Çalışmanın amacı, okul öncesi dönem çocuklarının akran saldırganlığının anne ve babaların tutumları doğrultusunda incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul’da Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 4-6 yaş grubundan 106 çocuk ile anne ve babaları (106 anne-106 baba) oluşturmuştur. Araştırmada Kişisel Bilgi Formu, Anne-Baba Tutum Ölçekleri (4-12 Yaş), Fiziksel Saldırganlık Çocuk Formu (5-6 Yaş), Sözel Saldırganlık Çocuk Formu (5-6 Yaş), Çocuk Davranış Ölçeği’ nin Saldırganlık Alt Ölçeğinden yararlanılmıştır. Araştırmanın bulguları, annelerin ve babaların istendik tutumlarının okul öncesi dönem çocuklarının öğretmen görüşüne dayalı saldırganlık düzeyiyle olumsuz yönde düşük düzeyde ilişkili olduğu ve istendik anne ve baba tutumlarının öğretmen görüşüne dayalı saldırganlığı anlamlı düzeyde yordadığı belirlenmiştir. İstendik anne ve baba tutumları, çocukların akran görüşüne dayalı fiziksel ve sözel saldırganlık düzeyleri ile ilişkili olmayıp, saldırganlık düzeylerini anlamlı şekilde yordamamaktadır. Annelerin ve babaların istenmeyen tutumlarının okul öncesi dönem çocuklarının gerek öğretmen gerek akran görüşüne dayalı saldırganlık düzeyleriyle ile ilişkili olmayıp, saldırganlık düzeylerini anlamlı şekilde yordamamaktadır.
The aim of the study is to examine peer aggression of preschool children with respect to the attitudes of their mothers and fathers. The study group of the research consists of 106 children in the 4-6 age group attending a pre-school education institution affiliated with the Ministry of National Education in Istanbul and their mothers and fathers (106 mothers-106 fathers). The Personal Information Form, Mother-Father Attitude Scales (4-12 Ages), Physical Aggression Child Form (5-6 Ages), Verbal Aggression Child Form (5-6 Ages) and Aggression Sub-Scale of the Child Behaviour Scale were used in the study. Findings of the study revealed that the desired attitudes of mothers and fathers are negatively related to the level of aggression of preschool children based on teacher opinions, and that the desired attitudes of mothers and fathers significantly predict the aggression level based on teacher opinions. Desired mother and father attitudes are not related to children's physical and verbal aggression levels based on peer opinion, and do not significantly predict their aggression levels. Undesired attitudes of mothers and fathers are not related to preschool children's aggression levels based on either teacher or peer opinions, and do not significantly predict their aggression levels. Based on the research findings and limitations, it has been suggested that the effects of different parental variables such as mother-father-child communication, discipline, parental self-efficacy, as well as mother-father attitudes, on aggression can be addressed in measurements of aggression by collecting information from different sources such as observation, along with teacher and peer opinions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | October 17, 2024 |
Acceptance Date | December 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |