Amaç: Çalışma, hemşirelerin ve hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutumlarını incelemek amacıyla yapılan tanımlayıcı bir araştırmadır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini, bir devlet hastanesinde çalışan hemşireler ve bir devlet üniversitesi Hemşirelik Bölümü 3.ve 4. sınıf öğrencileri oluşturdu. Araştırmada veri toplama aracı olarak; “Hemşire ve Öğrenci Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutum Ölçeği (KDHYTÖ)” kullanıldı.
Bulgular: Araştırmaya katılan hemşirelerin; yaş ortalaması 35,19±7,13(23-55), %69.4’si kadın, %73,6’sı lisans hemşirelik mezunu olduğu belirlendi. Araştırmaya katılan öğrenci hemşirelerin; yaş ortalaması 21,95±1,038 olup, %59.1’i kadın, %22,7’sinin sağlık meslek lisesi mezunu olduğu tespit edildi. Hemşirelerin KDHYTÖ toplam puan ortalaması 68.52+5.80 ile yüksek düzeyde, hemşirelik öğrencilerinin ise 47,51+2,07 ile orta düzeyde olarak saptandı.
Sonuç: Araştırma sonucuna göre; hemşirelerin kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutumlarının öğrencilere göre daha yüksek düzeyde olumlu olduğu belirlendi. Hemşirelik eğitim sürecinde kanıta dayalı uygulamalar hakkında farkındalığın oluşturulması hem öğrencilerin hem de hemşirelerin olumlu tutumların gelişimine katkıda bulunacaktır.
YOK
Aims: The study is a descriptive study to examine the attitudes of nurses and nursing students towards evidence-based nursing.
Materials and Methods: The universe of the study consisted of nurses working in a state hospital and 3rd and 4th year students of a state university Nursing Department. As a data collection tool in research; “Student and Nurse Information Form” and “Attitude Toward Evidence-Based Nursing Questionnaire (AEBNQ)" were used.
Results: The nurses participating in the study; The average age was 35.19±7.13 (23-55), 69.4% of them were female, 73.6% of them were undergraduate nursing graduates. The student nurses participating in the research; the average age is 21.95±1.038, 59.1% of them are women and 22.7% of them are health high school graduates. The total mean score of AEBNQ of the nurses was determined as 68.52+5.80, at a high level, and of the nursing students as 47.51+2.07 at a moderate level.
Conclusion: According to the results of the research; It was determined that the attitudes of nurses towards evidence-based nursing were more positive than students. Creating awareness about evidence-based practices in the nursing education process will contribute to the development of positive attitudes of both students and nurses.
This research received no grant from any funding agency/sector.
YOK
We want to thank all our students and nurses who participated in our study.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | YOK |
Publication Date | April 25, 2023 |
Submission Date | April 22, 2022 |
Acceptance Date | August 19, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 1 |
Journal of General Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).