Research Article
BibTex RIS Cite

Review of the Studies in the Field of Social Skills Education

Year 2022, , 328 - 352, 30.12.2022
https://doi.org/10.57135/jier.1150523

Abstract

References

  • Akkök, F. (2006). İlköğretimde Sosyal Becerilerin Geliştirilmesi – Öğretmen El Kitabı. İstanbul: Özgür Yayınları. Arastaman, G., Fidan, İ. Ö., & Fidan, T. (2018). Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik: Kuramsal bir inceleme. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 37-75.
  • Bacanlı, H. (2020). Sosyal Beceri Eğitimi (9. Baskı). Pegem Akademi: Ankara.
  • Bingöl Üniversitesi Sosyolojide Nicel ve Nitel Araştırma Yöntemleri (t.y.). 25.09.21 tarihinde https://www.bingol.edu.tr/media/204988/sayt-bolum8-Sosyolojide-Nicel-ve-Nitel-Arastirma-Yontemleri.pdf sitesinden erişilmiştir.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (3.Baskı). Trabzon: Üçyol Kültür Merkezi Yayınları.
  • Çubukçu, Z. ve Gültekin, M. (2006). İlköğretimde öğrencilere kazandırılması gereken sosyal beceriler. Bilig, (37), 155-174.
  • Dodge, K. A., Pettit, G. S., McClaskey, C. L., Brown, M. M., & Gottman, J. M. (1986). Social competence in children. Monographs of the society for research in child development, i-85.
  • Ekinci Vural, D. (2006). Okul öncesi eğitim programındaki duyuşsal ve sosyal becerilere yönelik hedeflere uygun olarak hazırlanan aile katılımlı sosyal beceri eğitimi programının çocuklarda sosyal becerilerin gelişimine etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Gander, M. J.& Gardiner, H. W. (2010). Çocuk ve ergen gelişimi (7. Baskı). Ankara: İmge.
  • Göktaş, İ. (2015). Aile katılımı ve sosyal beceri eğitimi programlarının tek başına ve birlikte 4 - 5 yaş çocuklarının sosyal becerileri ve anne - çocuk ilişkileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Güneri, E. (b.t.). Sosyal Beceri Eğitimi. https://mavimarti.net/sosyal-beceri-egitimi/
  • Karataş, Z. (2020). Sosyal Beceriye Giriş. M. Engin Deniz ve Ali Eryılmaz (Editörler), Sosyal Beceri Eğitimi (ss. 2 – 27) içinde. Pegem Akademi.
  • Köksal, O., Dilci, T. & Koç, M. (2013). Çocuklarda görülen sosyal problemlerin akademik başarıya etkisi üzerine öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies – International Periodical for The Languages Literature and History of Turkish or Turkic, 8 (8), 873 – 883.
  • Kyllonen, P. C. (2012). Measurement of 21st century skills within the common core state standards. Paper presented at the Invitational Research Symposium on Technology Enhanced Assessments, May 7-8.
  • Munley, P. H. (1975). Erik Erikson's theory of psychosocial development and vocational behavior. Journal of Counseling Psychology, 22(4), 314.
  • Nur, İ. ve Kale, M. (2020). Sosyal Gelişim Kuramları. Durmuş Aslan (Ed), Erken Çocuklukta Sosyal Beceri Eğitimi (ss. 63 – 100). Pegem Akademi.
  • Oktay, A., (2004). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Orville, G., Brim, Jr., ve Stanton, W. (1966). Socialization after Childhood: Two Essays. John Willey and Sons, New York.
  • Özdemir, O., Özdemir, P. G., Kadak, M. T. & Nasıroğlu, S. (2012). Kişilik gelişimi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(4), 566-589
  • Sağlık, G. N. (2021). Psikanalitik kuram ve sosyal hizmet. FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, (31), 435-455.
  • Samancı, O. ve Diş, O. (2014). Sosyal Becerileri Zayif Olan İlkokul Öğrencilerinin Tutum ve Davranişlarinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitimim Dergisi, 22 (2), 573 – 590.
  • Samancı, O., & Uçan, Z. (2017). Çocuklarda Sosyal Beceri Eğitimi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (1), 281 – 288.
  • Tavallaei, M., & Talib, M. A. (2010). A general perspective on role of theory in qualitative research. Journal of International Social Research, 3(11).
  • Toloie-Eshlaghy, A., Chitsaz, S., Karimian, L., & Charkhchi, R. (2011). A classification of qualitative research methods. Research Journal of International Studies, 20(20), 106-123.
  • Tuncer, M. ve Aslan, D. (2020). Sosyal Beceri ile İlgili Kavramlar. Durmuş Aslan (Ed), Erken Çocuklukta Sosyal Beceri Eğitimi (ss. 63 – 100) içinde. Pegem Akademi.
  • Uysal, A. ve Kaya Balkan, İ. (2015). Sosyal Beceri Eğitimi Alan ve Almayan Okul Öncesi Çocukların, Sosyal Beceri ve Benlik Kavrama Düzeyleri Açısından Karşılaştırılması. Psikoloji Çalışmaları, 35 (1), 27 – 56.
  • Uz Baş, A. (2003). İlköğretim 4. Ve 5. Sınıflarda Okuyan Öğrencilerin Sosyal Becerileri ve Okul Uyumu ile Depresyon Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Uzun, H. (2020). Sosyal Beceri Eğitimi. Durmuş Aslan (Ed.), Erken Çocuklukta Sosyal Beceri Eğitimi. (ss. 247 – 271) içinde. Pegem Akademi.
  • Vukovic, M. (2021). Survival Camps In Nature As A Form Of Social Skills Training.Journal of Elementary Eductaion, 14, 129 – 151. DOI https://doi.org/10.18690/rei.14.Sp.Iss.129-151.2021.
  • Waters, E. & Cummings, E. M. (2000). A secure base from which to explore close relationships. Child Development, 71(1), 164 – 172. Doi:10.1111/1467-8624.00130
  • Yalçın, S. (2018). 21. yüzyıl becerileri ve bu becerilerin ölçülmesinde kullanılan araçlar ve yaklaşımlar. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51(1), 183-201.
  • Yılar, M. B. ve Şimşek, U. (2016). Sosyal Bilgiler Dersinde Farklı İşbirlikli Öğrenme Uygulamalarının Sosyal Beceriler Üzerindeki Etkileri. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (3), 835 – 854.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Seçkin Yayıncılık.

Sosyal Beceri Eğitimine Yönelik Çalışmaların İncelenmesi

Year 2022, , 328 - 352, 30.12.2022
https://doi.org/10.57135/jier.1150523

Abstract

Bu çalışmada 2000 – 2022 yılları arasında sosyal beceri eğitimi alanında yapılmış çalışmaların doküman analizi ile incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla sosyal beceri eğitimi alanında yapılmış makale, yüksek lisan tezi ve doktora tezleri incelenmiştir. Ulusal Tez Merkezi YÖKTEZ, Google Akademik, Science Direct ve Proquest tabanlarından ulaşılan 179 çalışma incelenmiştir. Bu çalışmalardan Türkiye’de yürütülenler kendi içinde ayrıca incelenmiştir. Çalışmalar amaç, yapıldığı yer, yayın yılı, yöntem, desen, yayın dili, uygulandığı popülasyon, örneklem büyüklüğü, uygulandığı kademe, türü, uygulama süresi ve ölçme araçları alt problemleri ile ele alınmıştır. Bu araştırma nitel araştırma modellerinden doküman incelemesi yöntemiyle yürütülmüştür. Bu yöntem ile elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. 179 çalışmaya ait veriler bir Excel dosyasında toplanmış, betimlenmiş, açıklanmış ve sonuçlar elde edilmiştir. Bu çalışmanın sonucunda daha çok program geliştirmek amacıyla yapıldığı, daha çok nicel yöntemin kullanıldığı, deneysel desen kullanıldığı, genellikle tipik gelişim gösteren bireylerle çalışıldığı, çalışmaların son yıllara doğru yoğunlaştığı, en çok okul öncesi kademesinde çalışma yapıldığı ve bu konuda en çok makale yayınlandığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca Türkiye’de yürütülen çalışmaların büyük bir çoğunluğu Türkiye’nin üç büyük ilinde uygulandığı sonucuna varılmıştır.

References

  • Akkök, F. (2006). İlköğretimde Sosyal Becerilerin Geliştirilmesi – Öğretmen El Kitabı. İstanbul: Özgür Yayınları. Arastaman, G., Fidan, İ. Ö., & Fidan, T. (2018). Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik: Kuramsal bir inceleme. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 37-75.
  • Bacanlı, H. (2020). Sosyal Beceri Eğitimi (9. Baskı). Pegem Akademi: Ankara.
  • Bingöl Üniversitesi Sosyolojide Nicel ve Nitel Araştırma Yöntemleri (t.y.). 25.09.21 tarihinde https://www.bingol.edu.tr/media/204988/sayt-bolum8-Sosyolojide-Nicel-ve-Nitel-Arastirma-Yontemleri.pdf sitesinden erişilmiştir.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (3.Baskı). Trabzon: Üçyol Kültür Merkezi Yayınları.
  • Çubukçu, Z. ve Gültekin, M. (2006). İlköğretimde öğrencilere kazandırılması gereken sosyal beceriler. Bilig, (37), 155-174.
  • Dodge, K. A., Pettit, G. S., McClaskey, C. L., Brown, M. M., & Gottman, J. M. (1986). Social competence in children. Monographs of the society for research in child development, i-85.
  • Ekinci Vural, D. (2006). Okul öncesi eğitim programındaki duyuşsal ve sosyal becerilere yönelik hedeflere uygun olarak hazırlanan aile katılımlı sosyal beceri eğitimi programının çocuklarda sosyal becerilerin gelişimine etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Gander, M. J.& Gardiner, H. W. (2010). Çocuk ve ergen gelişimi (7. Baskı). Ankara: İmge.
  • Göktaş, İ. (2015). Aile katılımı ve sosyal beceri eğitimi programlarının tek başına ve birlikte 4 - 5 yaş çocuklarının sosyal becerileri ve anne - çocuk ilişkileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Güneri, E. (b.t.). Sosyal Beceri Eğitimi. https://mavimarti.net/sosyal-beceri-egitimi/
  • Karataş, Z. (2020). Sosyal Beceriye Giriş. M. Engin Deniz ve Ali Eryılmaz (Editörler), Sosyal Beceri Eğitimi (ss. 2 – 27) içinde. Pegem Akademi.
  • Köksal, O., Dilci, T. & Koç, M. (2013). Çocuklarda görülen sosyal problemlerin akademik başarıya etkisi üzerine öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies – International Periodical for The Languages Literature and History of Turkish or Turkic, 8 (8), 873 – 883.
  • Kyllonen, P. C. (2012). Measurement of 21st century skills within the common core state standards. Paper presented at the Invitational Research Symposium on Technology Enhanced Assessments, May 7-8.
  • Munley, P. H. (1975). Erik Erikson's theory of psychosocial development and vocational behavior. Journal of Counseling Psychology, 22(4), 314.
  • Nur, İ. ve Kale, M. (2020). Sosyal Gelişim Kuramları. Durmuş Aslan (Ed), Erken Çocuklukta Sosyal Beceri Eğitimi (ss. 63 – 100). Pegem Akademi.
  • Oktay, A., (2004). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Orville, G., Brim, Jr., ve Stanton, W. (1966). Socialization after Childhood: Two Essays. John Willey and Sons, New York.
  • Özdemir, O., Özdemir, P. G., Kadak, M. T. & Nasıroğlu, S. (2012). Kişilik gelişimi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(4), 566-589
  • Sağlık, G. N. (2021). Psikanalitik kuram ve sosyal hizmet. FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, (31), 435-455.
  • Samancı, O. ve Diş, O. (2014). Sosyal Becerileri Zayif Olan İlkokul Öğrencilerinin Tutum ve Davranişlarinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitimim Dergisi, 22 (2), 573 – 590.
  • Samancı, O., & Uçan, Z. (2017). Çocuklarda Sosyal Beceri Eğitimi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (1), 281 – 288.
  • Tavallaei, M., & Talib, M. A. (2010). A general perspective on role of theory in qualitative research. Journal of International Social Research, 3(11).
  • Toloie-Eshlaghy, A., Chitsaz, S., Karimian, L., & Charkhchi, R. (2011). A classification of qualitative research methods. Research Journal of International Studies, 20(20), 106-123.
  • Tuncer, M. ve Aslan, D. (2020). Sosyal Beceri ile İlgili Kavramlar. Durmuş Aslan (Ed), Erken Çocuklukta Sosyal Beceri Eğitimi (ss. 63 – 100) içinde. Pegem Akademi.
  • Uysal, A. ve Kaya Balkan, İ. (2015). Sosyal Beceri Eğitimi Alan ve Almayan Okul Öncesi Çocukların, Sosyal Beceri ve Benlik Kavrama Düzeyleri Açısından Karşılaştırılması. Psikoloji Çalışmaları, 35 (1), 27 – 56.
  • Uz Baş, A. (2003). İlköğretim 4. Ve 5. Sınıflarda Okuyan Öğrencilerin Sosyal Becerileri ve Okul Uyumu ile Depresyon Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Uzun, H. (2020). Sosyal Beceri Eğitimi. Durmuş Aslan (Ed.), Erken Çocuklukta Sosyal Beceri Eğitimi. (ss. 247 – 271) içinde. Pegem Akademi.
  • Vukovic, M. (2021). Survival Camps In Nature As A Form Of Social Skills Training.Journal of Elementary Eductaion, 14, 129 – 151. DOI https://doi.org/10.18690/rei.14.Sp.Iss.129-151.2021.
  • Waters, E. & Cummings, E. M. (2000). A secure base from which to explore close relationships. Child Development, 71(1), 164 – 172. Doi:10.1111/1467-8624.00130
  • Yalçın, S. (2018). 21. yüzyıl becerileri ve bu becerilerin ölçülmesinde kullanılan araçlar ve yaklaşımlar. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51(1), 183-201.
  • Yılar, M. B. ve Şimşek, U. (2016). Sosyal Bilgiler Dersinde Farklı İşbirlikli Öğrenme Uygulamalarının Sosyal Beceriler Üzerindeki Etkileri. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (3), 835 – 854.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Eğitim Bilimleri
Authors

Hatice Damla Gür Dörtok 0000-0002-2997-2685

Mehmet Başaran 0000-0003-1871-520X

Publication Date December 30, 2022
Submission Date July 29, 2022
Acceptance Date October 21, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Gür Dörtok, H. D., & Başaran, M. (2022). Sosyal Beceri Eğitimine Yönelik Çalışmaların İncelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(13), 328-352. https://doi.org/10.57135/jier.1150523

The Aim of The Journal

The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.

JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.

JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.

JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education