Research Article
BibTex RIS Cite

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının Egzersize Dayalı Psikososyal Gelişim Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2024, , 113 - 120, 29.04.2024
https://doi.org/10.57135/jier.1463008

Abstract

Bu çalışmanın amacı başarılı bir meslek hayatı geçirmelerinde büyük öneme sahip olan rol model olma özelliğinden yola çıkılarak beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının psikososyal gelişiminin egzersize dayalı etkilerini tespit etmek ve onların kendi gelişimlerinin ne durumda olduğunu belirlemektir. Araştırmada Bengoechea (2017) tarafından geliştirilen Gençlik ve spor etkinlik ölçeğinin (GSEÖ) Türkçeye uyarlanması Medeni ve Göktaş (2023) tarafından gerçekleştirilmiştir. Bireylerin psikososyal gelişimlerinin tespit edilmesi çalışması sonucunda ölçek 12 madde ve güdülenme, kullanışlılık, öğrenme olmak üzere üç alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırmanın evrenini bir devler üniversitenin spor bilimleri fakültesi’nde öğrenim gören beden eğitimi ve spor öğretmenliği adayları oluışturmuştur. Çalışmayı 115 Kadın, 165 Erkek olmak üzere 280 kişi oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan bireylerin “gençlik ve spor etkinlik ölçeği psikososyal gelişimleri yaş değişkeni” “ Kruskal Wallis” testi sonuçlarına göre incelendiğinde; güdülenme ve kullanışlılık, sınıf değişkeni kullanışlılık ve öğrenme, haftalık spor saati değişkeni güdülenme, kullanışlılık ve öğrenme, yerleşim yeri değişkeni güdülenme, kullanışlılık ve öğrenme alt boyutlarında anlamlı fark tespit edilmiştir (p<0.05).

Ethical Statement

Araştırmanın yapılabilmesi için “Balikesir Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Komisyonu” komitesinde 27/02/2024 tarih, 2024/02 sayı karar no ve araştırmanın yapıldığı kurumdan yazılı izin alınmıştır. Ayrıca katılımcıların yazılı onamları alınmıştır.

References

  • Akıncı, A. Y. (2007). Ortaöğretim kurumlarında beden eğitimi ve spor etkinliklerinin, sosyalleşme süreci ve şahsiyetin oluşmasında katkısı. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dumlupınar Üniversitesi.
  • Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American psychologist, 55(5), 469.
  • Arslan, G., & Balkıs, M. (2019). Üniversite eğitiminin psikolojik iyi oluşu öngörmedeki rolü: Bir longitudinal çalışma. Eğitim Bilimleri: Teori ve Uygulama, 19(6), 68-76.
  • Carstensen, L. L. (1993). Motivation for social contact across the life span: A theory of socioemotional selectivity. Nebraska Symposium on Motivation, 40, 209-254.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
  • Fredricks, J. A., & Eccles, J. S. (2006). Is extracurricular participation associated with beneficial outcomes? Concurrent and longitudinal relations. Developmental Psychology, 42(4), 698–713.
  • García Bengoechea, E., Sabiston, C. M., & Wilson, P. M. (2017). Assessing practice-based influences on adolescent psychosocial development in sport: The activity context in youth sport questionnaire. Journal of Sports Sciences, 35(1), 56-64.
  • Giani, G., & Dellagiulia, A. (2020). Effects of university education on social skills development: A longitudinal study.
  • Hansen, D. M., Larson, R. W., & Dworkin, J. B. (2003). What adolescents learn in organized youth activities: A survey of self-reported developmental experiences. Journal of Research on Adolescence, 13(1), 25-55.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemi (Otuz üçüncü basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Medeni, M. B. (2018). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi (Balıkesir örneği) [Master's tezi, Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü].
  • Medeni, M. B., & Goktas, Z. (2023). Psikososyal gelişimin egzersize dayalı etkilerini değerlendirme; Gençlik ve spor etkinlik ölçeği (GSEÖ) Türk kültürüne uyarlanması. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(2), 81-90. https://doi.org/10.47257/Busad.132617
  • Smith, A., & Jones, B. (2018). The influence of rural and urban environments on adolescent psychosocial development: A comparative study. Journal of Rural Health, 34(3), 267-275.
  • Tammen, V. V., & Spink, K. S. (2015). The relationship between sport participation and psychological adjustment in adolescents. Canadian Journal of School Psychology, 30(2), 148-161.
Year 2024, , 113 - 120, 29.04.2024
https://doi.org/10.57135/jier.1463008

Abstract

References

  • Akıncı, A. Y. (2007). Ortaöğretim kurumlarında beden eğitimi ve spor etkinliklerinin, sosyalleşme süreci ve şahsiyetin oluşmasında katkısı. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dumlupınar Üniversitesi.
  • Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American psychologist, 55(5), 469.
  • Arslan, G., & Balkıs, M. (2019). Üniversite eğitiminin psikolojik iyi oluşu öngörmedeki rolü: Bir longitudinal çalışma. Eğitim Bilimleri: Teori ve Uygulama, 19(6), 68-76.
  • Carstensen, L. L. (1993). Motivation for social contact across the life span: A theory of socioemotional selectivity. Nebraska Symposium on Motivation, 40, 209-254.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
  • Fredricks, J. A., & Eccles, J. S. (2006). Is extracurricular participation associated with beneficial outcomes? Concurrent and longitudinal relations. Developmental Psychology, 42(4), 698–713.
  • García Bengoechea, E., Sabiston, C. M., & Wilson, P. M. (2017). Assessing practice-based influences on adolescent psychosocial development in sport: The activity context in youth sport questionnaire. Journal of Sports Sciences, 35(1), 56-64.
  • Giani, G., & Dellagiulia, A. (2020). Effects of university education on social skills development: A longitudinal study.
  • Hansen, D. M., Larson, R. W., & Dworkin, J. B. (2003). What adolescents learn in organized youth activities: A survey of self-reported developmental experiences. Journal of Research on Adolescence, 13(1), 25-55.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemi (Otuz üçüncü basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Medeni, M. B. (2018). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi (Balıkesir örneği) [Master's tezi, Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü].
  • Medeni, M. B., & Goktas, Z. (2023). Psikososyal gelişimin egzersize dayalı etkilerini değerlendirme; Gençlik ve spor etkinlik ölçeği (GSEÖ) Türk kültürüne uyarlanması. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(2), 81-90. https://doi.org/10.47257/Busad.132617
  • Smith, A., & Jones, B. (2018). The influence of rural and urban environments on adolescent psychosocial development: A comparative study. Journal of Rural Health, 34(3), 267-275.
  • Tammen, V. V., & Spink, K. S. (2015). The relationship between sport participation and psychological adjustment in adolescents. Canadian Journal of School Psychology, 30(2), 148-161.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training and Sports Pedagogy
Journal Section Eğitim Bilimleri
Authors

Mehmet Bilgi Medeni 0000-0002-9926-4772

Zekeriya Goktas 0000-0001-9587-4218

Publication Date April 29, 2024
Submission Date April 1, 2024
Acceptance Date April 28, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Medeni, M. B., & Goktas, Z. (2024). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının Egzersize Dayalı Psikososyal Gelişim Düzeylerinin İncelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(17), 113-120. https://doi.org/10.57135/jier.1463008

The Aim of The Journal

The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.

JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.

JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.

JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education