Research Article
BibTex RIS Cite

The effect of digitalization on mathematical literacy during the COVID-19 pandemic: Reflections from PISA-2022

Year 2024, Volume: 7 Issue: 4 - ICETOL 2024 Special Issue, 427 - 441, 31.12.2024
https://doi.org/10.31681/jetol.1503141

Abstract

This study aims to assess the mathematics literacy levels of 15-year-old students participating in the PISA-2022 test, considering the impacts of the frequency of digital device usage, and the influence of printed and digital learning resources in the educational context across Estonia, Finland, China (Hong Kong), Croatia, and Turkey during COVID-19 pandemic. Utilizing a correlational survey research design, data were sourced from the PISA-2022 dataset, with the sample drawn from the specified target population encompassing students in the selected countries. The analysis involved one-way analysis of variance (ANOVA) and multiple linear regression modeling. Across all countries examined, students using personal laptops, desktop computers, or tablets demonstrated higher levels of mathematical literacy compared to those utilizing other digital tools, except in Turkey where students employing their smartphones exhibited superior mathematical literacy. Furthermore, findings indicated a positive association between live lessons delivered by teachers at school through video communication platforms (e.g., EBA, Zoom™, Skype™) and mathematics literacy levels in all countries.

References

  • Ağırtaş, A., & Çavuş, H. (2022). Üniversitelerde görev yapan öğretim elemanlarının acil uzaktan eğitim dönemindeki dijitalleşme durumlarının incelenmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 36-52. DOI: https://dergipark.org.tr/cagsbd
  • Aktürk, C. (2017). Uzaktan eğitimin öğretmen adaylarının başarısına etkisi: Kilis 7 Aralık Üniversitesi örneği [Effects of distance education's to success of teacher candidates: Example of Kilis 7 Aralik University]. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-12. Retrieved May 26, 2024 from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/336321
  • Aydın, E. (2020). Covid-19 döneminde EBA TV üzerinden yapılan Türkçe derslerinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 877-894. DOI: https://doi.org/10.37669/milliegitim.787592
  • Bilim, G. İ. (2020). Uzaktan eğitim öğrencilerinin akademik başarı durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. EJERCongress 2020 Conference Proceedings, (Online).
  • Bączek, M., Zagańczyk-Bączek, M., Szpringer, M., Jaroszyński, A., & Wożakowska-Kapłon, B. (2021). Students’ perception of online learning during the COVID-19 pandemic: A survey study of Polish medical students. Medicine, 100(7), e24821. DOI: 10.1097/MD.0000000000024821
  • Blaskó, Z., Costa, PD & Schnepf, SV. (2022). Learning losses and educational inequalities in Europe: Mapping the potential consequences of the COVID-19 crisis. Journal of European Social Policy, 32(4), 361-375. DOI: https://doi.org/10.1177/09589287221091687
  • Bozkurt, S., & Sarıoğlu, S. (2016). Sosyo ekonomik değişkenlerin öğrencilerin akademik başarısı üzerine etkileri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 201-234. Retrieved May 26, 2024 from https://dergipark.org.tr/en/pub/usaksosbil/issue/24734/261548
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Demirel, F., Akgün, Ö. E., & Karadeniz, Ş. (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2023). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (27. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Canoğulları, Ö. (2023). Pandemi (Covid-19) sürecinde verilen uzaktan eğitimin öğrencilerin ve ailelerinin internet kullanımlarına etkisi üzerine bir derleme çalışması. 3th International Conference on Educational Tecnology and Online Learning, Balıkesir, Türkiye. Retrieved May 22, 2024 from https://www.icetol.com/wpcontent/uploads/2023/09/icetol2023_full_paper_proceedings.pdf?2
  • Corti, L. (2008). Secondary analysis. In L. M. Given (Ed.), The Sage encyclopedia of qualitative research methods Volumes 1 and 2 (801-803). Thousand Oaks, California: SAGE Publications, Inc.
  • Çağırkan, B., & Albaş, İ. (2024). Covid-19 pandemi sürecinde zorunlu uzaktan eğitim ve akademisyenlerin uyum süreci. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (27), 1-18. DOI: https://doi.org/10.29029/busbed.1208732
  • Çakır, H., Çebi, A. & Özcan, S. (2013). BÖTE nedir? Nasıl tanımlanır? Okul müzesiyle başlayan serüvenden insan performans teknolojilerine uzanan yolculuk. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 3(2), 102-111. Retrieved October 26, 2024 from https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/94167358/acarindex-1423877291-libre.pdf?1668358066=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DBOTE_Nedir_Nasil_Tanimlanir_Okul_Muzesiy.pdf&Expires=1729956204&Signature=WBKNvKlpcJU8OIHsRZpN7uNdCeJjkfNgQy6iJVDfqY-nrAHdsL74vkLjWm4tFyFUR4pcZmOI2n09sY2NcFckA3j7InxlVbTRfUfJ5HhRm5nfNKLbkYsMdhpicMOXL5texrpitYMOM-7nvQIxcN3pa4K6J3T499slDbQOTog~OqxQ7R31QYzSQu63L2LOhNffIYLWMAkf5BYUqBlJoni8KpZJUlh-noSWlMDwK1ynF7TlLcKgM6d2asthajuHkIuWjkqbpZt-R1xdRfPoum-DUOQQ1aJhdLy31N-NYh6uFY6GsrRtNvgZpEdVdDWEYKSRKGT8hf7xvby3E2Xg1Jz9-g__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA
  • Dibek, M., Yalçın, S., & Yavuz, H. Ç. (2016). Matematik okuryazarlığı ile bilgi ve iletişim teknolojileri kullanım becerileri arasındaki ilişki: PISA 2012. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 39-58. Retrieved May 26, 2024 from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1487412
  • Durgun, Ö. (2011). Türkiye’de yoksulluk ve çocuk yoksulluğu üzerine bir inceleme. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 6(1), 143-154. Retrieved May 26, 2024 from https://dergipark.org.tr/en/pub/beyder/issue/3476/47297
  • Egan, S. M., & Beatty, C. (2021). To school through the screens: the use of screen devices to support young children’s education and learning during the COVID-19 pandemic. Irish Educational Studies, 40(2), 275–283. https://doi.org/10.1080/03323315.2021.1932551
  • Esendemir, O. (2023). COVID-19 pandemi döneminin ilkokul matematik eğitimi sürecine yansımaları: uygulamalar, yeterlilikler ve karşılaşılan sorunlar. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 14(27), 197-223. DOI: https://doi.org/10.58689/eibd.1264229
  • Eurydice. (2004). Key data on information and communication technology in schools in Europe 2004 Edition. Brussels: Eurydice.
  • Ezemonyih, D. C. M., Olasoji, D. O. V., & Blessing, D. (2021). Improving students’achievement in mathematics through online platform during Covid-19 pandemic: A case of repeated measures. International Journal of Mechanical and Production Engineering Research and Development (IJMPERD), 11(3), 269–276. Retrieved October 26, 2024 from https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/115669906/ijmperdjun202122-libre.pdf?1717569474=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DImproving_Students_Achievement_In_Mathem.pdf&Expires=1729956773&Signature=Q~Ec9WJmHx1d~PyPm9SXG7F0FiS3vuEwx7KMDrPxWOH2apcBOOFi0uag2woJn0O9VNwdhwED3jrVOughb2fORPM1JWjvd6UQZus50-mnW8C4KE04b5G4Czot2TivQZgmzr5WiKd9xhZ4oxIIBZcCLOF-HQ14t2bIPOJ81iKUC0uT89sR6UMlmcro92Xn3qkz2rsMYDksXGjdzcgT0sFne7WQZVNf7eU~8bjfKapl5FZsLX6nvIUlaOaXbvvJoaMRDeiSLhB0wQ3BKwlll2-NWIKEOrDiJ5eK5CkK76ZOmB80rSpgPAHK34dKGkm78jSD8Puhcu2JWykrLEUV2KRt9Q__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA
  • Fadzil, N. M., Muksin, S. N., Osman, S., Kurniati, D., & Ismail, N. (2024). Assessing Self-Discipline and Mathematics Achievement among Upper Secondary School Students in Malaysia during Home Online Learning Initiative: A Gender Comparison. International Journal of Information and Education Technology, 14(7). Retrieved October 26, 2024 from https://www.ijiet.org/vol14/IJIET-V14N7-2118.pdf
  • Gürbüz, M. Ç. (2014). PISA matematik okuryazarlık öğretiminin PISA sorusu yazma ve matematik okuryazarlık düzeyleri üzerine etkisi (Yüksek lisans tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa, Türkiye.
  • Hamidy, A., & Lam, K. F. T. (2022). Determinant factors of mathematics achievement in online learning during the covid-19 pandemic. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 9 (1), 12-21. DOI: 10.21831/jrpm.v9i1.48860
  • Huda, N., Wahyuni, T. S., & Fauziyah, F. D. (2021). Students’ Perceptions of Online Mathematics Learning and Its Relationship Towards Their Achievement. In International Conference on Engineering, Technology and Social Science (ICONETOS 2020) Advances in Social Science, Education and Humanities Research 522-529. Atlantis Press. DOI: 10.2991/assehr.k.210421.077
  • Huang, S., Jiang, Y., Yin, H., & Jong, M. S. Y. (2021). Does ICT use matter? The relationships between students' ICT use, motivation, and science achievement in East Asia. Learning and Individual Differences, 86, 101957. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101957
  • International Society for Technology in Education (ISTE). (2008). National educational technology standards for students (NET-SS). Retrieved May 26, 2024 from https://www.iste.org/standards/for-educators
  • İnci Kuzu, Ç. (2020). COVID-19 Pandemisi sürecinde uygulanan ilkokul uzaktan eğitim programı (EBA TV) ile ilgili veli görüşleri. Journal of National Education, 49. DOI: 10.37669/milliegitim.720556
  • Januszewski, A. & Molenda, M. (2013). Educational technology: A definition with commentary. New York: Routledge. Retrieved October 26, 2024 from https://books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=0KnYIgZfxRwC&oi=fnd&pg=PP2&dq=Educational+technology:+A+definition+with+commentary,&ots=VAbwS9jIt5&sig=Qt2UTakdcqOPFwjT1_7T1P4l9IM&redir_esc=y#v=onepage&q=Educational%20technology%3A%20A%20definition%20with%20commentary%2C&f=false
  • Johnston, M. P. (2017). Secondary data analysis: A method of which the time has come. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, 3(3), 619-626.
  • Joshi, D. R., Khadka, J., Adhikari, K. P., Khanal, B., & Belbase, S. (2024). Exploring the effects of online learning complications on mathematics achievement. International Journal of Instruction, 17(4), 79-98. Retrieved October 26, 2024 from https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4886214
  • Karaman, Y.Ö. & Konyalıar, N. (2024). Covid-19 salgın döneminde uzaktan eğitimde yaşanan sorunlar ve öğrenci memnuniyetine etkisi, İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 19-36. DOI: https://doi.org/10.33416/baybem.1382329
  • Köken, H. İ., & Sazak Duman, E. (2024). COVİD-19 Pandemisi sürecinde özel eğitim ihtiyacı olan çocuklara verilen uzaktan eğitimin ebeveynler tarafından değerlendirilmesi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 303-339. DOI: org/10.17240/aibuefd.2024..-1339063
  • Kör, H., Çataloğlu, E., & Erbay, H. (2013). Uzaktan ve örgün eğitimin öğrenci başarısı üzerine etkisinin araştırılması. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(2), 267-279 Retrieved May 26, 2024 from https://hdl.handle.net/11491/2992
  • Kumaş, A., & Kan, S. (2022). The Comparison of distance physics education applications and practices and determining the problems. Science Education International, 33(3), 296-305. DOI: https://doi.org/10.33828/sei.v33.i3.5
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2024). PISA 2022 Türkiye Raporu. Ankara: MEB Yayınları.
  • Moliner, L., Alegre, F., & Lorenzo-Valentin, G. (2022). The COVID-19 pandemic’s impact on 9th grade students’ mathematics achievement. European Journal of Educational Research, 11(2), 835-845. https://doi.org/10.12973/eu-jer.11.2.835
  • Nimon, K. (2010). Regression commonality analysis: Demonstration of an SPSS solution. Multiple Linear Regression Viewpoints, 36(1), 10-17.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) (2019). OECD future of education and skills 2030: OECD learning compass 2030. Paris: OECD Publishing Retrieved May 26, 2024 from https://www.oecd.org/education/2030-project/
  • OECD. (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. Paris: OECD Publishing DOI: https://doi.org/10.1787/19963777
  • OECD. (2023). PISA 2022 technical report. Paris: OECD Publishing. DOI:10.1787/5f07c754-en
  • OECD. (2023). PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education. Paris: OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/19963777
  • Özkan, U. B. (2020). Öğrencilerde eudaimonianın ve akademik başarının yordayıcısı olarak ekonomik, sosyal ve kültürel düzey. Yaşadıkça Eğitim, 34(2), 344–359. DOI: https://doi.org/10.33308/26674874.2020342208
  • Özkan, U. B. (2021). Türkiye’deki öğrencilerin fen başarısında bilgi ve iletişim teknolojilerine aşinalık faktörlerinin etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(3), 1327-1358. Retrieved May 23, 2024 from https://dergipark.org.tr/en/pub/gefad/issue/67470/804232
  • Özkan, U.B. (2022). Türkiye’deki öğrencilerin matematik başarısının belirleyicileri: Bilgi ve iletişim teknolojilerine aşinalık değişkenlerine ilişkin bir analiz. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 54, 272-296. DOI: 109779.pauefd. 845834
  • PISA 2022 Database. (2023). OECD. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/datasets/pisa/pisa-2022-datasets/questionnaires/COMPUTER-BASED%20STUDENT%20questionnaire%20PISA%202022.pdfSatrio, A. (2011). Kendala Dan Penerapan E-Learning. Journal Information, 10, 1-16.
  • Sarıer, Y. (2010). Ortaöğretime Giriş Sınavları (OKS-SBS) ve PISA sonuçları ışığında eğitimde fırsat eşitliğinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 107-129. Retrieved May 26, 2024 from https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59502/855336
  • Shatskikh, S. Y., & Melkumova, L. E. (2016). Normality assumption in statistical data analysis. Proceedings from ITNT-2016: International Conference Information Technology and Nanotechnology. Samara, Russia: CEUR-Workshop. [Available online at: http://ceur-ws.org/Vol-1638/Paper90.pdf],
  • Sürer, G. A. (2020). Eğitimde Dijitalleşme Çağı, Kapadokya Eğitim Dergisi, 1(1), 28 – 34. Retrieved May 23, 2024 from https://dergipark.org.tr/en/pub/kaped/issue/72747/1181500
  • Tomul, E. (2007). Türkiye’de eğitime katılım üzerinde gelirin etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(22), 122-131. Retrieved May 26, 2024 from https://dergipark.org.tr/en/pub/pauefd/issue/11121/132999
  • Varol, A. & Türel, Y. K. (2003). Çevrimiçi uzaktan eğitimde iletişim modülü. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(1), 34-42. Retrieved October 26, 2024 from https://asafvarol.com/makaleler/ucuncubolum18.pdf
  • Wang, S. K. (2008). The effects of a synchronous communication tool (yahoo messenger) on online learners’ sense of community and their multimedia authoring skills. Journal of Interactive Online Learning, 7(1), 59-74. Retrieved May 26, 2024 from https://www.researchgate.net/profile/Shiangkwei-Wang/publication/255576499_The_Effects_of_a_Synchronous_Communication_Tool_Yahoo_Messenger_on_Online_Learners'_Sense_of_Community_and_their_Multimedia_Authoring_Skills/links/546c70300cf21e510f61a882/The-Effects-of-a-Synchronous-Communication-Tool-Yahoo-Messenger-on-Online-Learners-Sense-of-Community-and-their-Multimedia-Authoring-Skills.pdf
Year 2024, Volume: 7 Issue: 4 - ICETOL 2024 Special Issue, 427 - 441, 31.12.2024
https://doi.org/10.31681/jetol.1503141

Abstract

References

  • Ağırtaş, A., & Çavuş, H. (2022). Üniversitelerde görev yapan öğretim elemanlarının acil uzaktan eğitim dönemindeki dijitalleşme durumlarının incelenmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 36-52. DOI: https://dergipark.org.tr/cagsbd
  • Aktürk, C. (2017). Uzaktan eğitimin öğretmen adaylarının başarısına etkisi: Kilis 7 Aralık Üniversitesi örneği [Effects of distance education's to success of teacher candidates: Example of Kilis 7 Aralik University]. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-12. Retrieved May 26, 2024 from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/336321
  • Aydın, E. (2020). Covid-19 döneminde EBA TV üzerinden yapılan Türkçe derslerinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 877-894. DOI: https://doi.org/10.37669/milliegitim.787592
  • Bilim, G. İ. (2020). Uzaktan eğitim öğrencilerinin akademik başarı durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. EJERCongress 2020 Conference Proceedings, (Online).
  • Bączek, M., Zagańczyk-Bączek, M., Szpringer, M., Jaroszyński, A., & Wożakowska-Kapłon, B. (2021). Students’ perception of online learning during the COVID-19 pandemic: A survey study of Polish medical students. Medicine, 100(7), e24821. DOI: 10.1097/MD.0000000000024821
  • Blaskó, Z., Costa, PD & Schnepf, SV. (2022). Learning losses and educational inequalities in Europe: Mapping the potential consequences of the COVID-19 crisis. Journal of European Social Policy, 32(4), 361-375. DOI: https://doi.org/10.1177/09589287221091687
  • Bozkurt, S., & Sarıoğlu, S. (2016). Sosyo ekonomik değişkenlerin öğrencilerin akademik başarısı üzerine etkileri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 201-234. Retrieved May 26, 2024 from https://dergipark.org.tr/en/pub/usaksosbil/issue/24734/261548
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Demirel, F., Akgün, Ö. E., & Karadeniz, Ş. (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2023). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (27. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Canoğulları, Ö. (2023). Pandemi (Covid-19) sürecinde verilen uzaktan eğitimin öğrencilerin ve ailelerinin internet kullanımlarına etkisi üzerine bir derleme çalışması. 3th International Conference on Educational Tecnology and Online Learning, Balıkesir, Türkiye. Retrieved May 22, 2024 from https://www.icetol.com/wpcontent/uploads/2023/09/icetol2023_full_paper_proceedings.pdf?2
  • Corti, L. (2008). Secondary analysis. In L. M. Given (Ed.), The Sage encyclopedia of qualitative research methods Volumes 1 and 2 (801-803). Thousand Oaks, California: SAGE Publications, Inc.
  • Çağırkan, B., & Albaş, İ. (2024). Covid-19 pandemi sürecinde zorunlu uzaktan eğitim ve akademisyenlerin uyum süreci. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (27), 1-18. DOI: https://doi.org/10.29029/busbed.1208732
  • Çakır, H., Çebi, A. & Özcan, S. (2013). BÖTE nedir? Nasıl tanımlanır? Okul müzesiyle başlayan serüvenden insan performans teknolojilerine uzanan yolculuk. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 3(2), 102-111. Retrieved October 26, 2024 from https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/94167358/acarindex-1423877291-libre.pdf?1668358066=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DBOTE_Nedir_Nasil_Tanimlanir_Okul_Muzesiy.pdf&Expires=1729956204&Signature=WBKNvKlpcJU8OIHsRZpN7uNdCeJjkfNgQy6iJVDfqY-nrAHdsL74vkLjWm4tFyFUR4pcZmOI2n09sY2NcFckA3j7InxlVbTRfUfJ5HhRm5nfNKLbkYsMdhpicMOXL5texrpitYMOM-7nvQIxcN3pa4K6J3T499slDbQOTog~OqxQ7R31QYzSQu63L2LOhNffIYLWMAkf5BYUqBlJoni8KpZJUlh-noSWlMDwK1ynF7TlLcKgM6d2asthajuHkIuWjkqbpZt-R1xdRfPoum-DUOQQ1aJhdLy31N-NYh6uFY6GsrRtNvgZpEdVdDWEYKSRKGT8hf7xvby3E2Xg1Jz9-g__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA
  • Dibek, M., Yalçın, S., & Yavuz, H. Ç. (2016). Matematik okuryazarlığı ile bilgi ve iletişim teknolojileri kullanım becerileri arasındaki ilişki: PISA 2012. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 39-58. Retrieved May 26, 2024 from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1487412
  • Durgun, Ö. (2011). Türkiye’de yoksulluk ve çocuk yoksulluğu üzerine bir inceleme. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 6(1), 143-154. Retrieved May 26, 2024 from https://dergipark.org.tr/en/pub/beyder/issue/3476/47297
  • Egan, S. M., & Beatty, C. (2021). To school through the screens: the use of screen devices to support young children’s education and learning during the COVID-19 pandemic. Irish Educational Studies, 40(2), 275–283. https://doi.org/10.1080/03323315.2021.1932551
  • Esendemir, O. (2023). COVID-19 pandemi döneminin ilkokul matematik eğitimi sürecine yansımaları: uygulamalar, yeterlilikler ve karşılaşılan sorunlar. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 14(27), 197-223. DOI: https://doi.org/10.58689/eibd.1264229
  • Eurydice. (2004). Key data on information and communication technology in schools in Europe 2004 Edition. Brussels: Eurydice.
  • Ezemonyih, D. C. M., Olasoji, D. O. V., & Blessing, D. (2021). Improving students’achievement in mathematics through online platform during Covid-19 pandemic: A case of repeated measures. International Journal of Mechanical and Production Engineering Research and Development (IJMPERD), 11(3), 269–276. Retrieved October 26, 2024 from https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/115669906/ijmperdjun202122-libre.pdf?1717569474=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DImproving_Students_Achievement_In_Mathem.pdf&Expires=1729956773&Signature=Q~Ec9WJmHx1d~PyPm9SXG7F0FiS3vuEwx7KMDrPxWOH2apcBOOFi0uag2woJn0O9VNwdhwED3jrVOughb2fORPM1JWjvd6UQZus50-mnW8C4KE04b5G4Czot2TivQZgmzr5WiKd9xhZ4oxIIBZcCLOF-HQ14t2bIPOJ81iKUC0uT89sR6UMlmcro92Xn3qkz2rsMYDksXGjdzcgT0sFne7WQZVNf7eU~8bjfKapl5FZsLX6nvIUlaOaXbvvJoaMRDeiSLhB0wQ3BKwlll2-NWIKEOrDiJ5eK5CkK76ZOmB80rSpgPAHK34dKGkm78jSD8Puhcu2JWykrLEUV2KRt9Q__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA
  • Fadzil, N. M., Muksin, S. N., Osman, S., Kurniati, D., & Ismail, N. (2024). Assessing Self-Discipline and Mathematics Achievement among Upper Secondary School Students in Malaysia during Home Online Learning Initiative: A Gender Comparison. International Journal of Information and Education Technology, 14(7). Retrieved October 26, 2024 from https://www.ijiet.org/vol14/IJIET-V14N7-2118.pdf
  • Gürbüz, M. Ç. (2014). PISA matematik okuryazarlık öğretiminin PISA sorusu yazma ve matematik okuryazarlık düzeyleri üzerine etkisi (Yüksek lisans tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa, Türkiye.
  • Hamidy, A., & Lam, K. F. T. (2022). Determinant factors of mathematics achievement in online learning during the covid-19 pandemic. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 9 (1), 12-21. DOI: 10.21831/jrpm.v9i1.48860
  • Huda, N., Wahyuni, T. S., & Fauziyah, F. D. (2021). Students’ Perceptions of Online Mathematics Learning and Its Relationship Towards Their Achievement. In International Conference on Engineering, Technology and Social Science (ICONETOS 2020) Advances in Social Science, Education and Humanities Research 522-529. Atlantis Press. DOI: 10.2991/assehr.k.210421.077
  • Huang, S., Jiang, Y., Yin, H., & Jong, M. S. Y. (2021). Does ICT use matter? The relationships between students' ICT use, motivation, and science achievement in East Asia. Learning and Individual Differences, 86, 101957. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101957
  • International Society for Technology in Education (ISTE). (2008). National educational technology standards for students (NET-SS). Retrieved May 26, 2024 from https://www.iste.org/standards/for-educators
  • İnci Kuzu, Ç. (2020). COVID-19 Pandemisi sürecinde uygulanan ilkokul uzaktan eğitim programı (EBA TV) ile ilgili veli görüşleri. Journal of National Education, 49. DOI: 10.37669/milliegitim.720556
  • Januszewski, A. & Molenda, M. (2013). Educational technology: A definition with commentary. New York: Routledge. Retrieved October 26, 2024 from https://books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=0KnYIgZfxRwC&oi=fnd&pg=PP2&dq=Educational+technology:+A+definition+with+commentary,&ots=VAbwS9jIt5&sig=Qt2UTakdcqOPFwjT1_7T1P4l9IM&redir_esc=y#v=onepage&q=Educational%20technology%3A%20A%20definition%20with%20commentary%2C&f=false
  • Johnston, M. P. (2017). Secondary data analysis: A method of which the time has come. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, 3(3), 619-626.
  • Joshi, D. R., Khadka, J., Adhikari, K. P., Khanal, B., & Belbase, S. (2024). Exploring the effects of online learning complications on mathematics achievement. International Journal of Instruction, 17(4), 79-98. Retrieved October 26, 2024 from https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4886214
  • Karaman, Y.Ö. & Konyalıar, N. (2024). Covid-19 salgın döneminde uzaktan eğitimde yaşanan sorunlar ve öğrenci memnuniyetine etkisi, İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 19-36. DOI: https://doi.org/10.33416/baybem.1382329
  • Köken, H. İ., & Sazak Duman, E. (2024). COVİD-19 Pandemisi sürecinde özel eğitim ihtiyacı olan çocuklara verilen uzaktan eğitimin ebeveynler tarafından değerlendirilmesi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 303-339. DOI: org/10.17240/aibuefd.2024..-1339063
  • Kör, H., Çataloğlu, E., & Erbay, H. (2013). Uzaktan ve örgün eğitimin öğrenci başarısı üzerine etkisinin araştırılması. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(2), 267-279 Retrieved May 26, 2024 from https://hdl.handle.net/11491/2992
  • Kumaş, A., & Kan, S. (2022). The Comparison of distance physics education applications and practices and determining the problems. Science Education International, 33(3), 296-305. DOI: https://doi.org/10.33828/sei.v33.i3.5
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2024). PISA 2022 Türkiye Raporu. Ankara: MEB Yayınları.
  • Moliner, L., Alegre, F., & Lorenzo-Valentin, G. (2022). The COVID-19 pandemic’s impact on 9th grade students’ mathematics achievement. European Journal of Educational Research, 11(2), 835-845. https://doi.org/10.12973/eu-jer.11.2.835
  • Nimon, K. (2010). Regression commonality analysis: Demonstration of an SPSS solution. Multiple Linear Regression Viewpoints, 36(1), 10-17.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) (2019). OECD future of education and skills 2030: OECD learning compass 2030. Paris: OECD Publishing Retrieved May 26, 2024 from https://www.oecd.org/education/2030-project/
  • OECD. (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. Paris: OECD Publishing DOI: https://doi.org/10.1787/19963777
  • OECD. (2023). PISA 2022 technical report. Paris: OECD Publishing. DOI:10.1787/5f07c754-en
  • OECD. (2023). PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education. Paris: OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/19963777
  • Özkan, U. B. (2020). Öğrencilerde eudaimonianın ve akademik başarının yordayıcısı olarak ekonomik, sosyal ve kültürel düzey. Yaşadıkça Eğitim, 34(2), 344–359. DOI: https://doi.org/10.33308/26674874.2020342208
  • Özkan, U. B. (2021). Türkiye’deki öğrencilerin fen başarısında bilgi ve iletişim teknolojilerine aşinalık faktörlerinin etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(3), 1327-1358. Retrieved May 23, 2024 from https://dergipark.org.tr/en/pub/gefad/issue/67470/804232
  • Özkan, U.B. (2022). Türkiye’deki öğrencilerin matematik başarısının belirleyicileri: Bilgi ve iletişim teknolojilerine aşinalık değişkenlerine ilişkin bir analiz. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 54, 272-296. DOI: 109779.pauefd. 845834
  • PISA 2022 Database. (2023). OECD. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/datasets/pisa/pisa-2022-datasets/questionnaires/COMPUTER-BASED%20STUDENT%20questionnaire%20PISA%202022.pdfSatrio, A. (2011). Kendala Dan Penerapan E-Learning. Journal Information, 10, 1-16.
  • Sarıer, Y. (2010). Ortaöğretime Giriş Sınavları (OKS-SBS) ve PISA sonuçları ışığında eğitimde fırsat eşitliğinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 107-129. Retrieved May 26, 2024 from https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59502/855336
  • Shatskikh, S. Y., & Melkumova, L. E. (2016). Normality assumption in statistical data analysis. Proceedings from ITNT-2016: International Conference Information Technology and Nanotechnology. Samara, Russia: CEUR-Workshop. [Available online at: http://ceur-ws.org/Vol-1638/Paper90.pdf],
  • Sürer, G. A. (2020). Eğitimde Dijitalleşme Çağı, Kapadokya Eğitim Dergisi, 1(1), 28 – 34. Retrieved May 23, 2024 from https://dergipark.org.tr/en/pub/kaped/issue/72747/1181500
  • Tomul, E. (2007). Türkiye’de eğitime katılım üzerinde gelirin etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(22), 122-131. Retrieved May 26, 2024 from https://dergipark.org.tr/en/pub/pauefd/issue/11121/132999
  • Varol, A. & Türel, Y. K. (2003). Çevrimiçi uzaktan eğitimde iletişim modülü. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(1), 34-42. Retrieved October 26, 2024 from https://asafvarol.com/makaleler/ucuncubolum18.pdf
  • Wang, S. K. (2008). The effects of a synchronous communication tool (yahoo messenger) on online learners’ sense of community and their multimedia authoring skills. Journal of Interactive Online Learning, 7(1), 59-74. Retrieved May 26, 2024 from https://www.researchgate.net/profile/Shiangkwei-Wang/publication/255576499_The_Effects_of_a_Synchronous_Communication_Tool_Yahoo_Messenger_on_Online_Learners'_Sense_of_Community_and_their_Multimedia_Authoring_Skills/links/546c70300cf21e510f61a882/The-Effects-of-a-Synchronous-Communication-Tool-Yahoo-Messenger-on-Online-Learners-Sense-of-Community-and-their-Multimedia-Authoring-Skills.pdf
There are 50 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Instructional Technologies
Journal Section Articles
Authors

Gizem Yağlı 0009-0002-5618-2619

Gözde Akyüz 0000-0003-1747-5486

Publication Date December 31, 2024
Submission Date June 21, 2024
Acceptance Date December 16, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 4 - ICETOL 2024 Special Issue

Cite

APA Yağlı, G., & Akyüz, G. (2024). The effect of digitalization on mathematical literacy during the COVID-19 pandemic: Reflections from PISA-2022. Journal of Educational Technology and Online Learning, 7(4 - ICETOL 2024 Special Issue), 427-441. https://doi.org/10.31681/jetol.1503141


22029

JETOL is abstracted and indexed by ERIC - Education Resources Information Center.