Bu
çalışmanın amacı, Hayat Bilgisi ders kitapları ile ilgili Türkiye’de 1996-2016
yılları arasında yapılmış tez ve araştırma makalelerini bazı değişkenlere göre incelemektir.
Bu kapsamda Hayat bilgisi ders kitaplarıyla ilgili 30 tez ve 23 makale
incelenmiştir. İncelenen tezlere YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişime
açık olan tezlerden, makalelere ise ULAKBİM’de taranan ilgili dergiler ve
Türkiye’deki üniversitelerce yayınlanan dergilerden ulaşılmıştır. Belirlenen
tez ve makaleler araştırmacılar tarafından geliştirilen “Tez/Makale İnceleme
Formu” kullanılarak, “çalışmaların yayın türü, yayın yılı, araştırmanın yapıldığı
üniversite, araştırmalarda kullanılan veri toplama araçları, incelenen ders
kitaplarının yayınevi, basım yılı, sınıf düzeyi ve inceleme kriteri” başlıkları
altında incelenmiştir. Çalışma sonucunda, bu konuda yüksek lisans tezlerinin ve
araştırma makalelerinin olduğu, doktora çalışmalarının pek olmadığı sonucuna
varılmıştır. Çalışmalarda hem devlet hem özel yayınevlerinin kitaplarının
incelendiği, bazı çalışmalarda ise incelenen kitapların yayınevlerinin
belirtilmediği görülmüştür. 2005 ve 2006 yıllarında basılan kitapların daha çok
incelendiği ve incelemenin daha çok içerik açısından yapıldığı görülmüştür.
The aim of this study is to
examine the thesis and research articles related to Life Science textbooks in
Turkey between 1996-2016 according to some variables. Within this scope, 30
thesis and 23 articles about Life Science textbooks were examined. The theses
examined were obtain from the theses which are accessible from the database of the Council of Higher Education
the National Thesis Center and the articles were reached from both the related
journals scanned in the National Academic Network and Information Center and
the journals published at universities in Turkey. The determined theses and
articles are classified under the titles of “publication type of studies,
publishing year, university where research is conducted, data collection tools
used in studies, the publishing house of the textbook examined, year of
publication, grade level and review criteria” using "Thesis/Article Review
Form" developed by researchers. As a result of the study, it has been seen
that there are some master’s thesis and research articles in this subject;
however, there are not many doctoral theses about it. It shows that the books
of the state and private publishing houses were examined in these studies
while in some studies it is seen that the publishing houses of the
examined books were not mentioned. It is resulted that books published in 2005
and 2006 have been examined more frequently and examined more in terms of
content.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2017 |
Submission Date | December 11, 2017 |
Acceptance Date | December 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 2 |