Edebiyatımızın
en tanınınmış yazarlarından biri olan Ömer Seyfettin kısa ömründe yüzden fazla
hikâye sığdırmayı başarmıştır. Hikâyelerini
âdet, gelenek-görenek, bilgi, düşünce, mizah ve halk inanışlarıyla ören bir yazardır.
Bu bağlamda bu çalışmada, Eleğimsağma hikâyesi toplumsal cinsiyet bağlamında
incelenmiştir. Eleğimsağma hikâyesinin seçilme nedeni kahramanının küçük bir
kız çocuk olması, bu küçük çocuğun üzerindeki toplumsal cinsiyet baskıları ve
bu baskılar sonucunda küçük kızın erkek olmayı düşünmesinden kaynaklanır. Ömer
Seyfettin’in masalında cinsiyet rollerine ilişkin basmakalıp inançların her iki
cinsiyet açısından sorgulanması ve cinsiyet rolüne sadece kadın çalışması
olarak ele almaması yönüyle objektif, ayrıca dönemindeki sosyal mekanizmaları
ele alırken, örneğin bir din adamı üzerinden ne muhafazakâr bir duruş
sergileyerek, din adamını haklı görmeye çalışması ne de din adamlarını birer
öcü gibi göstererek, bütün problemleri belirli kurum ve şahıslara yıkmaktan
uzak durarak nesnelliğini koruması açısından gerçekçi ve fikirlerini anlaşılır
bir sembolizmayla anlatan bir yazar olduğu söylenebilir. Bugün hala toplumsal
cinsiyet kavramı daha çok kadın çalışması olarak ele alınırken, O’nun bu
bağlamdaki nesnelliği, zamanının ne kadar ilerisinde olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Submission Date | June 25, 2019 |
Acceptance Date | August 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 6 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education