Bu araştırmanın amacı altıncı sınıf öğrencilerinin elektriğin iletimi ünitesine yönelik alternatif fikirlerinin belirlenmesidir. Elektriğin iletimi ünitesini öğrenmiş öğrenci grubundan veriler toplanmıştır. Altıncı sınıfta öğrenim gören 54 öğrenci ile tarama modeli yöntemiyle yürütülen araştırmada, elektriğin iletimi ünitesine yönelik Aydoğdu (2017) tarafından geliştirilen başarı testi kullanılmıştır. 20 çoktan seçmeli maddeden oluşan başarı testine öğrencilerin verdiği doğru cevapların yanı sıra yanlış cevapları da dahil edilerek analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrenci cevaplarının yüksek skor-yüksek yoğunlaşma (YY), düşük skor-düşük yoğunlaşma (DD), orta skor-orta yoğunlaşma (OO), orta skor-düşük yoğunlaşma (OD) desenlerinde olduğu bulunmuştur. Desenlerden yola çıkılarak öğrencilerin alternatif fikirleri irdelenmiştir. Öğrencilerin elektriksel direnç ve elektriksel direncin bağlı olduğu faktörlerle ilgili alternatif fikirlerinin olduğu bulunmuştur. Çalışma sonucunda elektriğin iletimi ünitesiyle ilgili eksik öğrenmelerin tespiti ve giderilmesine yönelik çalışmaların daha fazla yapılması, fen bilimleri öğretmenlerinin bu konunun öğrenimini gerçekleştirirken daha çok günlük yaşamla ilişkilendirmeleri ve belirlenen alternatif fikirlerin giderilmesine yönelik çalışmalar yapmaları önerilmektedir.
Bu çalışmada tüm etik ilkelerine uyulduğunu beyan ederim.
Çalışmalarınızda kolaylıklar dilerim.
This study aims to identify the alternative ideas of 6th-grade students regarding the "Conduction of Electricity" unit. Data were collected from students who had completed the electricity conduction unit. The study was conducted using a survey model with 54 6th-grade students. A test developed by Aydoğdu (2017) assessed student performance on the electricity conduction unit. The test consisted of 20 multiple-choice questions, and correct and incorrect responses were analyzed. The results showed that student responses fell into patterns such as high score-high concentration (HH), low score-low concentration (LL), medium score-medium concentration (MM), and medium score-low concentration (ML). Based on these patterns, students' alternative ideas were examined. It was found that students had misconceptions about electrical resistance and the factors that influence it. As a result, it is recommended that more efforts be made to detect and address learning deficiencies in the electricity conduction unit, that science teachers relate the topic more to everyday life during instruction, and that teachers actively work to correct students' alternative ideas.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | September 19, 2024 |
Acceptance Date | April 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 20 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education