Today, textbooks are
one of the most frequently used sources in the learning process. In this
respect, the effectiveness of textbooks is a matter worth investigating when
considering the intensive use of textbooks. In this study, some expected
effects of social studies textbooks were discussed based on the experiences of
middle school students, A textbook is a resource which has versatile features.
In this study, social studies textbooks’ cover design, individual use features,
transfer of content, directing to the research and effects on the
multidisciplinary structure were detected based on the students' opinions. This
study was carried out with survey appropriate via quantitative research method.
The data were collected by questionnaire from 837 students graded 5th, 6th, and
7th in the central middle schools of Adıyaman province. The obtained data were interpreted in
comparison with the variables as grade level, gender, etc. The data were
analyzed using frequency and percentage and shown in tables. According to the
findings of the study, it was understood that the students found the
information in the textbooks to be reliable in the information sources which
they have encountered regarding the content of the social studies course
(teacher, course book, internet, newspaper, friends, family, television, books
for exams). Moreover, according to the students' opinions, it has been revealed
that the textbooks are not enough for the students to use on their own. The
majority of the students who took the social studies course were not warmed up
to separate the course as history and geography lessons.
Günümüzde
ders kitapları öğrencilerin öğrenme sürecinde sıkça kullandıkları kaynakların
başında gelmektedir. Bu açıdan ders kitaplarının kullanım yoğunluğu göz önünde
bulundurulduğunda ister istemez etkililiği araştırılmaya değer bir konudur. Bu
araştırmada ortaokul öğrencilerinin deneyimlerine dayanarak sosyal bilgiler
ders kitaplarıyla ilgili bazı noktalardaki beklenen etkisi ele alınmıştır. Bir
ders kitabı çok yönlü özellikleri olan bir kaynaktır. Bu çalışmada ise sosyal
bilgiler ders kitaplarının kapak tasarımı, bireysel kullanım özelliği,
içeriğinin transfer edilebilmesi, araştırmaya yönlendirmesi ve multidisipliner
yapısına yönelik etkileri, öğrenci görüşlerine dayanılarak ortaya konulmuştur.
Bu çalışma nicel araştırma yöntemine uygun tarama deseni ile yürütülmüştür.
Adıyaman ilindeki merkez ortaokullarında öğrenim gören 5. 6. ve 7. sınıf
öğrencilerinden 837’si ile anket yoluyla veriler toplanmıştır. Elde edilen
veriler sınıf seviyesi, cinsiyet vb. değişkenlerle karşılaştırılarak
yorumlanmıştır. Veriler frekans ve yüzdelik hesaplamalar kullanılarak analiz
edilmiş ve tablolar halinde gösterilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre
öğrencilerin, sosyal bilgiler dersinin içeriğiyle ilgili karşı karşıya
kaldıkları bilgi kaynakları içerisinde (öğretmen, ders kitabı, internet,
gazete, arkadaş, aile, televizyon, sınavlara yönelik kitaplar) ders kitabındaki
bilgileri güvenilir buldukları anlaşılmıştır. Ayrıca öğrenci görüşlerine göre
ders kitaplarının öğrenciler tarafından kendi başlarına kullanma açısından
yeterli olmadığı ortaya konulmuştur. Sosyal bilgiler dersini alan öğrencilerin
çoğunluğu dersin tarih ve coğrafya dersleri şeklinde ayrılmasına ise sıcak
bakmamışlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | December 3, 2018 |
Acceptance Date | December 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |