Bu araştırmanın amacı birleştirilmiş sınıflı ilkokullarda yaşanan yönetsel sorunları ve bu sorunlara getirilebilecek çözüm önerilerini ortaya koymaktır. Araştırma nitel araştırma türünde olup olgubilim deseni kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Sivas’taki ilkokullarda görev yapan, kolay ulaşılabilir durum örneklemesine göre seçilmiş 8 müdür yetkili öğretmen oluşturmuştur. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ile verilere ulaşılmış, içerik analizi kullanılarak veriler çözümlenmiştir. Araştırmanın birinci alt problemine ilişkin müdür yetkili öğretmenlerin vermiş oldukları cevaplar birleştirilmiş sınıflı ilkokullarda yönetsel sorunlar yaşandığını göstermiştir. Birleştirilmiş sınıflı ilkokullarda yaşanan yönetsel sorunların personel hizmetlerine, öğrenci hizmetlerine, eğitim ve öğretim hizmetlerine, okul işletmesine dair sorunlar olduğu anlaşılmıştır. Müdür yetkili öğretmenlerin ifadelerinden okul işletmesine dair yaşanan yönetsel sorunların diğerlerine göre daha fazla yaşandığı sonucuna ulaşılmıştır. İkinci sırada ise öğrenci hizmetlerine dair yönetsel sorunlardır. Araştırmanın ikinci alt problemine ilişkin müdür yetkili öğretmenlerin vermiş oldukları cevaplar, yaşadıkları yönetsel sorunlara çözüm üretmek için çaba içerisinde olduklarını göstermiştir. Personel hizmetlerine dair personel ihtiyacının giderilmesi için velilerden destek alınırken, mevcut personelin disiplin sorunlarına hizmet içi eğitimlere yönlendirme ve sıkı denetim yapmak çözüm olarak uygulanmaktadır. Öğrenci hizmetlerine dair yönetsel sorunlar köy muhtarıyla, velilerle iletişim kurularak çözülmeye çalışılmaktadır. Eğitim-öğretim hizmetlerine dair yönetsel sorunlar; başka okul yöneticilerine danışarak, okul-aile birliğini faaliyete geçirerek, veli ve öğrencilerin desteğini alarak, kamu kurumlarından ve vakıflardan materyal desteği sağlayarak çözülmeye çalışılmaktadır. Okul işletmesine dair yönetsel sorunlar; hayırseverlerin, velilerin, muhtarın, vakıfların desteğini alarak; yazışma sorunları ise kişisel telefon ve şahsi mobil internet yardımıyla çözülmeye çalışılmaktadır.
The aim of this research is to reveal the administrative problems experienced in primary schools with
multigrade classes and the possible solutions to these problems. The research is in the type of qualitative
research and was conducted using the phenomenology pattern. The study group of the research consisted
of 8 principal authorized teachers who were selected according to the easily accessible situation sampling,
working in primary schools in Sivas in the 2021-2022 academic year. Data were obtained with a semistructured
interview form, and the data were analyzed using content analysis. It has been understood that
the administrative problems experienced in primary schools with multigrade classes are related to
personnel services, student services, education and training services, and school management. While
getting support from the parents to meet the personnel needs for personnel services, directing the
existing personnel to in-service trainings and strict supervision are implemented as a solution to the
disciplinary problems of the existing personnel. Administrative problems regarding student services are
tried to be solved by communicating with the village local authority and parents. Administrative problems
related to education and training services; It is tried to be solved by consulting other school
administrators, activating the school-parent union, getting the support of parents and students, and
providing material support from public institutions and foundations. Administrative problems related to
school business; by getting the support of benefactors, parents, local authority, foundations;
correspondence problems are tried to be solved with the help of personal telephone and personal mobile
internet
Combined Class Primary Schools principal authorized teacher administrative problems solution suggestions
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2022 |
Submission Date | February 13, 2022 |
Acceptance Date | April 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 11 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education