Current Issue

Volume: 10 Issue: 1, 7/11/25

Year: 2025

Makaleler

Research Article

2. ADULTS' VIEWS ON PRIVACY EDUCATION
Aşkay Nur Atasever
Asst. Prof. Dr. Aşkay Nur ATASEVER AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
Psychological Counseling and Guidance, Career Counseling
Default avatar
Prof. Dr. Emin AYDIN MARMARA ÜNİVERSİTESİ
Mathematics Education
Default avatar
Assoc. Prof. Dr. Erol UĞUR Düzce Üniversitesi
Psychological Counseling and Guidance (Other)
Ezgi Sumbas
Assoc. Prof. Dr. Ezgi SUMBAS İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Web
Psychological Counseling Education, School Counseling, Psychological Counseling and Guidance, Educational Psychology, Career Counseling
Default avatar
Prof. Dr. Figen AKÇA It is not affiliated with an institution
Education, Psychological Counseling and Guidance
Default avatar
Assoc. Prof. Filiz GÜLTEKİN ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ Web
School Counseling
Kamil Arif Kırkıç
Assoc. Prof. Dr. Kamil Arif KIRKIÇ İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Web
Teacher Education and Professional Development of Educators, Education, Instructional Design, Curriculum Design Instructional Theories, Curriculum Evaluation in Education, Curriculum Development in Education
Default avatar
Asst. Prof. Dr. Lokman KOÇAK BAYBURT ÜNİVERSİTESİ, BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ
Psychological Counseling and Guidance, Applied and Developmental Psychology, Psychological Counseling Education
Mathematics Education, Education
Default avatar
Assoc. Prof. Dr. Mehmet KAYA Sakarya University, Faculty of Education, Department of Guidance and Counseling
Psychological Counseling and Guidance, Education, Family Counseling
Metin Çelik
Asst. Prof. Dr. Metin ÇELİK SİİRT ÜNİVERSİTESİ
Family Counseling, Egotism, School Counseling, Counselling Psychology
Mustafa Bayrakcı
Prof. Dr. Mustafa BAYRAKCI SAKARYA ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ Web
Leadership in Education, Education Management, Lifelong learning
Osman Söner
Asst. Prof. Dr. Osman SÖNER ISTANBUL SABAHATTIN ZAIM UNIVERSITY

Dr. Osman SÖNER, rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanında hem akademik hem de uygulamalı çalışmalarıyla öne çıkan bir araştırmacıdır. Lisans eğitimini İnönü Üniversitesi’nde, yüksek lisansını Ufuk Üniversitesi’nde, doktora derecesini ise Bursa Uludağ Üniversitesi’nde tamamlamıştır. Akademik kariyerine İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi’nde Dr. Öğr. Üyesi olarak devam eden Söner, daha önce Arnavutköy Bilim ve Sanat Merkezi’nin kurucu müdürlüğünü yürütmüş ve farklı kamu kurumlarında psikolojik danışman olarak görev almıştır. Yüksek lisans tezinde ergenlerde sosyal medya beğenilmeme korkusuna yönelik özgün bir ölçek geliştirmiş ve doktora tez çalışmasında lise öğrencilerinin üniversiteye kariyer geçişlerine ilişkin gömülü teori temelli nitel bir araştırma gerçekleştirmiştir. Uluslararası ve SSCI indeksli dergilerde yayımlanmış çok sayıda makalesi bulunan Dr. Osman Söner, aynı zamanda proje yürütücüsü olarak İstanbul Kalkınma Ajansı, TÜBİTAK ve Avrupa Birliği gibi fonlardan destekli projelere liderlik etmiştir. Bilimsel üretkenliğinin yanı sıra, rehberlik hizmetlerinde yapay zekâ entegrasyonu, özel yetenekli bireylerin kariyer gelişimi, dijital çağda gençlerin iyi oluşu gibi yenilikçi temalara odaklanarak hem teorik bilgiye hem de saha uygulamalarına katkı sunmuştur. Ulusal kongrelerde düzenleme kurulu başkanlığı görevleri üstlenen ve çeşitli mesleki derneklere üye olan Dr. Osman SÖNER, halihazırda İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı Başkanlığı görevini yürütmektedir.

Adult Education, Psychological Counseling Education, School Counseling, Drug Addiction Consultancy, Career Counseling, Psychological Counseling and Guidance, Open and Distance Learning, Educational Psychology
Oğuzhan Yıldırım
Asst. Prof. Dr. Oğuzhan YILDIRIM KAHRAMANMARAŞ SÜTÇÜ İMAM ÜNİVERSİTESİ
Psychotherapy Practise and Research, School Counseling, Child and Adolescent Development, Psychological Counseling and Guidance, Educational Psychology
Default avatar
Res. Assist. Dr. Samet MAKAS SAKARYA ÜNİVERSİTESİ

Lisans ve yüksek lisans eğitimimi Sakarya Üniversitesi  Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programında, doktoramı ise Düzce Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programında tamamladım.  

Psychological Counseling and Guidance (Other), Psychological Counseling and Guidance, School Counseling
Sare Terzı Ilhan
Dr. Sare TERZI ILHAN AMASYA ÜNİVERSİTESİ Web

Sare TERZİ İLHAN, Amasya Üniversitesi

Psychological Counseling and Guidance, School Counseling, Family Counseling, Psychological Counseling Education
Default avatar
Prof. Dr. Serhat ARSLAN GAZİ ÜNİVERSİTESİ, GAZİ EĞİTİM FAKÜLTESİ
Curriculum and Instration (Other)
Classical Test Theories, Testing, Assessment and Psychometrics, Measurement Equivalence, Statistical Analysis, Item Response Theory, Open and Distance Learning, Statistical Analysis Methods, Education
Educational Psychology, Education, Psychological Counseling and Guidance, Psychological Counseling Education
Default avatar
Prof. Dr. Yüksel EROĞLU AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
Educational Psychology
Testing, Assessment and Psychometrics, Multi Disabled Education, Drug Addiction Consultancy, Career Counseling, Educational Psychology, Early Childhood Education, Developmental Psychology, School Counseling
Default avatar
Asst. Prof. Dr. Şeyhmus AKSOY AGRI IBRAHIM CECEN UNIVERSITY
Industrial and Organisational Psychology (Incl. Human Factors)

The Journal of Family, Counseling and Education aims to publish the original scientific studies prepared in the fields of family, family counseling, sexual counseling, education, psychology, psychotherapy, guidance and psychological counseling and to share them over the Internet for the benefit of the relevant persons.

Journal of Family, Counseling and Education (JFCE) publishes research related to all aspects of family, counseling, and education. This research should inform researchers, practitioners, program developers, and policy-makers. Considered topics and approaches include:
• Empirical studies based on quantitative or qualitative methodologies
• Targeted reviews of areas related to family, counseling, and education
• Scale development studies
• Cross-cultural research
• Intervention and counselling evaluations
• Articles that facilitate policy development in the related area.

For manuscript submission:
In taking a step toward expediting the publication process, JFCE uses a web-based submission and double-blind peer-review. There is no article processing or submission charge in JFCE. If you have not already created an account, create an account(register) for yourself in the system. You can monitor the progress of your manuscript throughout the review process by logging the system and check. JFCE employs blind review policy. Therefore, the author's (authors’) name(s) and affiliation should not appear on any part of the article. Prepare your manuscript and illustrations in appropriate format, according to the instructions given at author guidelines.


Evaluation and Peer-review process
The JFCE journal evaluate the studies conducted in English language. Articles to be submitted to JFCE should be prepared in accordance with journal writing rules. Submitted manuscripts are reviewed by the editor primarily according to purpose, subject and writing rules. The manuscript is evaluated by the field editor in the second stage. The articles found appropriate by the editor and the field editor are taken into the evaluation process. JFCE employs blind review policy. Therefore, the author's (authors’) name(s) and affiliation should not appear on any part of the article. The manuscripts taken in the evaluation process are sent to two different reviewer that expert on the subject. If the opinions of the reviewers on the manuscript are difference of opinion, a third reviewer will be consulted. The reviewer evaluation process is up to 90 days. Reviewers have no conflict of interest. Reviewed articles treat confidentially prior to their publication.

Editor based on the results of the reviewer evaluation reports;
May accept the manuscript,
May reevaluated the manuscript after it has been arranged in accordance with the particulars specified in the reviewer reports,
May decides to reject work.


Authors' responsibilities

- All authors have significantly contributed to the research
- All authors are obliged to provide retractions or corrections of mistakes, in case of detection
- List of references should be provided by authors
- Information on financial support should be provided by authors
- Forbidden to publish same research in more than one journal


Author Guidelines:
The following writing and referencing rules are to be taken into consideration;
1- The manuscripts sent to the journal are to be written in MS WORD. The graphics and photos are to be functional in Windows environment.
2- The manuscripts are not to be any longer 7500 words, including the Abstract and References.
3- Manuscript is to be written in ‘Palatino Linotype’ typeface with 9 font size with one and a half space.
4- Abstract section must be less than 200 words. It is to include aim, method and the findings of the study.
5- Key words for the study composed of at least 3 and maximum 8 words are to be written under the abstract.
6- In Tables, Figures, Picture and Graphics etc., the manuscripts sent to the journal are to observe the format in the latest publication of the American Psychology Association.
7- In referencing, the latest publication of the American Psychological Association will be used as a basis.
8- In studies which require decision made by ethical board, endorsement of ethical board is to be taken and is to be documented if needed. Universally accepted ethical rules are to be observed.


Makale gönderimi
Yayın sürecini hızlandırmak için JFCE web tabanlı ve çift-kör hakem değerlendirmeyi destekleyen bir sistem kullanılmaktadır. Henüz bir hesap oluşturmadıysanız, sistemde kendiniz için bir hesap (kayıt) oluşturun. İnceleme süreci boyunca makalenin ilerleyişini sisteme giriş yaparak kontrol edebilirsiniz. JFCE kör inceleme politikası kullanmaktadır. Bu nedenle, yazarın (yazarların) adları ve bağlantıları makalenin herhangi bir bölümünde görünmemelidir.


Değerlendirme
JFCE dergisinde İngilizce dillerinde hazırlanan çalışmalar değerlendirme süreçlerine alınmaktadır. JFCE dergisine gönderilecek makaleler dergi yazım kurallarına uygun olarak hazırlanmalıdır. Gönderilen çalışmalar Editör tarafından öncelikle amaç, konu ve yazım kurallarına göre incelenmektedir. Çalışmalar ikinci aşamada alan editörü tarafından değerlendirilir. Editör ve alan editörü tarafından uygun bulunan makaleler değerlendirme sürecine alınır. Değerlendirme sürecine alınan çalışmalar konu ile ilgili uzman en az iki hakeme gönderilir. Eğer hakemlerin raporlarında çalışma ile ilgili görüş ayrılığı söz konusu olursa, üçüncü bir hakemin görüşüne başvurulur. Hakem değerlendirme süreci en çok 90 gündür. Hakemlerin çıkar çatışması yoktur. İncelenen makaleler yayınlanmadan önce gizli tutulur.
Hakem değerlendirme raporlarının sonuçlarına dayalı olarak editör;
· Çalışmanın kabulüne,
· Çalışmanın, hakem raporlarında belirtilen hususlara göre düzenlendikten sonra yeniden değerlendirmeye alınabileceğine veya,
· Çalışmanın reddine karar verir.


Yazarların Sorumlulukları
- Tüm yazarların araştırmaya önemli ölçüde katkıda bulunmuş olmaları gerekir
- Tüm yazarlar, tespit edilmesi durumunda hataları düzeltmekle yükümlüdür.
- Kaynak listesi yazarlar tarafından sağlanmalıdır
- Mali desteğe ilişkin bilgiler yazarlar tarafından belirtilmelidir.
- Dergiye değerlendirilmek üzere gönderilen çalışma aynı anda birden fazla dergiye gönderilmemiş olmalıdır.


Makale yazım kuralları
Aşağıdaki yazı ve referans kuralları dikkate alınmalıdır.
1- Dergiye gönderilen yazılar MS WORD'de yazılacaktır. Grafik ve fotoğraflar Windows ortamında işlevsel olmalıdır.
2- Yazılar, Özet ve Referanslar dahil olmak üzere 7500 kelimeyi geçmemelidir.
3- Makale, 1,2 satır boşluğuna sahip 9 puntolu ‘Palatino Linotype’ yazı tipinde yazılmalıdır.
4- Özet bölümü 200 kelimeden az olmalıdır. Amacı, yöntemi ve çalışmanın bulgularını içermelidir.
5- En az 3 ve en çok 8 kelimeden oluşan çalışmanın anahtar sözcükleri, özet altında yazılmalıdır.
6- Tablo, şekil, resim ve grafik vb. öğeler, dergiye gönderilen aday çalışma içinde, Amerikan Psikoloji Derneği'nin son yayınındaki formatı takip etmelidir.
7- Referans göstermede Amerikan Psikoloji Derneği'nin en son yayını temel olarak kullanılacaktır.
8- Etik kurulun kararını gerektiren çalışmalarda etik kurulun onaylaması ve gerektiğinde belgelenmesi gerekmektedir. Evrensel olarak kabul edilen etik kurallara uyulmalıdır.

Publication ethics

· Publishers and editors take reasonable steps to identify and prevent the publication of papers where research ethic misconduct has occurred.
· In no case a publisher or editors encourage ethics misconduct, or knowingly allow such misconduct to take place.
· In the event that a journal’s publisher or editors are made aware of any allegation of research misconduct the publisher or editor deal with allegations appropriately.
· The journal have guidelines for retracting or correcting articles when needed.
· Publishers and editors can be publish corrections, clarifications, retractions and apologies when needed.
· The author(s) warrant that the manuscript submitted is his/her/their own original research.
· All participated authors in this work take public responsibility and have approved that the manuscript has not been sent any other journal for publication.
· Review process cannot begin in case of failure or missing any of the requirements mentioned in this journal.
· The submitter must provide and maintain all requirements during the evaluation process.
· It should be made sure that other individuals shown as co-authors have contributed to the research. It is contrary to the scientific ethics to add some, who are not academic contributors to the article, as co-authors or to put in order co-authors with non-academic criteria such as title, age, and gender regardless of the order of contribution.
· It is assumed that authors who submit articles to the journal read and accept the publishing and writing principles of the journal and the writers are deemed to have committed themselves to these principles.
· Citations and bibliography should be complete and realistic.
· Author commits all conditions by sending the manuscript.
· All matter included in the manuscript does not violate any existing copyright rules and any intellectual property rights of any person or entity.
· The manuscript meets ethical standards applicable to the research discipline.
· All peer review publications will be refereed in double-blind review process by at least two reviewers with expertise in the relevant subject area. Book, Software and Website Reviews will not be reviewed, but the editors reserve the right to refuse or edit review.
· Authors and editors should take into account the criteria of Scientific Research and Publication Ethics Directive specified by the Higher Education Council, the International Council of Medical Journal Editors (ICMJE), and Committee on Publication Ethics (COPE).


Plagiarism Policy
· During review process we use iThenticate plagiarism software. The authors should scan with iThenticate plagiarism or other plagiarism software of their manuscripts before submitting.
· About plagiarism, we act based on flow charts and workflows determined in COPE.

Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.


Yayın Eğiti

- Yayıncılar ve editörler, araştırma etiği suistimalinin meydana geldiği makalelerin yayınlanmasını tespit etmek ve önlemek için makul adımlar atar.
- Hiçbir durumda bir yayıncı veya editörler etik suistimalleri teşvik etmez veya bilerek bu tür suistimallerin gerçekleşmesine izin vermez.
- Bir derginin yayıncısı veya editörlerinin, herhangi bir araştırma görevi kötüye kullanma iddiasından haberdar edilmesi durumunda, yayıncı veya editör, iddiaları uygun şekilde ele alır.
- Dergi, gerektiğinde makaleleri geri çekmek veya düzeltmek için yönergelere sahiptir.
- Yayıncılar ve editörler gerektiğinde düzeltmeler, açıklamalar, geri çekmeler ve özürler yayınlayabilir

Journal of family, Counseling and education (JFCE) is blind peer review, open access online journal. There is no article processing or submission charge in JFCE.