Research Article
BibTex RIS Cite

Özel Yetenekli Olmak ve Özel Yetenekli Çocuğa Sahip Olmak: Özel Yetenekli Birey ve Ebeveyn Görüşleri

Year 2022, Volume: 6 Issue: 11, 39 - 54, 30.04.2022

Abstract

Bu araştırmanın amacı, üstün yetenekli çocuklar ve anne-babalarının yaşadıkları zorluklara ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubu Eskişehir ilinde ikamet eden üstün yetenekli çocuklar ve anne-babaları olmak üzere toplam 9 gönüllü katılımcıdan oluşmaktadır. Bu çalışmada veriler yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada üstün yetenekli çocukların, aile, iletişim, çevre, eğitim ortamlarında karşılaştıkları güçlükler, ileriye yönelik planları, ilgi duydukları alanlar, akranlarıyla sosyal ilişkileri ile ilgili değerlendirmelerine, üstün yetenekli çocukların ailelerinin ise çocukları hakkında bilgiye erişmede, ilgi alanlarını desteklerken, iletişimde, tanı öncesi ve sonrasında yaşadıkları zorluklara, çocuklarının eğitimleriyle ilgili düşünceleri, sosyal becerileri kazandırırken izledikleri yollar ve yaşadıkları zorlukların azalmasına yönelik önerilere ilişkin görüşleri alınmıştır. Araştırmanın sonuçları, üstün yetenekli çocukların eğitim ortamlarında, çevredeki insanların tutumlarında ve iletişimde zorluklar yaşadıkları ailelerin çocuklarının tanı öncesi ve sonrasında, ve ilgi alanlarını desteklerken zorluklar yaşadıkları saptanmıştır. Bu güçlüklere yönelik anne ve babaların ifadeleri doğrultusunda eğitim vermek, sevgi göstermek ve ilgilenmek önerilerde bulunmuşlardır. Araştırmada, üstün yetenekli çocuklar ve anne-babaların görüşlerine yer verilmesinin eğitimcilere, akademisyenlere ve araştırmacılara yol gösterileceği düşünülmektedir.

References

  • Ataman, A. (2004). Üstün yetenekli/zekalı çocuk ile yaşamak Üstün Yetenekli Çocuklar Seçilmiş Makaleler Kitabı. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi,56-72.
  • Çalışkan, M. (2017). Üstün yetenekli çocuklara sahip ailelerin aile işlevselliği (Yüksek lisans tezi) Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep.
  • Sak, U. (2016). Yaratıcılık gelişimi ve eğitimi. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Sak, U. (2017). Üstün zekalılar özellikleri tanımlamaları eğitimleri. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Karakuş, F. (2010). Üstün yetenekli çocukların anne babalarının karşılaştıkları güçlükler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 127-144.
  • Öztabak, M. Ü. (2018). Özel/üstün yetenekli çocukların ailelerine yönelik rehberlik ve psikolojik danışmanlık. eğitim ve insani bilimler dergisi: teori ve uygulama. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 9(17), 79-106.
  • Ihlamur, Ş. (2017). Üstün yetenekli çocuklara sahip ailelerin danışmanlık ihtiyaçlarının saptanması (Yüksek lisans tezi) İstanbul Ticaret Üniversitesi, İstanbul.
  • Dağlıoğlu, H. E., ve Alemdar, M. (2010). Üstün yetenekli bir çocuğun ebeveyni olmak. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 849-860.
  • Gökdere, M., ve Çepni, S. (2003). Üstün yetenekli çocuklara verilen değerler eğitiminde öğretmenin rolü. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(2), 93-103.
  • Güçin, G., ve Şahin, Oruç. (2015). Türkiye’de üstün yetenekliler ve üstün zekâlılar alanında yapılmış akademik çalışmaların çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 113-135.
  • Toprak, F. (2018). Zihinsel engelli ve üstün yetenekli çocuğa sahip ailelerin yaşam doyumları, yaşam kaliteleri ve sosyal destek algılarının karşılaştırılması (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
Year 2022, Volume: 6 Issue: 11, 39 - 54, 30.04.2022

Abstract

References

  • Ataman, A. (2004). Üstün yetenekli/zekalı çocuk ile yaşamak Üstün Yetenekli Çocuklar Seçilmiş Makaleler Kitabı. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi,56-72.
  • Çalışkan, M. (2017). Üstün yetenekli çocuklara sahip ailelerin aile işlevselliği (Yüksek lisans tezi) Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep.
  • Sak, U. (2016). Yaratıcılık gelişimi ve eğitimi. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Sak, U. (2017). Üstün zekalılar özellikleri tanımlamaları eğitimleri. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Karakuş, F. (2010). Üstün yetenekli çocukların anne babalarının karşılaştıkları güçlükler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 127-144.
  • Öztabak, M. Ü. (2018). Özel/üstün yetenekli çocukların ailelerine yönelik rehberlik ve psikolojik danışmanlık. eğitim ve insani bilimler dergisi: teori ve uygulama. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 9(17), 79-106.
  • Ihlamur, Ş. (2017). Üstün yetenekli çocuklara sahip ailelerin danışmanlık ihtiyaçlarının saptanması (Yüksek lisans tezi) İstanbul Ticaret Üniversitesi, İstanbul.
  • Dağlıoğlu, H. E., ve Alemdar, M. (2010). Üstün yetenekli bir çocuğun ebeveyni olmak. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 849-860.
  • Gökdere, M., ve Çepni, S. (2003). Üstün yetenekli çocuklara verilen değerler eğitiminde öğretmenin rolü. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(2), 93-103.
  • Güçin, G., ve Şahin, Oruç. (2015). Türkiye’de üstün yetenekliler ve üstün zekâlılar alanında yapılmış akademik çalışmaların çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 113-135.
  • Toprak, F. (2018). Zihinsel engelli ve üstün yetenekli çocuğa sahip ailelerin yaşam doyumları, yaşam kaliteleri ve sosyal destek algılarının karşılaştırılması (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Eğitim Bilimleri
Authors

Gamze Avcı 0000-0001-6125-4256

Mukaddes Sakallı Demirok 0000-0002-4221-3050

Publication Date April 30, 2022
Submission Date December 7, 2021
Acceptance Date April 10, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 11

Cite

APA Avcı, G., & Sakallı Demirok, M. (2022). Özel Yetenekli Olmak ve Özel Yetenekli Çocuğa Sahip Olmak: Özel Yetenekli Birey ve Ebeveyn Görüşleri. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(11), 39-54.

The Aim of The Journal

The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.

JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.

JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.

JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education