Learning is a
process that covers all periods of individuals’ lives. Therefore, people should
always be receptive to learning, try to develop positive attitudes towards
learning. The purpose of this study is to investigate the attitude of science
teacher candidates toward learning according to some variables. The survey
model was used in the present study, which was intended to describe the current
situation, and in order to determine science teacher candidate’ attitudes about
learning, “Scale
of Attitudes toward Learning” was used. The
research group of the study consists of 76 science teacher candidates studying
in Faculty of Education, Adıyaman University. It was determined that the
arithmetic mean of the attitude scores of the science teacher candidates towards
learning was 3.37 from the findings obtained in the research. Attitudes scores
of the science teacher candidates towards learning have shown
significant differences according to “gender”, “father education level” and
“graduated high school type” variables, however, it did not show significant
differences according to “mother education level” and “physics course level”.
Science education attitude scale of attitudes toward learning teacher candidates
Öğrenme bireylerin
yaşamlarının tüm dönemlerini kapsayan bir süreçtir. Bu nedenle, bireyler her
zaman öğrenmeye açık olmalı, öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirmeye
çalışmalıdır. Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının öğrenmeye
ilişkin tutum düzeylerini bazı değişkenlere göre incelemektir. Araştırmada,
mevcut durumun betimlenmesine yönelik olarak gerçekleştirilen tarama modeli
kullanılmış olup öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarını belirlemek
için “Öğrenmeye İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmanın, araştırma
grubunu Adıyaman Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 76 fen bilgisi
öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen bulgulardan fen bilgisi
öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutum puanlarının aritmetik
ortalamasının 3.37 olduğu belirlendi. Fen bilgisi öğretmen adaylarının
öğrenmeye ilişkin tutum puanları arasında “cinsiyete”, “baba eğitim düzeyine”
ve “mezun olunan lise türüne” göre anlamlı fark olduğu, buna karşın “anne
eğitim düzeyine” ve “fizik dersi başarı durumuna” göre anlamlı fark olmadığı
görüldü.
Fen eğitimi tutum öğrenmeye ilişkin tutum ölçeği öğretmen adayları
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 2 |