Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2017, Volume: 4 Issue: 3, 73 - 89, 15.12.2017

Abstract

References

  • Akaydın, Ş., Çeçen, M. A. (2015). Okuma Becerisiyle İlgili Makaleler Üzerine Bir İçerik Analizi, Eğitim ve Bilim Dergisi, 178, 183-196.
  • Akyol, H. (2005). Türkçe İlkokuma Yazma Ögretimi. 4. Baskı, PegemA Yayıncılık,Ankara.
  • Arı, E., Demir, M. K. (2013). İlköğretim Bölümü Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi, Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 116-128.
  • Arıcı, A. F. (2005). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Okuma Durumları (Beceri – İlgi – Alışkanlık – Eğilim). Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Aslantürk, E. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma İlgi ve Alışkanlıklarının Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Balcı, A. (2009). İlköğretim 8.Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlık ve İlgileri Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Battalbaş, S. (2013). Lise Öğrencilerinin Okuma İlgi ve Alışkanlığını Etkileyen Etmenler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bildiren, A. (2011). Üstün Yetenekli Çocuklar. İstanbul: Doğan Kitap.
  • Dağlıoğlu, E. (2002). Anaokuluna Devam Eden Beş-Altı Yaş Grubu Çocuklar Arasından Matematik Alanında Üstün Yetenekli Olanların Belirlenmesi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Ev Ekonomisi Yüksek Okulu Yayınları.
  • Deniz, E. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlıkları, Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 3(2), 46-64.
  • Dökmen, Ü. (1994). Okuma Becerisi, İlgisi ve Alışkanlığı Üzerine Psikososyal Bir Araştırma. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Gagne, F. (2003). Transforming Gifts into Talents: The DMGT as a Developmental Theory. In N. Colangelo & G. A.
  • Güleryüz, H. (2002). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • İskender, H. (2013). Türkçe Öğretmenlerinin Okuma İlgileri ve Öğrencilere Okuma Alışkanlığı Kazandırmaya Yönelik Etkinlikleri Üzerine Bir Araştırma (Trabzon İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Karadağ, R. (2014). Okuma İlgisi, Tutumları ve Alışkanlığı Konusunda Yapılmış Çalışmaların Lisansüstü Tezlere Dayalı Analizi: YÖK ve ProQuest Veri Tabanları Örneklemi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 1-17.
  • Kurulgan, M., Çekerol, G. S. (2008). Öğrencilerin Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 237-258.
  • Oğurlu, Ü. (2014). Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerin Okuma İlgisi, Tutumu ve Eleştirel Okuma Becerileri, Ankara Üniveritesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 15(2), 29-41.
  • Özsoy, Y. (2015). Özel Yetenekli (Üstün Zekâlı ve Yetenekli) Ortaokul Öğrencilerinde Yazma Kaygısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Renzulli, J. S. (1986). The Treering Conception of Giftedness: A Developmental Model for Creative Productivity. Conception of Giftedness. Press Syndicate of the University of Cambridge, Cambridge.
  • Sarar Kuzu, T. (2006). Ülkemizde çocuk ve gençlerin okuma kültürü edinme sürecindeki temel sorunlar. 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara.
  • Sever, S. (2004). Türkçe Ögretimi ve Tam Ögrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Suna, Ç. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Okuma İlgi ve Alışkanlıklarının Analitik Olarak İncelenmesi ve Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yılmaz, B. (1990). Okuma Alışkanlığı ve Yenimahalle İlçe Halk Kütüphanesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütüphanecilik Ana Bilim Dalı.
  • Yılmaz, B. (1993). Okuma Alışkanlığında Halk Kütüphanelerinin Rolü. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Yılmaz, B. (2012). Okuma Alışkanlığının Okul Başarısına Etkisi: Ankara Keçiören Atapark İlköğretim Okulu Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. (Prof.Dr. K. Gülbün Baydur’a Armağan). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi.
  • WEB1. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts (Erişim Tarihi: 15.01.2017).
  • WEB2. https://www.merriam-webster.com/ (Erişim Tarihi: 15.01.2017).
  • WEB3. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts (Erişim Tarihi: 15.01.2017).
  • WEB4. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts (Erişim Tarihi: 15.01.2017).

Üstün Zekâlı ve Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerinin Okuma İlgisi ve Okuma Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi

Year 2017, Volume: 4 Issue: 3, 73 - 89, 15.12.2017

Abstract

Üstün zekalı/yetenekli öğrencilerin okuma durumları, okuma ilgileri ve okuma alışkanlıklarının belirlenmesi bu çalışmanın amacıdır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Okuma İlgisi ve Okuma Alışkanlığı Bilgi Formu” 50 üstün zekâlı ve üstün yetenekli öğrenciye uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; üstün zekâlı ve üstün yetenekli öğrencilerin haftalık olarak %52’si 1-50 sayfa arası kitap okuduğunu, %34’ü 51-100 sayfa arası kitap okuduğunu belirtmiştir. Öğrencilerin %12’si haftalık olarak 101 sayfanın üzerinde kitap okuduğunu belirtirken sadece %2’si yani 1 öğrenci kitap okumadığı cevabını vermiştir. Üstün zekâlı ve üstün üstün yetenekli öğrenciler okudukları kitapların türü açısından daha çok roman ( %64) ve bilimsel kitapları (%26) seçmektedir. Bu öğrenciler, bilim kurgu (%12), mitler ve efsane (%10), bilim ve icat (%10), gizem (%8,66) ve gerilim (%8) konularını içeren kitapları diğer konulara sahip kitaplara nazaran daha fazla tercih etmektedir. Bu öğrencilerin %92’sinin evinde kitaplığı bulunurken, %82’si en az birkaç günde bir gazete okumaktadır. Araştırmada yer alan üstün zekâlı ve üstün yetenekli öğrencilerin %68’inin bir dergiye aboneliği bulunurken bu dergilerin ağırlıklı olarak Bilim Teknik ve Bilim Çocuk gibi dergiler olduğu görüşmelerde belirlenmiştir. Araştırmada yer alan üstün zekâlı ve üstün yetenekli ortaokul öğrencilerinin %90’ı okullarında bulunan kütüphanelerden düzenli bir şekilde yararlanırken %64’ü de Bartın’da yer alan halk kütüphanesinden yararlandığını belirtmiştir.

References

  • Akaydın, Ş., Çeçen, M. A. (2015). Okuma Becerisiyle İlgili Makaleler Üzerine Bir İçerik Analizi, Eğitim ve Bilim Dergisi, 178, 183-196.
  • Akyol, H. (2005). Türkçe İlkokuma Yazma Ögretimi. 4. Baskı, PegemA Yayıncılık,Ankara.
  • Arı, E., Demir, M. K. (2013). İlköğretim Bölümü Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi, Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 116-128.
  • Arıcı, A. F. (2005). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Okuma Durumları (Beceri – İlgi – Alışkanlık – Eğilim). Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Aslantürk, E. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma İlgi ve Alışkanlıklarının Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Balcı, A. (2009). İlköğretim 8.Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlık ve İlgileri Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Battalbaş, S. (2013). Lise Öğrencilerinin Okuma İlgi ve Alışkanlığını Etkileyen Etmenler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bildiren, A. (2011). Üstün Yetenekli Çocuklar. İstanbul: Doğan Kitap.
  • Dağlıoğlu, E. (2002). Anaokuluna Devam Eden Beş-Altı Yaş Grubu Çocuklar Arasından Matematik Alanında Üstün Yetenekli Olanların Belirlenmesi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Ev Ekonomisi Yüksek Okulu Yayınları.
  • Deniz, E. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlıkları, Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 3(2), 46-64.
  • Dökmen, Ü. (1994). Okuma Becerisi, İlgisi ve Alışkanlığı Üzerine Psikososyal Bir Araştırma. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Gagne, F. (2003). Transforming Gifts into Talents: The DMGT as a Developmental Theory. In N. Colangelo & G. A.
  • Güleryüz, H. (2002). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • İskender, H. (2013). Türkçe Öğretmenlerinin Okuma İlgileri ve Öğrencilere Okuma Alışkanlığı Kazandırmaya Yönelik Etkinlikleri Üzerine Bir Araştırma (Trabzon İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Karadağ, R. (2014). Okuma İlgisi, Tutumları ve Alışkanlığı Konusunda Yapılmış Çalışmaların Lisansüstü Tezlere Dayalı Analizi: YÖK ve ProQuest Veri Tabanları Örneklemi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 1-17.
  • Kurulgan, M., Çekerol, G. S. (2008). Öğrencilerin Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 237-258.
  • Oğurlu, Ü. (2014). Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerin Okuma İlgisi, Tutumu ve Eleştirel Okuma Becerileri, Ankara Üniveritesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 15(2), 29-41.
  • Özsoy, Y. (2015). Özel Yetenekli (Üstün Zekâlı ve Yetenekli) Ortaokul Öğrencilerinde Yazma Kaygısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Renzulli, J. S. (1986). The Treering Conception of Giftedness: A Developmental Model for Creative Productivity. Conception of Giftedness. Press Syndicate of the University of Cambridge, Cambridge.
  • Sarar Kuzu, T. (2006). Ülkemizde çocuk ve gençlerin okuma kültürü edinme sürecindeki temel sorunlar. 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara.
  • Sever, S. (2004). Türkçe Ögretimi ve Tam Ögrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Suna, Ç. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Okuma İlgi ve Alışkanlıklarının Analitik Olarak İncelenmesi ve Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yılmaz, B. (1990). Okuma Alışkanlığı ve Yenimahalle İlçe Halk Kütüphanesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütüphanecilik Ana Bilim Dalı.
  • Yılmaz, B. (1993). Okuma Alışkanlığında Halk Kütüphanelerinin Rolü. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Yılmaz, B. (2012). Okuma Alışkanlığının Okul Başarısına Etkisi: Ankara Keçiören Atapark İlköğretim Okulu Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. (Prof.Dr. K. Gülbün Baydur’a Armağan). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi.
  • WEB1. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts (Erişim Tarihi: 15.01.2017).
  • WEB2. https://www.merriam-webster.com/ (Erişim Tarihi: 15.01.2017).
  • WEB3. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts (Erişim Tarihi: 15.01.2017).
  • WEB4. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts (Erişim Tarihi: 15.01.2017).
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Gifted education policy
Authors

Alpaslan Okur

Yusuf Özsoy This is me

Publication Date December 15, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Okur, A., & Özsoy, Y. (2017). Üstün Zekâlı ve Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerinin Okuma İlgisi ve Okuma Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. Journal of Gifted Education and Creativity, 4(3), 73-89.

Türkiye'den makaleleri gönderen akademisyenlerin Türkçe olarak makalelerini yüklemeleri, tüm hakemlik süreçlerinden sonra kabul edilirse ingilizce çevirisinin yapılması önemle duyurulur.