Bu
araştırmanın temel amacı, yaşam
boyu öğrenme sürecinde öğretmen adaylarının konuşma kaygılarına ilişkin
görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın evrenini Siirt Üniversitesi eğitim
fakültesi; örneklemi ise Eğitim fakültesi Temel
Eğitim Bölümünün Sınıf; Sosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi Bölümünün Türkçe ve Sosyal Bilgileri; Matematik ve Fen
Bilimleri Bölümünün Matematik ve Fen Bilgisi; Bilgisayar ve Öğretim
Teknolojileri Eğitimi Bölümünün Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmen
Öğretmenliği bölümlerinin 1., 2.,
3. ve 4. sınıflarında öğrenim gören seçkisiz örnekleme yoluyla belirlenen 674
öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak, öğrencilere 33 maddelik Suroğlu Sofu (2012) tarafından
geliştirilen “konuşma kaygısı ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde,
aritmetik ortalama ve ki-kare kullanılmıştır.
The main purpose of the
study is to determine the opinions of prospective teachers for the speaking
anxiety in life-long learning process. The population of the study includes
Siirt University and the sample includes prospective 674 teachers chosen by
random sampling studying in the 1st,2nd, 3rd
and 4th grades of Classroom, Science, Mathematics, Social Studies of
Computer and Instructional Technology, Turkish of Turkish Education Department,
Computer and Instructional Technology Education Department. In the study, as a
data collection tool, “speaking anxiety scale” with 33 items developed by
Suroğlu Sofu (2012) have been applied.
In analysing the data, frequency, percentage, mean and chi-square are used.
Under the titles of discussion, conclusions and recommendations, the results
emerged within the light of the findings have been presented in articles and
various proposals have been made based on these results.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Submission Date | November 25, 2017 |
Acceptance Date | March 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |