Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının matematik alanındaki toplumsal cinsiyet temelli kavram yanılgılarını değerlendirmek için geliştirilen Matematik-Toplumsal Cinsiyet Kavram Yanılgıları Ölçeğinin uyarlanması ve Türkçe formun psikometrik özelliklerini incelemektir. Araştırmanın katılımcıları Türkiye’nin batısında yer alan bir üniversitede öğrenim gören 271 matematik öğretmenliği bölümü öğrencisidir. Çalışma grubunun oluşturulmasında kolay örnekleme (convenience sampling) yöntemi kullanılmıştır. Matematik-Toplumsal Cinsiyet Kavram Yanılgıları Ölçeği (M-TCKYÖ) Türkçe formunun yapı geçerliği doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile incelenmiştir. DFA ile ortaya konan uyum iyiliği indeksleri ölçme aracının Türkçe formunun orijinal form ile benzer şekilde, toplanabilir nitelikte üç faktörlü bir yapıya sahip olduğuna ve üç faktörlü modelin uyum iyiliğinin yüksek olduğuna işaret etmektedir. M-TCKYÖ Türkçe formunun tamamının ve alt boyutlarının güvenirliğini incelemek amacıyla Cronbach Alfa katsayılarının yanında McDonald Omega katsayıları da hesaplanmıştır. Empati kurma-sistemleştirme boyutunun .96, kızlar için telafi boyutunun .94, kızlar için telafi edilemezlik boyutunun .84 ve ölçeğin bütününün .96 Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısına sahip olduğu bulunmuştur. Empati kurma-sistemleştirme, kızlar için telafi, kızlar için telafi edilemezlik boyutlarına ve ölçeğin tamamına ilişkin McDonald Omega katsayıları ise sırasıyla .93, .91, .85 ve .94 olarak belirlenmiştir. Bu bulgular, M-TCKYÖ Türkçe formunun tamamının ve üç alt boyutunun güvenirliğinin yüksek düzeyde olduğuna işaret etmektedir. Bu çalışmanın katılımcılarının matematik öğretmen adayları olduğu göz önünde bulundurulduğunda, M-TCKYÖ Türkçe formunun psikometrik özelliklerinin matematik öğretmenlerinden oluşan bir örneklemde de incelenmesinin yararlı olacağı düşünülmektedir.
The purpose of this study was to adapt the Mathematics-Gender Misconceptions Scale (MGMS) developed to assess teachers' and pre-service teachers' gender-based misconceptions in mathematics and to examine the psychometric properties of the Turkish form. The participants of the study were 271 mathematics teaching students studying at a university in western Turkey. The convenience sampling method was used to form the study group. The construct validity of the Turkish version of MGMS was examined by confirmatory factor analysis (CFA). The goodness-of-fit indices revealed by CFA indicate that the Turkish form of the measurement tool has a three-factor structure that can be summed similar to the original form and that the goodness of fit of the three-factor model is high. In addition to Cronbach's Alpha coefficients, McDonald Omega coefficients were also calculated in order to examine the reliability of the whole Turkish form and its sub-dimensions. It was found that the empathizing-systemizing dimension had a Cronbach's Alpha internal consistency coefficient of .96, the girls’ compensation dimension had a Cronbach's Alpha coefficient of .94, the girls’ non-compensability dimension had a Cronbach's Alpha coefficient of .84, and the whole scale had a Cronbach's Alpha coefficient of .96. The McDonald Omega coefficients for empathizing-systemizing, girls’ compensation, girls’ non-compensability, and the whole scale were .93, .91, .85, and .94, respectively. These findings indicate that the reliability of the entire Turkish form of the MGMS and its three sub-dimensions is at a high level. Considering that the participants of this study were pre-service mathematics teachers, it is thought that it would be useful to examine the psychometric properties of the Turkish form of the MGMS in a sample of mathematics teachers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cross-Cultural Scale Adaptation |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | November 5, 2024 |
Acceptance Date | December 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |