In 2007, “intangible cultural heritage” (ICH) was included in the definition of the concept museum by International Council of Museums (ICOM). In addition to tangible cultural heritage safeguarding, it was deemed necessary for museums to engage in research and implement activities that enhance society's cultural and educational understanding of intangible cultural heritage (ICH). According to the ICH Convention, museum education activities related to ICH are important for safeguarding and sustainability of heritage. However, how are educational activities related to ICH implemented in museums? Is the ICH Convention considered while these activities are being carried out? How are articles of the ICH Convention supported? How have the aims of the ICH Convention supported the aims of educational activities of toy museums in Türkiye? The aim of this study is to examine the educational activities of toy museums in Turkey in relation to principles of the ICH Convention. In this article, literature review and interview methods were used. It is determined that educational activities of ICH are carried out at toy museums in Türkiye, but they are limited. It is identified that museums have activities related "to safeguard for ICH" and "to raise awareness at local, national, international levels ICH’s importance, ensuring mutual appreciation thereof" from ICH Convention’s purposes. It is considered essential to conduct museum education studies that aim to achieve two main purposes: firstly, to ensure respect for the intangible cultural heritage (ICH) of communities, groups, and individuals involved; and secondly, to facilitate international cooperation and assistance. These studies should be developed in accordance with the articles and implementation guidelines outlined in the ICH Convention, enabling toy museums to align themselves with the principles set forth in supporting the ICH Convention.
“SOKÜM” Uluslararası Müzeler Konseyi (ICOM) tarafından 2007‘de müze tanımı tanımına dahil edilmiş; müzelerde somut kültürel mirasın yanında ‘SOKÜM’ ün de korunması, araştırılması ve SOKÜM ile ilgili olarak toplumun eğitim ve kültürünü arttıran faaliyetlerin uygulanması gerekli görülmüştür. SOKÜM Sözleşmesi’ne göre somut olmayan kültür varlıklarına dair müzelerde yapılan müze eğitimi etkinlikleri, bu mirasın korunması ve yaşatılması için önemlidir. Ancak SOKÜM’e yönelik eğitim etkinlikleri müzelerde ne şekilde uygulanmaktadır? Bu etkinlikler gerçekleştirilirken SOKÜM Sözleşmesi dikkate alınmakta mıdır? SOKÜM Sözleşmesi maddeleri ne ölçüde desteklenmektedir? Çalışmanın amacı, Türkiye’deki oyuncak müzelerinin eğitim etkinliklerini SOKÜM Sözleşmesi’nin ilkeleriyle ilişkili olarak incelemektir. Çalışmada, alanyazın taraması ve görüşme yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmada, Türkiye’deki oyuncak müzelerinde, SOKÜM’e yönelik eğitim etkinliklerinin gerçekleştirildiği ancak sınırlı çeşitlilikte olduğu tespit edilmiştir. Müzelerin SOKÜM Sözleşmesi amaçlarından “somut olmayan kültürel mirası korumak” ve “somut olmayan kültürel mirasın önemi konusunda, yerel, ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılığı artırmak ve karşılıklı değerbilirliği sağlamak” ile ilgili etkinlikleri olduğu tespit edilmiştir. Müzelerin “İlgili toplulukların, grupların ve bireylerin somut olmayan kültürel mirasına saygı göstermek” ve “uluslararası iş birliği ve yardımlaşmayı sağlamak” amaçlarıyla da ilgili müze eğitimi çalışmaları yapmalarının, bu çalışmaların geliştirilmesi aşamasında SOKÜM Sözleşmesi maddelerini ve uygulama yönergelerini dikkate almalarının, oyuncak müzelerinin SOKÜM Sözleşmesi ilkelerini destekleme doğrultusunda, kendilerine düşen rolleri yerine getirmelerinin gerekli olduğu düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Intangible Cultural Heritage |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 30, 2023 |
Publication Date | November 30, 2023 |
Submission Date | December 16, 2022 |
Acceptance Date | October 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 |