Amaç: Bu araştırma, ergenlerde benlik saygısı ile hayır diyebilme arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Tanımlayıcı-ilişki arayıcı tipte bir araştırmadır. Araştırmanın evreninin Kırıkkale ili Merkez ilçesinde 6. ve 7. sınıfta okuyan öğrenciler oluşturmuştur. Okullar mahallelere göre 9 kümeye bölünmüş ve her kümeden bir okul seçilerek 9 okula ulaşılmıştır. Toplam 1004 öğrenci ile araştırma tamamlanmıştır. Veriler ergenlerden Kişisel Bilgi Formu, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği ve Çocuklar İçin “Hayır” Diyebilme Becerisi Ölçeği aracılığı ile toplanmıştır. Etik kurul onayı alınmıştır. Veriler SPSS programında analiz edilmiştir.
Bulgular: Ergenlerin %50.8’i erkektir, yaş ortalamaları 12.4±0.72’dır (min:10 max: 16). Hayır diyebilme ile benlik saygısı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0,05). Benlik saygısı arttıkça hayır diyebilme ölçeği alt boyutları olan direnme ve reddetme artmaktadır. Ölçeklerin puan ortalamaları arasında düşük düzeyde negatif yönde bir ilişki bulunuştur.
Sonuç ve Öneriler: Öğrencilerin benlik saygılarının yüksek olması hayır diyebilmeyi artırmaktadır. Öğrencilerin benlik saygılarını artırmak ve hayır diyebilme becerielrini geliştirmek için girişimlerde bulunulması önerilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 26, 2023 |
Publication Date | August 26, 2023 |
Submission Date | October 5, 2022 |
Acceptance Date | January 6, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 2 |
Journal of General Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).