Research Article
BibTex RIS Cite

INVESTIGATION OF THE ATTITUDES OF SCIENCE TEACHER CANDIDATES TOWARD LEARNING ACCORDING TO SOME VARIABLES

Year 2016, Volume: 2 Issue: 2, 75 - 84, 20.12.2016

Abstract

Learning is a
process that covers all periods of individuals’ lives. Therefore, people should
always be receptive to learning, try to develop positive attitudes towards
learning. The purpose of this study is to investigate the attitude of science
teacher candidates toward learning according to some variables. The survey
model was used in the present study, which was intended to describe the current
situation, and in order to determine science teacher candidate’ attitudes about
learning, “
Scale
of Attitudes toward Learning
” was used. The
research group of the study consists of 76 science teacher candidates studying
in Faculty of Education, Adıyaman University. It was determined that the
arithmetic mean of the attitude scores of the science teacher candidates towards
learning was 3.37 from the findings obtained in the research. Attitudes scores
of the science teacher candidates towards learning
have shown
significant differences according to “gender”, “father education level” and
“graduated high school type” variables, however, it did not show significant
differences according to “mother education level” and “
physics course level”. 

References

  • Adıgüzel, A. (2014). Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumları ile bilgi okuryazarlık becerileri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4(7), 13-24.
  • Akgün, A., Gönen, S. & Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-299.
  • Alkan, A. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Fen Bilgisine Karşı Tutumları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar.
  • Aktürk, A.O. (2012). Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 283-297.
  • Balbağ, M. Z. & Karademir, E. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fiziğe yönelik tutumlarının incelenmesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 293-299.
  • Baran, M. & Maskan, A.K. (2009). Proje Tabanlı Öğrenme Modelinin Fizik Öğretmenliği İkinci Sınıf Öğrencilerinin Elektrostatiğe Yönelik Tutumlarına Etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 41-52.
  • Çetinkaya Z. (2009). Türkçe öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 298-305.
  • Demirtaş, H. & Dönmez, B., (2008). Ortaöğretimde görev yapan öğretmenlerin problem çözme becerilerine ilişkin algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16),177-198.
  • Duarte, A. M. (2007). Conceptions of learning and approaches to learning in Portuguese students. Higher Education, 54(6), 781-794.
  • Ekici, G. & Hevedanlı, M. (2010). Lise öğrencilerinin biyoloji dersine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(4), 97-109.
  • Gündoğan, N. (2003). Avrupa Birliği’ne üye ülkelerde bir istihdam politikası aracı olarak yaşam boyu öğrenme ve bazı örnek program ve uygulamalar. Kamu-İş İş Hukuku ve İktisat Dergisi,7(2), 299–312.
  • Hançer, A. H., Uludağ, N. & Yılmaz, A. (2007). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kimya dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 100-109.
  • Izgar, H. (2015). Öğretmen adaylarının eğitim stresi ve öğrenmeye karşı tutumları üzerinde karşılaştırmalı bir araştırma. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, X (II), 385-395.
  • İpek, C., & Bayraktar, Ş. (2004). Aday öğretmenlerin fen bilimleri ve sosyal bilimlere bakışları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 35-50.
  • İzci, E. & Koç, S. (2012). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenmeye ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 101-114.
  • Kara, A. (2010). Öğrenmeye ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 49-62.
  • Kara, A. İzci, E. & Ulutaş, A. (2011). Resmi ve özel ilköğretim birinci kademede öğrenim gören öğrencilerin öğrenmeye ilişkin tutumları. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 988-1006.
  • Kara, A. & Uysal, G. (2015). Ortaokul öğretmenlerinin öğrenmeye ilişkin tutumlarının sınıf koşulları açısından incelenmesi. International Journal of Social Science, 41, 35-53.
  • Kara, A., İzci, E., Köksalan, B. & Zelyurt, H. (2015). Algılanan öğretim elemanı davranışları ölçeğinin geliştirilmesi. The Journal of International Lingual, Social and Educational Sciences, 1(1), 21-32.
  • Karasar, N.(2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karataş, S., Güleş, H. & Aypay, A. (2014). Üniversite öğrencilerinin öğrenmeye yönelik güdülenmeleri ve kullandıkları öğrenme stratejileri. Eğitimde Politika Analizi Dergisi, 3(2), 31-48.
  • Kozcu Çakır, N., Şenler, B. & Göçmen Taşkın, B. (2007). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin fen bilgisi dersine yönelik tutumlarının belirlenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 637-655.
  • Mayer, R. E. (1996).Learners as information processors: Legacies and limitations of educational psychology’s second metaphor. Educational Psychologist, 31, 151-161.
  • Özden, M. (2009). An investigation of some factors affecting attitudes towards chemistry in university education. Essays in Education, Special Edition, 90 - 99.
  • Özden, Y. (2010). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Öncül, R. (2000). Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Peker, M. & Mirasyedioğlu, Ş. (2003). Lise 2.sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarıları arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 157-166.
  • Pektaş, M. & Kamer, S. T. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(4), 829-850.
  • Prokop, P., Leskova, A., Kubiatko, M. & Diran, C. (2007). Slovakian students’ knowledge of and attitudes toward biotechnology. International Journal of Science Education, 29(7), 895-907.
  • Serin, O. (2004). Öğretmen adaylarının problem çözme becerisi ve fene yönelik tutum ile başarıları arasındaki ilişki. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Serin, U., Serin, O., Kesercioğlu, T. (2005). Eğitim fakülteleri ilköğretim bölümü öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 30(138), 38-44.
  • Tekerek, M. & Polat, S. (2011). Öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Fırat University, Elazığ.
  • Washburne, J.N., (2006). The definition of learning. Journal of Educational Psychology, 27(8), 603 – 611.
  • Yaşar, Ş. & Anagün, Ş. S. (2008). İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 223-236.
  • Yiğit, N., Kurnaz, M.A. & Şahinoğlu, A. (2015). Ortaöğretim öğrencilerinin fizik dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, X(I), 223-236.

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENMEYE İLİŞKİN TUTUMLARININ BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Year 2016, Volume: 2 Issue: 2, 75 - 84, 20.12.2016

Abstract

Öğrenme bireylerin
yaşamlarının tüm dönemlerini kapsayan bir süreçtir. Bu nedenle, bireyler her
zaman öğrenmeye açık olmalı, öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirmeye
çalışmalıdır. Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının öğrenmeye
ilişkin tutum düzeylerini bazı değişkenlere göre incelemektir. Araştırmada,
mevcut durumun betimlenmesine yönelik olarak gerçekleştirilen tarama modeli
kullanılmış olup öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarını belirlemek
için “Öğrenmeye İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmanın, araştırma
grubunu Adıyaman Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 76 fen bilgisi
öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen bulgulardan fen bilgisi
öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutum puanlarının aritmetik
ortalamasının 3.37 olduğu belirlendi. Fen bilgisi öğretmen adaylarının
öğrenmeye ilişkin tutum puanları arasında “cinsiyete”, “baba eğitim düzeyine”
ve “mezun olunan lise türüne” göre anlamlı fark olduğu, buna karşın “anne
eğitim düzeyine” ve “fizik dersi başarı durumuna” göre anlamlı fark olmadığı
görüldü.

References

  • Adıgüzel, A. (2014). Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumları ile bilgi okuryazarlık becerileri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4(7), 13-24.
  • Akgün, A., Gönen, S. & Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-299.
  • Alkan, A. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Fen Bilgisine Karşı Tutumları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar.
  • Aktürk, A.O. (2012). Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 283-297.
  • Balbağ, M. Z. & Karademir, E. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fiziğe yönelik tutumlarının incelenmesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 293-299.
  • Baran, M. & Maskan, A.K. (2009). Proje Tabanlı Öğrenme Modelinin Fizik Öğretmenliği İkinci Sınıf Öğrencilerinin Elektrostatiğe Yönelik Tutumlarına Etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 41-52.
  • Çetinkaya Z. (2009). Türkçe öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 298-305.
  • Demirtaş, H. & Dönmez, B., (2008). Ortaöğretimde görev yapan öğretmenlerin problem çözme becerilerine ilişkin algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16),177-198.
  • Duarte, A. M. (2007). Conceptions of learning and approaches to learning in Portuguese students. Higher Education, 54(6), 781-794.
  • Ekici, G. & Hevedanlı, M. (2010). Lise öğrencilerinin biyoloji dersine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(4), 97-109.
  • Gündoğan, N. (2003). Avrupa Birliği’ne üye ülkelerde bir istihdam politikası aracı olarak yaşam boyu öğrenme ve bazı örnek program ve uygulamalar. Kamu-İş İş Hukuku ve İktisat Dergisi,7(2), 299–312.
  • Hançer, A. H., Uludağ, N. & Yılmaz, A. (2007). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kimya dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 100-109.
  • Izgar, H. (2015). Öğretmen adaylarının eğitim stresi ve öğrenmeye karşı tutumları üzerinde karşılaştırmalı bir araştırma. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, X (II), 385-395.
  • İpek, C., & Bayraktar, Ş. (2004). Aday öğretmenlerin fen bilimleri ve sosyal bilimlere bakışları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 35-50.
  • İzci, E. & Koç, S. (2012). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenmeye ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 101-114.
  • Kara, A. (2010). Öğrenmeye ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 49-62.
  • Kara, A. İzci, E. & Ulutaş, A. (2011). Resmi ve özel ilköğretim birinci kademede öğrenim gören öğrencilerin öğrenmeye ilişkin tutumları. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 988-1006.
  • Kara, A. & Uysal, G. (2015). Ortaokul öğretmenlerinin öğrenmeye ilişkin tutumlarının sınıf koşulları açısından incelenmesi. International Journal of Social Science, 41, 35-53.
  • Kara, A., İzci, E., Köksalan, B. & Zelyurt, H. (2015). Algılanan öğretim elemanı davranışları ölçeğinin geliştirilmesi. The Journal of International Lingual, Social and Educational Sciences, 1(1), 21-32.
  • Karasar, N.(2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karataş, S., Güleş, H. & Aypay, A. (2014). Üniversite öğrencilerinin öğrenmeye yönelik güdülenmeleri ve kullandıkları öğrenme stratejileri. Eğitimde Politika Analizi Dergisi, 3(2), 31-48.
  • Kozcu Çakır, N., Şenler, B. & Göçmen Taşkın, B. (2007). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin fen bilgisi dersine yönelik tutumlarının belirlenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 637-655.
  • Mayer, R. E. (1996).Learners as information processors: Legacies and limitations of educational psychology’s second metaphor. Educational Psychologist, 31, 151-161.
  • Özden, M. (2009). An investigation of some factors affecting attitudes towards chemistry in university education. Essays in Education, Special Edition, 90 - 99.
  • Özden, Y. (2010). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Öncül, R. (2000). Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Peker, M. & Mirasyedioğlu, Ş. (2003). Lise 2.sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarıları arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 157-166.
  • Pektaş, M. & Kamer, S. T. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(4), 829-850.
  • Prokop, P., Leskova, A., Kubiatko, M. & Diran, C. (2007). Slovakian students’ knowledge of and attitudes toward biotechnology. International Journal of Science Education, 29(7), 895-907.
  • Serin, O. (2004). Öğretmen adaylarının problem çözme becerisi ve fene yönelik tutum ile başarıları arasındaki ilişki. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Serin, U., Serin, O., Kesercioğlu, T. (2005). Eğitim fakülteleri ilköğretim bölümü öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 30(138), 38-44.
  • Tekerek, M. & Polat, S. (2011). Öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Fırat University, Elazığ.
  • Washburne, J.N., (2006). The definition of learning. Journal of Educational Psychology, 27(8), 603 – 611.
  • Yaşar, Ş. & Anagün, Ş. S. (2008). İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 223-236.
  • Yiğit, N., Kurnaz, M.A. & Şahinoğlu, A. (2015). Ortaöğretim öğrencilerinin fizik dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, X(I), 223-236.
There are 35 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Murat Aydın

Publication Date December 20, 2016
Submission Date March 20, 2017
Published in Issue Year 2016 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Aydın, M. (2016). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENMEYE İLİŞKİN TUTUMLARININ BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 2(2), 75-84.