avatar
Mehmet Enes Sağar Assoc. Prof. Dr. Afyon Kocatepe Üniversitesi
Publication 34 Review 14 CrossRef Cited 56 TR Dizin Cited 9
34 Publication
14 Review
56 CrossRef Cited
9 TR Dizin Cited

Research Fields

Drug Addiction Consultancy Applied and Developmental Psychology

Institution

Afyon Kocatepe Üniversitesi

Popular Publications

2

3

640

3

2

1512

1

1

1083

4

1

1252

Publications

0

62

0

71

0

86

A Qualitative Research on Adolescents' Opinions on Their Use of Digital Games
Published: 2024 , Yeni Medya
DOI: 10.55609/yenimedya.1363855
FAVORITE 0 TOTAL DOWNLOAD COUNT 154

0

154

0

87

The Effect of Solution-Focused Approach on Reducing Smartphone Addiction
DOI: 10.30561/sinopusd.1387095
FAVORITE 0 TOTAL DOWNLOAD COUNT 118

0

118

Social Anxiety As A Predictor Of Loneliness In Teacher Candidates
DOI: 10.30561/sinopusd.1270356
FAVORITE 0 TOTAL DOWNLOAD COUNT 177

0

177

0

217

1

286

0

458

Emotion Regulation as a Predictor of Life Satisfaction in Adolescents
DOI: 10.38155/ksbd.1093469
FAVORITE 0 TOTAL DOWNLOAD COUNT 453

0

453

THE EFFECT OF SOLUTION-FOCUSED GROUP COUNSELING ON REDUCING THE PROBLEMS OF UNIVERSITY STUDENTS Başvuru Tarihi: XXXXXX Yayına Kabul Tarihi: XXXXXX DOI: XXXXXXXXX Özet: Üniversite dönemi öğrencilerin akademik, kişisel, sosyal ve psikolojik yönden pek çok sorumluluklarla karşı karşıya kalabileceği bir zaman dilimi olarak değerlendirilebilir. Bu sebeple üniversite öğrencileri pek çok problemlerle karşılaşmakta ve bunlarla başa çıkmaya çalışmaktadır. Bu durum üniversite öğrencilerine psikolojik yardım vermeye yönelik kısa süreli müdahalelere ihtiyaç olduğunu ortaya koymaktadır. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, altı oturumluk çözüm odaklı grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin problemlerini azaltmadaki etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu otuz dokuz üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Deney grubuna haftada bir kez çözüm odaklı grupla psikolojik danışma yapılmıştır. Plasebo grubuna herhangi bir terapötik etkisi bulunmayan altı oturumluk bir program uygulanmıştır. Kontrol grubu ise hiçbir grup oturumu almamıştır. Veri toplama araçları olarak problem tarama envanteri ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmada veri analizi olarak karışık ölçümler için anova tekniği kullanılmıştır. Araştırma çözüm odaklı grupla psikolojik danışmanın plasebo ve kontrol grubuna göre daha etkili olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca üç ay sonunda yapılan takip çalışmaları ile bu etkinliğin korunduğu tespit edilmiştir. Anahtar Sözcükler: Çözüm odaklı grupla psikolojik danışma, problem, üniversite, öğrenci Abstract: University period can be considered as a time period in which students may face many responsibilities in terms of academic, personal, social and psychological aspects. For this reason, university students face many problems and try to cope with them. This situation reveals the need for short-term interventions to provide psychological help to university students. In this context, the aim of this study is to examine the effect of psychological counseling with a solution-focused group of six sessions in reducing the problems of university students. The study group of the research consisted of thirty-nine university students. Psychological counseling with a solution-focused group was given to the experimental group once a week. A six-session program with no therapeutic effect was administered to the placebo group. The control group did not receive any group sessions. Problem detecting ınventory and personal ınformation form were used as data collection tools. Mixed anova analysis technique was used as data analysis in the research. The research revealed that counseling with a solution-focused group was more effective than a placebo and control group. In addition, it was determined that this efficiency was preserved with the follow-up studies carried out at the end of three months. Keywords: Solution-focused group counseling, problem, university, student
DOI: 10.21764/maeuefd.1114671
FAVORITE 0 TOTAL DOWNLOAD COUNT 997

0

997

3

640

Relationship Between Internet Addiction and Sleep Quality in University Students
Published: 2022 , Journal of Dependence
DOI: 10.51982/bagimli.1041694
FAVORITE 0 TOTAL DOWNLOAD COUNT 3899

0

3899

1

1083

0

1060

0

1367

0

376

2

1512

0

563

0

7432

Publications

1

0

304

Social Anxiety As A Predictor Of Loneliness In Teacher Candidates
DOI: 10.30561/sinopusd.1270356
CITED 1 FAVORITE 0 TOTAL DOWNLOAD COUNT 177

1

0

177

2

0

217

Predicting Problematic Internet Use of Self-Control in University Students
Published: 2023 , EKEV Akademi Dergisi
DOI: 10.17753/sosekev.1246985
CITED 1 FAVORITE 0 TOTAL DOWNLOAD COUNT 458

1

0

458

Emotion Regulation as a Predictor of Life Satisfaction in Adolescents
DOI: 10.38155/ksbd.1093469
CITED 1 FAVORITE 0 TOTAL DOWNLOAD COUNT 453

1

0

453

THE EFFECT OF SOLUTION-FOCUSED GROUP COUNSELING ON REDUCING THE PROBLEMS OF UNIVERSITY STUDENTS Başvuru Tarihi: XXXXXX Yayına Kabul Tarihi: XXXXXX DOI: XXXXXXXXX Özet: Üniversite dönemi öğrencilerin akademik, kişisel, sosyal ve psikolojik yönden pek çok sorumluluklarla karşı karşıya kalabileceği bir zaman dilimi olarak değerlendirilebilir. Bu sebeple üniversite öğrencileri pek çok problemlerle karşılaşmakta ve bunlarla başa çıkmaya çalışmaktadır. Bu durum üniversite öğrencilerine psikolojik yardım vermeye yönelik kısa süreli müdahalelere ihtiyaç olduğunu ortaya koymaktadır. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, altı oturumluk çözüm odaklı grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin problemlerini azaltmadaki etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu otuz dokuz üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Deney grubuna haftada bir kez çözüm odaklı grupla psikolojik danışma yapılmıştır. Plasebo grubuna herhangi bir terapötik etkisi bulunmayan altı oturumluk bir program uygulanmıştır. Kontrol grubu ise hiçbir grup oturumu almamıştır. Veri toplama araçları olarak problem tarama envanteri ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmada veri analizi olarak karışık ölçümler için anova tekniği kullanılmıştır. Araştırma çözüm odaklı grupla psikolojik danışmanın plasebo ve kontrol grubuna göre daha etkili olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca üç ay sonunda yapılan takip çalışmaları ile bu etkinliğin korunduğu tespit edilmiştir. Anahtar Sözcükler: Çözüm odaklı grupla psikolojik danışma, problem, üniversite, öğrenci Abstract: University period can be considered as a time period in which students may face many responsibilities in terms of academic, personal, social and psychological aspects. For this reason, university students face many problems and try to cope with them. This situation reveals the need for short-term interventions to provide psychological help to university students. In this context, the aim of this study is to examine the effect of psychological counseling with a solution-focused group of six sessions in reducing the problems of university students. The study group of the research consisted of thirty-nine university students. Psychological counseling with a solution-focused group was given to the experimental group once a week. A six-session program with no therapeutic effect was administered to the placebo group. The control group did not receive any group sessions. Problem detecting ınventory and personal ınformation form were used as data collection tools. Mixed anova analysis technique was used as data analysis in the research. The research revealed that counseling with a solution-focused group was more effective than a placebo and control group. In addition, it was determined that this efficiency was preserved with the follow-up studies carried out at the end of three months. Keywords: Solution-focused group counseling, problem, university, student
DOI: 10.21764/maeuefd.1114671
CITED 1 FAVORITE 0 TOTAL DOWNLOAD COUNT 997

1

0

997

2

3

640

Relationship Between Internet Addiction and Sleep Quality in University Students
Published: 2022 , Journal of Dependence
DOI: 10.51982/bagimli.1041694
CITED 5 FAVORITE 0 TOTAL DOWNLOAD COUNT 3899

5

0

3899

1

1

1083

3

0

1060

5

0

1367

2

0

376

3

2

1512

4

1

1252

4

0

1527

5

0

563

Interactive Guide Tool
If you want to see the panel introduction, you can click Start Tour.