578-582). Vol 2. New York: Grune and Stratton.

Effect of Bibliotherapeutic Approach on Problem-Solving Skills of Gifted/Talented Students

Year 2019, , 95 - 104, 25.01.2019
https://doi.org/10.30786/jef.475056

Abstract

This study determined the effect of
children's literature texts addressed through bibliotherapy method on one of
the superior thinking skills, the problem solving skill, of the gifted/talented
students. Gifted/talented students show different development characteristics
compared to their peers.  This requires
supporting those students and ensuring their improvement. This study aims to
introduce the bibliotherapeutic approach, and to transform the children's
literature texts selected taking into account the characteristics of gifted/talented
students into a model, and to identify the effect of this model on the
problem-solving skills of gifted/talented students. Among the quantitative
research methods, the study used pretest-posttest uncontrolled
semi-experimental model - since there was only one analysis group in the study.
The study group consists of Science and Arts Center students diagnosed as
gifted/talented. Since this research constitutes an experimental study, a study
group was identified rather than a study population and sample. A
problem-solving skill scale was used to evaluate the problem solving skills of
gifted/talented students. The research findings showed that, in conclusion of
the application, there occurred an increase in problem-solving skill levels of
the gifted/talented children in the study group.

References

  • Bryant, J. & Roberts, S. (1992). Bibliotherapy: an adjunct to audiologic counseling. JARA XXV, 51_67.
  • Bulut, S. (2010). Bibliyoterapi yönteminin okullarda psikolojik danışmanlar ve öğretmenler tarafından kullanılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(34),17-31.
  • Celkan, G. (2006).Çocuk edebiyatının dil eğitimi ve öğretimi açısından önemi. II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildiri Kitabı. S. 613-620. Ankara Üniversitesi.
  • Clark, B. (2015). Üstün zekalı olarak büyümek. evdeve okulda çocukların potansiyellerini geliştirmek. (Çeviri Editörleri: Fatih Kaya, Üzeyir Oğurlu). İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Ersoy, Ö. & Avcı, N. (2004). Özel eğitim, İstanbul: Ya-pa Yayıncılık.
  • Forgan, J, & DeHass, G. (2004). How to infuse social skills training into literacy instruction. Teaching Exceptional Children, 36(6), 24-37.
  • Halsted, J. W. (2002). Some of my best friends are books: Guilding gifted readers from preschool to high school. Scottsdale, AZ: Great Potential Press.
  • Heath, M. A., Sheen, D., Leavy, D., Young, E. & Money, K. (2005). Biliotherapy: Aresource to facilitate emotional healing and growth. School Psychology, 26(5),563-580.
  • Hebert, T. & Furner, J. (1997). Helping high ability students overcome maths anxietythrough bibliotherapy. Journal of Secondary Gifted Education, 8(4), Sayfa 164-179.
  • İlter. B. (2015). Bibliyoterapi tekniğinin üstün yetenekli çocukların mükemmeliyetçiliği düzeylerine etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, İstanbul.
  • Leana- Taşcılar, M. (2012 ). Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin de bulunduğu sınıflarda bibliyoterapi kullanımı: model önerisi, Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 2(2), 118-136.
  • McCulliss, D. (2012). Bibliotherapy: Historical and research perspectives. Journal of Poetry Therapy, 25 (1): 23-38.
  • Öner, U. (2007). Bibliyoterapi, Journal of Arts and Sciences, Sayı 7, Sayfa 133-150
  • Pardeck, J. T. (1993). Literature and adoptive children with disabilities. Early Child Development and Care, 91, 33–39.
  • Pardeck, J. T. (1995). Bibliotherapy: An innovative approach for helping children. Early Child Development and Care, 11 (1), 83-88.
  • Philpot, C. B. (1997). “Interactive story book software: effects on verbal development in kinder garten”. Early Childhood Development and Care, 132, 33-44.
  • Sak, U. ( 2013). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. Ankara: Pegem Akademi
  • Sezgin, E. (2011). Problem çözme becerisi ölçeğinin geliştirilmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Sümbüloğlu, K. & Sümbüloğlu, V. (2007). Biyoistatistik. Ankara: Hatiboğlu Basım ve Yayım
  • Uçan, H. ( 2006). Edebiyat eğitimi, estetik bir hazzın edinimi, okumanın alışkanlığa dönüştürülmesi ve yazınsal kuramlar. MEB Dergisi, 169, Sayfa 25-39.
  • Yalçın, A. & Aytaş, G. (2003). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Wolberg, L. R. (1967). “Hypnoanalysis.” The technique of psychotherapy içinde (ss. 578-582). Vol 2. New York: Grune and Stratton.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Makaleler
Authors

Hüseyin Taş 0000-0001-9873-5723

Publication Date January 25, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Taş, H. (2019). Effect of Bibliotherapeutic Approach on Problem-Solving Skills of Gifted/Talented Students. Journal of Education and Future(15), 95-104. https://doi.org/10.30786/jef.475056
AMA Taş H. Effect of Bibliotherapeutic Approach on Problem-Solving Skills of Gifted/Talented Students. JEF. January 2019;(15):95-104. doi:10.30786/jef.475056
Chicago Taş, Hüseyin. “Effect of Bibliotherapeutic Approach on Problem-Solving Skills of Gifted/Talented Students”. Journal of Education and Future, no. 15 (January 2019): 95-104. https://doi.org/10.30786/jef.475056.
EndNote Taş H (January 1, 2019) Effect of Bibliotherapeutic Approach on Problem-Solving Skills of Gifted/Talented Students. Journal of Education and Future 15 95–104.
IEEE H. Taş, “Effect of Bibliotherapeutic Approach on Problem-Solving Skills of Gifted/Talented Students”, JEF, no. 15, pp. 95–104, January 2019, doi: 10.30786/jef.475056.
ISNAD Taş, Hüseyin. “Effect of Bibliotherapeutic Approach on Problem-Solving Skills of Gifted/Talented Students”. Journal of Education and Future 15 (January 2019), 95-104. https://doi.org/10.30786/jef.475056.
JAMA Taş H. Effect of Bibliotherapeutic Approach on Problem-Solving Skills of Gifted/Talented Students. JEF. 2019;:95–104.
MLA Taş, Hüseyin. “Effect of Bibliotherapeutic Approach on Problem-Solving Skills of Gifted/Talented Students”. Journal of Education and Future, no. 15, 2019, pp. 95-104, doi:10.30786/jef.475056.
Vancouver Taş H. Effect of Bibliotherapeutic Approach on Problem-Solving Skills of Gifted/Talented Students. JEF. 2019(15):95-104.