Sağlık kurumlarında risk yönetimi; sağlık hizmetinin ve işletmenin
varlığının devamlılığının sağlanmasında mevcut risklerin başarıyla
tanınması, yönetilmesi ve azaltılmasıdır. Stratejik kararlarda
belirsizliklerin, risklerin ve fırsatların kurumun iş başarısı için bir
araç olarak kullanılabilmesidir. Sürecin etkin yönetilebilmesi için
tüm pozisyonlara ait görev, yetki ve sorumluluklar net bir şekilde
belirlenerek çalışanlara bildirilmelidir ve çalışanlar da üzerlerine
düşen sorumlulukları yerine getirmelidir. Başarılı bir risk yönetimi
programı tüm çalışanların risk yönetimi felsefesini anlayarak
uygulaması ile mümkün olur.
Risklerin yönetilebilmesi için belli özelliklerine göre
sınıflandırılması gerekmektedir. Çeşitli kurum ve kuruluşlar
tarafından sağlık kuruluşları için oluşturulmuş taksonomiler
mevcuttur, kurumlar kendi yapılarına uygun sistemler de
geliştirebilirler.
Bir kurumun risk yönetimi süreçleri, piyasadaki rekabetin
niteliğine ve rakiplerinin risk yönetimi süreçlerine bağlıdır. Tüm
kurumlarda işe yarayacak ortak bir risk çözüm yöntemi yoktur,
her kurumun sahip olduğu riskler farklı olduğu gibi bu risklerle
başa çıkma yöntemleri de farklıdır. Risk yöneticileri kurumun
risk dağılımını anlamalı ve olasılıklara karşı kurumu yönetmek
yerine gelecekteki olasılıkları yönetecek düşünceler geliştirmeli
ve hareket etmelidir. Ancak o zaman stratejik planlama ve risk
yönetimi tamamlayıcı süreçler haline gelir.
Bu çalışma sağlık kurumlarında risk yönetiminin amaçlarını
ve kurum içerisinde görev dağılımlarını anlamak, risk yönetiminin
sağlık kurumlarında uygulanan standartlardaki yerini açıklamak
ve sağlık kurumlarında uygulanabilecek bir örnek sunmak amacı
ile oluşturulmuştur.
Risk management in health institutions is the successful
identification, management and reduction of existing risks in
ensuring the continuity of the health service and the enterprise.
It is the use of uncertainties, risks and opportunities for strategic
decisions used as a tool for the institution. In order to be able
to effectively manage the process; the duties, authorities and
responsibilities of all positions must be clearly defined and
reported to the employees, and the employees must fulfill their
responsibilities. The risk management philosophy’s being
understood by all employees is necessary for a successful risk
management program.
Risks need to be classified according to their specific
characteristics in order to be managed. There are taxonomies
established by various institutions and organizations for health
institutions, and institutions can develop systems that are
appropriate for their own structures.
Risk management processes of an institution depend on the
nature of the competition in the market and the risk management
processes of its competitors. There is no common risk solution
method that will work for all institutions; as the risks that each
institution has are different, the ways of coping with these risks
will also differ. For this reason, risk managers should understand
the risk distribution of the firm and should develop and act on
behaviors that will govern future possibilities rather than managing
the institution against likelihoods. Only then strategic planning
and risk management become complementary processes.
This study aims to understand the aims of risk management
in health institutions and the distribution of tasks within the
organization, to explain the place of risk management in the
standards implemented in health institutions and to give an
example that can be applied in health institutions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |