Araştırmada,
12-14 yaş grubu çocukların müziğe ilişkin tutumları ile sosyal beceri düzeyleri
arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma 2016-2017 eğitim
öğretim yılında Ankara’nın merkez ilçelerinden seçilen 424 kız ve 379 erkek
olmak üzere toplam 803 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada Müziğe
İlişkin Tutum Ölçeği, Çocuklar İçin Sosyal Beceri Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu
kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 21 programından yararlanılarak
frekans, yüzde, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı, t-testi, Tek
yönlü varyans analizi ve Tukey HSD testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna
göre çocukların müziğe ilişkin tutumları arttıkça sosyal beceri düzeyleri de artmaktadır.
Ayrıca, bir müzik enstrümanı çaldığını ve bir müzik kursu aldığını belirtenlerin
müziğe ilişkin tutumları ve sosyal beceri düzeyleri bir müzik enstrümanı
çalmadığını ve müzik kursu almadığını belirtenlere göre daha yüksek bulunmuştur.
In this study, to determine the relationship between
music attitudes and social skill levels of children aged 12-14 is aimed. The
study was conducted on 803 students, 424 female and 379 male, selected from the
central districts of Ankara in the 2016-2017 academic year. In the research
Music Attitude Scale, Social Skills Scale for Children and Personal Information
Form were used. In the analysis of the data, frequency, percentage, Pearson
Product Moment Correlation Coefficient, t-test, One-way ANOVA and Tukey HSD test
were used. As a result of the research, it was found that the social skill
levels of children increased as their attitudes towards music increased. In addition, children who
stated that they played a musical instrument and had a music course were found
to have a higher attitude towards music and social skill levels than children who
indicated that they did not take music course and attended a music course.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 13, 2019 |
Submission Date | June 29, 2019 |
Acceptance Date | July 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 1 |