Bu çalışmanın amacı matematik öğretmen adaylarının hatalı örnek aracılığıyla dikdörtgen ve paralelkenar arasındaki ilişkiyi nasıl anlamlandırdıklarını araştırmaktır. Araştırma Türkiye’de bir devlet üniversitesinde İlköğretim Matematik Öğretmenliği bölümünde ikinci ve üçüncü sınıfta öğrenim gören 90 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Örnek durum çalışması niteliğindeki çalışmanın veri toplama araçlarını hatalı bir örneğin yer aldığı bir etkinlik ile öğretmen adaylarının etkinlik önerileri oluşturmaktadır. Elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Bulgular öğretmen adaylarının sadece %13’ünün hatalı örneği analiz etme ve kabul edilebilir bir etkinlik önerisinde bulunarak yeterli kavramsal bilgiye sahip olduklarını göstermektedir. Katılımcıların büyük çoğunluğunun (%64) hatalı örneği analiz etmede başarısız oldukları; bu öğretmen adaylarının da %59’unun hatalı örnek içeren etkinlik önerisinde bulundukları tespit edilmiştir. Araştırmanın sonuçları hatalı örneklerin öğretmen eğitiminde pedagojik bir araç olarak kullanılabileceği gibi öğretmen adaylarının kavramları anlamlandırma düzeylerinin belirlenmesinde etkili bir araç olduğunu desteklemektedir. Özel olarak bu çalışmanın sonuçları hatalı örnek aracılığıyla öğretmen adaylarının sahip oldukları “Dikdörtgen paralelkenarın özel bir halidir.” bilgisinin birçoğu için kavramsal temellere değil görsel algıya dayalı olduğunu ortaya koymuştur.
The aim of this study is to investigate how pre-service mathematics teachers make sense of the relationship between rectangle and parallelogram through an erroneous example. The study was conducted with 90 pre-service mathematics teachers studying in the second and third grades in the Department of Elementary Mathematics Teaching at a state university in Turkey. The data collection tools of the case study consisted of a task involving an erroneous example and the task suggestions of the pre-service teachers. The data obtained were analyzed by content analysis. The findings show that only 13% of the pre-service teachers had sufficient conceptual knowledge to analyze the erroneous example and propose an acceptable task. It was found that the majority of the participants (64%) were unsuccessful in analyzing the erroneous example and 59% of these pre-service teachers proposed tasks that included erroneous examples. The results of the study support that erroneous examples can be used as a pedagogical tool in teacher education as well as an effective tool for determining pre-service teachers' level of understanding of concepts. In particular, the results of this study revealed that the knowledge of "Rectangle is a special case of parallelogram" held by pre-service teachers through erroneous examples was based on visual perception rather than conceptual foundations for most of them.
Ethical approval to report this case was obtained from Kilis 7 Aralık University with approval number 2022/07 at 21/04/2022.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Mathematics Education |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | February 3, 2025 |
Acceptance Date | June 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 21 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education