Research Article
BibTex RIS Cite

Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Ömer Seyfettin’in Eleğimsağma Hikâyesinin İncelenmesi

Year 2019, Volume: 3 Issue: 6, 116 - 126, 30.12.2019

Abstract

Edebiyatımızın
en tanınınmış yazarlarından biri olan Ömer Seyfettin kısa ömründe yüzden fazla
hikâye sığdırmayı başarmıştır.
Hikâyelerini
âdet, gelenek-görenek, bilgi, düşünce, mizah ve halk inanışlarıyla ören bir yazardır.
Bu bağlamda bu çalışmada, Eleğimsağma hikâyesi toplumsal cinsiyet bağlamında
incelenmiştir. Eleğimsağma hikâyesinin seçilme nedeni kahramanının küçük bir
kız çocuk olması, bu küçük çocuğun üzerindeki toplumsal cinsiyet baskıları ve
bu baskılar sonucunda küçük kızın erkek olmayı düşünmesinden kaynaklanır. Ömer
Seyfettin’in masalında cinsiyet rollerine ilişkin basmakalıp inançların her iki
cinsiyet açısından sorgulanması ve cinsiyet rolüne sadece kadın çalışması
olarak ele almaması yönüyle objektif, ayrıca dönemindeki sosyal mekanizmaları
ele alırken, örneğin bir din adamı üzerinden ne muhafazakâr bir duruş
sergileyerek, din adamını haklı görmeye çalışması ne de din adamlarını birer
öcü gibi göstererek, bütün problemleri belirli kurum ve şahıslara yıkmaktan
uzak durarak nesnelliğini koruması açısından gerçekçi ve fikirlerini anlaşılır
bir sembolizmayla anlatan bir yazar olduğu söylenebilir. Bugün hala toplumsal
cinsiyet kavramı daha çok kadın çalışması olarak ele alınırken, O’nun bu
bağlamdaki nesnelliği, zamanının ne kadar ilerisinde olduğunu göstermektedir.

References

  • Albez, C. (2009). Türk Milli Eğitim Sistemi’nin Genel Amaçları Bağlamında Ömer Seyfettin’in Eserlerindeki Çocuk İmgesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi),Erzurum.
  • Yöntem, A.C (1993). Ömer Seyfeddin Hayatı, Karakteri, Edebiyatı, İdeali Ve Eserlerinden Numuneler, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Aydın, N. (2016). Ömer Seyfettin'in hikâyelerinin cümle sıklığı açısından incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, tez.yok.gov.tr’den alınmıştır.
  • Banarlı, N.S. (1971), Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Başçallı, Ş. (2010). Ömer Seyfettin’in Eserlerinde Dil ve Milliyetçilik (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ) , Mimar Sinan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Çayçı, M.Ş. (2014). Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Kadın:Cinsiyet Ayrımcılığının Kadın Ağzı Türkülerinde İşlenişi (Yayınlanmamış Yüksek Lisan Tezi),İstanbul.
  • Doğrucan, M. F. (2018). Ömer Seyfettin’de Bilim ve Felsefe Algısı, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi Sayı: 7/1 s. 203-216,
  • Duran, V. (2016). Mantıksal Muhakeme Becerileri, Düşünce Deneyleri Ve Yaratıcılık, VI. Mantık Çalıştayı Kitabı, İstanbul.
  • Erdem, E. (2015). Ömer Seyfettin hikâyelerinde siyasal ideoloji ve toplumsal temalar: II. Meşrutiyet'in Türkçü eleştirisi, Doktora Tezi, https://tez.yok.gov.tr’den alınmıştır.Eren, Z. (2015) Baba karnım acıktı Anne Bisikletim Bozuldu. İngiliz ve Türk Kadın.Yazarların Çocuk Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Favori Yayınları, Ankara.
  • Frasher. R., & Walker. A. (1972). Sex roles in early reading textbooks. Tht Reading Teacher, 741-748.
  • Göncü, B. (2012).Ömer Seyfettin’in kısa hikâye sanatı (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi),İstanbul Bilgi Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Gürbüz, H. (2000). Sosyal Meseleler Açısından Ömer Seyfettin Hikâyeleri, Hece Dergisi Türk Öykücülüğü 46/47 Özel Sayısı , , Ankara
  • Key, M. R. (1971). The role of male and female in children's books: Dispelling all doubt. In R. Unger & F. Denmark (Eds). Women: Dependent or independent variable? New York: Psychological Dimensions.
  • Lekesiz,Ö. (1997).Türk Edebiyatında Öykü 1. Cilt, İstanbul, Kaknüs Yayınları.
  • Mert, N. (2004). Ömer Seyfettin, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2004.
  • Seyfettin,Ö. (2014), Bütün Hikâyeleri 1, Üç Harf Yayınları, İstanbul.
  • Seyfettin,Ö. (2014), Bütün Hikâyeleri 7, Üç Harf Yayınları, İstanbul.
  • Türkben, T. (2012). Ömer Seyfettin hikâyelerinde söz varlığı, Yüksek Lisans Tezi, https://tez.yok.gov.tr’den alınmıştır, 2012.
  • Yılmaz, İ. (2014). Ömer Seyfettin Hikâyelerinde Eğitim Olgusu (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) , Çananakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Yöntem, A.C (1993). Ömer Seyfeddin Hayatı, Karakteri, Edebiyatı, İdeali Ve Eserlerinden Numuneler, İstanbul.
  • www.tdk.gov.tr
Year 2019, Volume: 3 Issue: 6, 116 - 126, 30.12.2019

Abstract

References

  • Albez, C. (2009). Türk Milli Eğitim Sistemi’nin Genel Amaçları Bağlamında Ömer Seyfettin’in Eserlerindeki Çocuk İmgesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi),Erzurum.
  • Yöntem, A.C (1993). Ömer Seyfeddin Hayatı, Karakteri, Edebiyatı, İdeali Ve Eserlerinden Numuneler, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Aydın, N. (2016). Ömer Seyfettin'in hikâyelerinin cümle sıklığı açısından incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, tez.yok.gov.tr’den alınmıştır.
  • Banarlı, N.S. (1971), Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Başçallı, Ş. (2010). Ömer Seyfettin’in Eserlerinde Dil ve Milliyetçilik (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ) , Mimar Sinan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Çayçı, M.Ş. (2014). Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Kadın:Cinsiyet Ayrımcılığının Kadın Ağzı Türkülerinde İşlenişi (Yayınlanmamış Yüksek Lisan Tezi),İstanbul.
  • Doğrucan, M. F. (2018). Ömer Seyfettin’de Bilim ve Felsefe Algısı, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi Sayı: 7/1 s. 203-216,
  • Duran, V. (2016). Mantıksal Muhakeme Becerileri, Düşünce Deneyleri Ve Yaratıcılık, VI. Mantık Çalıştayı Kitabı, İstanbul.
  • Erdem, E. (2015). Ömer Seyfettin hikâyelerinde siyasal ideoloji ve toplumsal temalar: II. Meşrutiyet'in Türkçü eleştirisi, Doktora Tezi, https://tez.yok.gov.tr’den alınmıştır.Eren, Z. (2015) Baba karnım acıktı Anne Bisikletim Bozuldu. İngiliz ve Türk Kadın.Yazarların Çocuk Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Favori Yayınları, Ankara.
  • Frasher. R., & Walker. A. (1972). Sex roles in early reading textbooks. Tht Reading Teacher, 741-748.
  • Göncü, B. (2012).Ömer Seyfettin’in kısa hikâye sanatı (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi),İstanbul Bilgi Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Gürbüz, H. (2000). Sosyal Meseleler Açısından Ömer Seyfettin Hikâyeleri, Hece Dergisi Türk Öykücülüğü 46/47 Özel Sayısı , , Ankara
  • Key, M. R. (1971). The role of male and female in children's books: Dispelling all doubt. In R. Unger & F. Denmark (Eds). Women: Dependent or independent variable? New York: Psychological Dimensions.
  • Lekesiz,Ö. (1997).Türk Edebiyatında Öykü 1. Cilt, İstanbul, Kaknüs Yayınları.
  • Mert, N. (2004). Ömer Seyfettin, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2004.
  • Seyfettin,Ö. (2014), Bütün Hikâyeleri 1, Üç Harf Yayınları, İstanbul.
  • Seyfettin,Ö. (2014), Bütün Hikâyeleri 7, Üç Harf Yayınları, İstanbul.
  • Türkben, T. (2012). Ömer Seyfettin hikâyelerinde söz varlığı, Yüksek Lisans Tezi, https://tez.yok.gov.tr’den alınmıştır, 2012.
  • Yılmaz, İ. (2014). Ömer Seyfettin Hikâyelerinde Eğitim Olgusu (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) , Çananakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Yöntem, A.C (1993). Ömer Seyfeddin Hayatı, Karakteri, Edebiyatı, İdeali Ve Eserlerinden Numuneler, İstanbul.
  • www.tdk.gov.tr
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Eğitim Bilimleri
Authors

Mahmut Bektaş

Yaşar Barut

Publication Date December 30, 2019
Submission Date June 25, 2019
Acceptance Date August 26, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 3 Issue: 6

Cite

APA Bektaş, M., & Barut, Y. (2019). Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Ömer Seyfettin’in Eleğimsağma Hikâyesinin İncelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(6), 116-126.

The Aim of The Journal

The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.

JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.

JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.

JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education