Research Article
BibTex RIS Cite

Düşük ve Yüksek Gelirli Anne Babaların Okul Yaz Tatillerine İlişkin Görüşleri

Year 2022, , 282 - 291, 30.12.2022
https://doi.org/10.57135/jier.1136998

Abstract

Okul yaz tatilleri birçok öğrenci için mutlu ve kaygısız bir zaman olarak tanımlansa da düşük gelirli aileye sahip çocuklar için okul yaz tatilleri can sıkıntısı ve hareketsizlik anlamına gelebilmektedir. Kimi öğrenci okul yaz tatillerinde kampa veya kursa giderek, tatile giderek geçirirken kimi öğrenci kendilerinin veya başkalarının bahçesinde, işyerinde çalışarak, evlerinde televizyon izleyerek, internette gezinerek yaz tatillerini geçirebilmektedir. Bu araştırmada düşük ve yüksek gelirli anne babaların okul yaz tatillerine ilişkin görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bu araştırmada veriler düşük ve yüksek gelirli anne babalardan elde edilmiş, araştırma sonuçları bu verilere dayandırılmıştır. Bu amaçla yaşları 22 ile 64 arasında değişen 75 anne baba ile nitel görüşme yapılmıştır. Yapılan nitel görüşmelerin tematik analizi sonucunda ‘yapılan aktiviteler, yapılması arzu edilen aktiviteler, yaşanan öğrenme kayıpları’ temaları belirlenmiştir. Araştırma sonucunda çocukların daha çok yaz tatillerinde televizyon izledikleri, internette gezindikleri, zamanlarını boşa harcadıkları anne babalar tarafından ifade edilmiştir. Anne babaların çocukların yaz aylarında öğrenme kaybı yaşadıklarını düşündükleri ortaya çıkmıştır. Düşük ve yüksek gelirli anne babaların çocuklarına farklı imkanlar sağlamak istedikleri, ancak düşük gelirli anne babaların bu imkanları sağlayamadıkları görülmüştür. Elde edilen bulgular çerçevesinde araştırmacılara ve yetkililere pratik öneriler sunulmuştur.

References

  • Alexander, K. L., Entwisle, D. R., & Olson, L. S. (2007). Lasting consequences of the summer learning gap. American Sociological Review, 72(2), 167-180.
  • Alexander, K., Pitcock, S., & Boulay, M. (2016). The summer slide: What we know and can do about summer learning loss. New York: Teachers College Press.
  • Baz, B. (2021). COVID-19 salgını sürecinde öğrencilerin olası öğrenme kayıpları üzerine bir değerlendirme. Temel Eğitim Dergisi, 3(1), 6-19. https://doi.org/10.52105/temelegitim.3.1.3
  • Blazer, C. (2011). Summer Learning Loss: Why Its effect is strongest among low-income students and how it can be combated. Information Capsule. Volume 1011. Research Services, Miami-Dade County Public Schools.
  • Braun, V., ve Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101. DOI: 10.1191/1478088706qp063oa
  • Canpolat, M. (2022). Psikoloji temalı dizi-filmlerin karakter gücüne etkileri: Deli doktoru değillermiş! Trakya Eğitim Dergisi, 12(1), 351-365. http://dx.doi.org/10.24315/tred.904076
  • Chaplin, D., & Capizzano, J. (2006). Impacts of a summer learning program: A random assignment study of Building Educated Leaders for Life (BELL) (ERIC: Document Reproduction Service No. ED493056).
  • Chapman, E., ve Smith, J. A. (2002). Interpretative phenomenological analysis and the new genetics. Journal of health psychology, 7(2), 125-130.
  • Cooper, H., Nye, B., & Charlton, K. (1996). The effects of summer scores: A narrative and meta-analytic review. Review of Educational Research 66(3), 227-268.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approache. California: Sage Publication.
  • Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı (2022). Asgari ücretin net hesabı ve işverene maliyeti. Ankara.
  • Entwisle, DR, Alexander, KL (1992). Summer setback: Race, poverty, school composition, and mathematics achievement in the first two years of school. American Sociological Review 57, 72-84.
  • Gershenson, S. (2013). Do summer time-use gaps vary by socioeconomic status?. American Educational Research Journal, 50(6), 1219-1248.
  • Gladwell, M. (2009). Çizginin dışındakiler (A. Özer, Çev.). İstanbul: MediaCat.
  • Gökçe, F. (2012). Öğretmen ve velilerin, öğrencilerin okulda geçirdikleri zaman, ders ve dinlenme süreleri ile tatiller ve okul dönemleri konusundaki görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12(4), 2541-2560.
  • Husserl, E. (1970). The crisis of European science and transcendental phenomenology. IL: Northwestern University Press.
  • Kayır, G., & Özçelik, F. U. (2018). İngilizce dersindeki yaz tatili öğrenme kayıplarına ilişkin öğretmen görüşleri. Turkish Journal of Primary Education, 3(1), 33-45.
  • Kerry, T., & Davies, B. (1998). Summer learning loss: The evidence and a possible solution. Support for Learning, 13(3), 118-122. http://dx.doi.org/10.1111/1467-9604.00072.
  • McLaughlin, B., & Smink, J. (2009). Summer Learning: Moving from the periphery to the core. The progress of education reform, 10(3). Denver, CO: Education Commission of the States. Retrieved from http://www.ecs.org/clearinghouse/80/99/8099.pdf
  • Meyer, D., Princiotta, D., & Lawrence, L. (2004). The summer after kindergarten: Children’s activities and library use by household socioeconomic status (Report). National Center for Education Statistics Issue Brief. https://nces.ed.gov/pubsearch/pubsinfo.asp?pubid=2004037
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Patton, S. K. L., & Reschly, A. L. (2013). Using curriculum-based measurement to examine summer learning loss. Psychology in the Schools, 50(7), 738-753.
  • Sezer, Ö., & Sumbas, E. (2018). Lise öğrencilerinin yaz tatillerini kullanım biçimlerinin bazı değişkenler açısında incelenmesi. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 173-189.
  • Sezgin, F., Erdoğan, O., & Dağ, S. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin yaz tatili öğrenme kayıpları: Aile eğitim düzeyine ilişkin bir analiz. Milli Eğitim Dergisi, 49(226), 35-52.
  • Slates, S. L. , Alexander, K. L., & Entwisle, D. R. (2012) Counteracting summer slide: Social capital resources within socioeconomically disadvantaged families. Journal of Education for Students Placed at Risk 17(3), 165-185.
  • Stewart, H., Watson, N., & Campbell, M. (2018). The cost of school holidays for children from low income families. Childhood, 25(4), 516-529.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2022). Gelir ve yaşam koşulları araştırma raporu. Ankara.
  • Wongkee, L. (2010). Summer Slide - Loss of learning on summer break. The truth about the learning gap-do kids regress in the summer?
Year 2022, , 282 - 291, 30.12.2022
https://doi.org/10.57135/jier.1136998

Abstract

References

  • Alexander, K. L., Entwisle, D. R., & Olson, L. S. (2007). Lasting consequences of the summer learning gap. American Sociological Review, 72(2), 167-180.
  • Alexander, K., Pitcock, S., & Boulay, M. (2016). The summer slide: What we know and can do about summer learning loss. New York: Teachers College Press.
  • Baz, B. (2021). COVID-19 salgını sürecinde öğrencilerin olası öğrenme kayıpları üzerine bir değerlendirme. Temel Eğitim Dergisi, 3(1), 6-19. https://doi.org/10.52105/temelegitim.3.1.3
  • Blazer, C. (2011). Summer Learning Loss: Why Its effect is strongest among low-income students and how it can be combated. Information Capsule. Volume 1011. Research Services, Miami-Dade County Public Schools.
  • Braun, V., ve Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101. DOI: 10.1191/1478088706qp063oa
  • Canpolat, M. (2022). Psikoloji temalı dizi-filmlerin karakter gücüne etkileri: Deli doktoru değillermiş! Trakya Eğitim Dergisi, 12(1), 351-365. http://dx.doi.org/10.24315/tred.904076
  • Chaplin, D., & Capizzano, J. (2006). Impacts of a summer learning program: A random assignment study of Building Educated Leaders for Life (BELL) (ERIC: Document Reproduction Service No. ED493056).
  • Chapman, E., ve Smith, J. A. (2002). Interpretative phenomenological analysis and the new genetics. Journal of health psychology, 7(2), 125-130.
  • Cooper, H., Nye, B., & Charlton, K. (1996). The effects of summer scores: A narrative and meta-analytic review. Review of Educational Research 66(3), 227-268.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approache. California: Sage Publication.
  • Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı (2022). Asgari ücretin net hesabı ve işverene maliyeti. Ankara.
  • Entwisle, DR, Alexander, KL (1992). Summer setback: Race, poverty, school composition, and mathematics achievement in the first two years of school. American Sociological Review 57, 72-84.
  • Gershenson, S. (2013). Do summer time-use gaps vary by socioeconomic status?. American Educational Research Journal, 50(6), 1219-1248.
  • Gladwell, M. (2009). Çizginin dışındakiler (A. Özer, Çev.). İstanbul: MediaCat.
  • Gökçe, F. (2012). Öğretmen ve velilerin, öğrencilerin okulda geçirdikleri zaman, ders ve dinlenme süreleri ile tatiller ve okul dönemleri konusundaki görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12(4), 2541-2560.
  • Husserl, E. (1970). The crisis of European science and transcendental phenomenology. IL: Northwestern University Press.
  • Kayır, G., & Özçelik, F. U. (2018). İngilizce dersindeki yaz tatili öğrenme kayıplarına ilişkin öğretmen görüşleri. Turkish Journal of Primary Education, 3(1), 33-45.
  • Kerry, T., & Davies, B. (1998). Summer learning loss: The evidence and a possible solution. Support for Learning, 13(3), 118-122. http://dx.doi.org/10.1111/1467-9604.00072.
  • McLaughlin, B., & Smink, J. (2009). Summer Learning: Moving from the periphery to the core. The progress of education reform, 10(3). Denver, CO: Education Commission of the States. Retrieved from http://www.ecs.org/clearinghouse/80/99/8099.pdf
  • Meyer, D., Princiotta, D., & Lawrence, L. (2004). The summer after kindergarten: Children’s activities and library use by household socioeconomic status (Report). National Center for Education Statistics Issue Brief. https://nces.ed.gov/pubsearch/pubsinfo.asp?pubid=2004037
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Patton, S. K. L., & Reschly, A. L. (2013). Using curriculum-based measurement to examine summer learning loss. Psychology in the Schools, 50(7), 738-753.
  • Sezer, Ö., & Sumbas, E. (2018). Lise öğrencilerinin yaz tatillerini kullanım biçimlerinin bazı değişkenler açısında incelenmesi. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 173-189.
  • Sezgin, F., Erdoğan, O., & Dağ, S. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin yaz tatili öğrenme kayıpları: Aile eğitim düzeyine ilişkin bir analiz. Milli Eğitim Dergisi, 49(226), 35-52.
  • Slates, S. L. , Alexander, K. L., & Entwisle, D. R. (2012) Counteracting summer slide: Social capital resources within socioeconomically disadvantaged families. Journal of Education for Students Placed at Risk 17(3), 165-185.
  • Stewart, H., Watson, N., & Campbell, M. (2018). The cost of school holidays for children from low income families. Childhood, 25(4), 516-529.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2022). Gelir ve yaşam koşulları araştırma raporu. Ankara.
  • Wongkee, L. (2010). Summer Slide - Loss of learning on summer break. The truth about the learning gap-do kids regress in the summer?
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Eğitim Bilimleri
Authors

Rifat Şen 0000-0001-8881-1120

Onur Esmergil 0000-0002-4250-7569

Erkan Türkmen 0000-0002-8610-4278

Publication Date December 30, 2022
Submission Date June 28, 2022
Acceptance Date October 8, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Şen, R., Esmergil, O., & Türkmen, E. (2022). Düşük ve Yüksek Gelirli Anne Babaların Okul Yaz Tatillerine İlişkin Görüşleri. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(13), 282-291. https://doi.org/10.57135/jier.1136998

The Aim of The Journal

The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.

JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.

JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.

JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education